کد خبر: ۶۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 23
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>سلامت-عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران، از طرح تحول نظام سلامت به عنوان یک کار بزرگ نام برد که وزیر بهداشت دولت یازدهم پایه گذار آن بوده است. اما انتقاداتی نیز به روند اجرای این طرح دارد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر عبدالرسول صداقت اظهارداشت: طرح تحول سلامت را که وزیر بهداشت و همکاران شان پی نهاده اند، کار بزرگی است که امیدواریم تدوام داشته باشد، هرچند انتقاداتی به نحوه اجرای آن و بنیادی نبودن آن، داریم.

وی به تشکیل مجمع انجمن های تشخیص پزشکی اشاره کرد و افزود: این مجمع در راستای اعتراض به نحوه اجرای عدالت بین رشته ای در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت تشکیل شده است.

صداقت از حضور رشته های رادیولوژی، آزمایشگاهیان، پزشکی هسته ای، ایمونولوژی، آسیب شناسی و... در مجمع انجمن های تشخیص پزشکی خبر داد و گفت: متاسفانه از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت، بخش های پاراکلینیکی در مجموعه کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت جایگاهی نداشتند، بطوریکه در سال ۹۳ اجازه قرار گرفتن در این کتاب را ندادند و اعلام کردند از ابتدای سال ۹۴ ، طرح برای این رشته ها اجرا می شود.

وی با اعلام اینکه دولت در سال ۹۳ تعرفه K را برای رشته های پاراکلینیکی ۲۰ هزار تومان اعلام کرد، افزود: انتظار می رفت در سال ۹۴ با توجه به تاخیر دو ماهه در اعلام تعرفه ها، شاهد افزایش تعرفه ها نسبت به سال قبل باشیم. اما متاسفانه مواجه شدیم با کاهش قیمت K به ۱۷ هزار تومان برای رشته های پاراکلینیکی و برای رشته های بالینی، قیمت K همان ۲۰ هزار تومان تعیین شد.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران، این اختلاف قیمت K برای رشته های بالینی و پاراکلینیکی را ناشی از تصمیم شورای عالی بیمه دانست و گفت: این تصمیم، یک بی توجهی آشکار به رشته های تشخیص طبی است. این در حالی است که امروزه، بسیاری از مراکز درمانی دنیا حساب ویژه ای روی تشخیص پزشکی باز کرده اند. به خصوص رادیولوژی که نقش ویژه ای در تشخیص بیماری ها داشته و به سمت خدمات بدون نیاز به جراحی حرکت کرده است.

صداقت ادامه داد: دست اندرکاران حوزه سلامت با پایین آوردن قیمت K، نوعی توهین به متولیان و متخخصین رشته های تشخص طبی روا می دارند.

وی با اعلام اینکه بسیاری از موسسات رادیولوژی در حال حاضر تعرفه زیر ۳۰ درصد را می گیرند که کمتر از ویزیت یک متخصص است، گفت: این در حالی است که هزینه احداث و راه اندازی یک موسسه کوچک رادیولوژی میلیارد تومان سرمایه می خواهد.

صداقت با عنوان این مطلب که در حال حاضر بالاترین نمره دستیاری برای رشته رادیولوژی است، افزود: متاسفانه اینگونه برخوردها و تبعیض ها باعث بی انگیزه شدن این رشته می شود و این در حالی است که دولت همواره از کمبود رادیولوژیست در کشور گلایه دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران در پایان، اظهارداشت: امیدوارم وزارت بهداشت یک راهکاری پیدا کند که حقوق از دست رفته رشته های پاراکلینیکی به ویژه رادیولوژی را برگرداند. در واقع، با یکسان سازی قیمت K برای رشته های بالینی و پاراکلینیکی، این مهم محقق می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: