کد خبر: ۶۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 25
شفاآنلاین:سلامت >ورزش >مرگ ديويد گلدبرگ، ازمديران ارشد و نخبه دره سيليکون، حين ورزش بر روي تردميل، وقتي تعطيلات خود را در مکزيک مي گذراند، دوستان و آشنايانش را در بهت واندوه فرو برد.

طبق آمار کميسيون ايمني محصولات ايالات متحده، بين سال‌هاي 2003 تا 2012 ، 30 مورد مرگ هنگام استفاده از تردميل گزارش شده است. اين آمار که به‌طور متوسط ساليانه 3مورد مرگ را شامل مي‌شود، کمتر از موارد مرگ و مير ناشي از صاعقه‌زدگي است. دکتر چارلز لارنس، رئيس بخش اورژانس مرکز درماني بروکلين، اين نوع مرگ را بسيار غيرمعمول و حاصل اتفاقي ناگوار مي‌داند.

علي رغم آمار قابل چشم‌پوشي مرگ ، آمار مصدوميت چشمگير است. درسال 2014 ، مراکز اورژانس در ايالات متحده 24هزار مورد آسيب‌ديدگي ناشي از استفاده از تردميل را پذيرش کرده‌اند. از مجموع 62700 مورد مصدوميت ناشي از استفاده از وسايل ورزشي که شامل استخرهاي شنا، ورزش با وزنه و ورزش گلف هم مي‌شود، سهم تردميل به تنهايي قابل توجه است. در اين مورد خاص، به ندرت آسيب وارده ناشي از سقوط از روي تسمه دستگاه است، بلکه غالبا صدمه به دليل استفاده بيش از حد تعادل و افراطي اتفاق مي‌افتد، مانند مشکلاتي از قبيل کشيدگي يا پارگي تاندون‌ها. گاهي اوقات عدم آشنايي با روش کار دستگاه سبب سقوط فرد از روي آن مي‌شود.

برخلاف دوچرخه ثابت و دستگاه اليپتيکال که مکانيکي هستند، تردميل به علت داشتن موتوري که تسمه آنرا به حرکت در مي‌آورد، مي‌تواند مخاطره‌آميز باشد. بنابراين توصيه مي‌شود که افراد تازه‌کار با احتياط از آن استفاده کنند و مهمتر ازآن پيش از شروع به تمرين مستمر، مورد معاينه پزشکي قرار گيرند. براي اشخاصي که وضعيت سلامتي شکننده دارند، استفاده از تردميل مي‌تواند سبب آشکار شدن مسائلي در سلامت فرد شود که تا کنون پنهان بوده است. مثال مناسب در اين مورد بيماري‌هاي قلبي است. مثلا در مورد آقاي گلدبرگ گمان مي‌رود که به علت بروز ضعف قلبي تعادل خود را از دست داده واز روي دستگاه سقوط کرده باشد(علت فوت ضربه مغزي ناشي از سقوط بوده است).

دکتر رابرت شسر، رئيس بخش پزشکي اورژانس دانشگاه جرج واشنگتن، مي‌گويد که در طول زندگي حرفه‌اي خود شاهد موارد بي‌شمارفوت به‌علل گوناگون در هنگام فعاليت ورزشي بوده است. گاهي فوت براثر يک نقص ژنتيکي پنهان در قلب بيمار است که هنگام ورزش بروز مي‌کند وسبب مرگ مي‌شود. گاهي بر اثر رژيم غذايي ناصحيح و عدم تحرک بدني شخص دچار بيماري قلبي –عروقي پنهان است که با شروع ورزش ناگهاني بروز مي‌کند.

بسياري ازمشکلات پنهان که سبب وقوع80درصد ازموارد مرگ ناگهاني مي‌شود، تنها با انجام کالبد شکافي مشخص مي‌گردند. به گفته دکتر شسر، دو دسته از افراد بيشتردر معرض خطر افتادن هستند: افراد سالمند و افرادي که الکل مصرف کرده‌اند. ترس از مصدوميت مانع از رفتن شهروندان آمريکا به ورزشگاه نمي‌شود. بنا به آمار ارائه‌شده توسط انجمن بين المللي سلامت و ورزش، 63 ميليون آمريکايي در سال 2014 براي ورزش به باشگاه‌هاي ورزشي مراجعه کرده‌اند که 54 ميليون آنها داراي عضويت دائم باشگاه هستند.

نیویورک تایمز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: