کد خبر: ۶۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 23
شفا آنلاين:سلامت>بیماری ها-زمانی‌که صحبت از استخوان‌های محکم می‌شود همه به فکر کلسیم می‌افتند. درست است که این ماده معدنی برای داشتن اسکلتی محکم لازم و ضروری است، اما نباید از نقش عناصر دیگر مثل ویتامین D و بخصوص منیزیم غافل ماند.

به گزارش شفا آنلاين،فراموش نکنید علائمی وجود دارد که شما را از مشکل اسکلت‌تان آگاه می‌کند و هشدار می‌دهد که استخوان‌هایتان شکننده است.

پوست‌های کم‌آب

اگر دنبال راهی هستید که بدانید آیا به میزان کافی کلاژن (پروتئین موجود در بافت‌های پوست) در بدنتان هست یا نه؟ کافی‌ست پشت دستتان را نیشگون بگیرید و به‌مدت چند ثانیه فشار دهید و بعد به آرامی رها کنید تا پوست به حالت طبیعی برگردد. به مدت زمانی‌که طول می‌کشد پوست به حالت عادی برگردد دقت کنید. اگر پوست با سرعت صاف شده و به حالت اول برگردد به این معنی‌ست که پوست شما به اندازه کافی هیدراته و مرطوب است یعنی به میزان کافی آب و کلاژن دارد. اما اگر بیش از 5 ثانیه طول بکشد که پوستتان به حالت اول برگردد یعنی این‌که پوستتان اشکالاتی دارد و اگر این مدت زمان به بالای 15 تا 20 ثانیه برسد به این معنی‌ست که پوستتان دهیدراته شده (کم‌آب) است و با کمبود کلاژن مواجه است. در هر دو حالت قبل باید بیشتر حواستان به استخوان‌هایتان باشد چون این وضع پوست، نشان می‌دهد استخوان‌های شما شکننده است.

جثه‌های ظریف و استخوان‌های شکننده

اگر جثه کوچک و ظریفی دارید، بیشتر مراقب استخوان‌هایتان باشید، چون امکان این‌که اسکلت‌تان شکننده باشد و زودتر دچار شکستگی استخوان شوید، زیاد است. اگر شاخص توده بدنتان پایین‌تر از 19 یا 20 است و قدتان از 60 /1‌متر بیشتر نیست، تغذیه سالم و متنوعی در پیش بگیرید و به طور منظم ورزش کنید. در این صورت کمک زیادی به تقویت و افزایش استحکام استخوان‌هایتان می‌کنید.

خواب ناکافی

اگر کم یا بد می‌خوابید و در طول شب چند بار از خواب بیدار می‌شوید یا صبح خیلی زود چشم‌هایتان باز می‌شود، به این معنی است که بدنتان ملاتونین کمی ترشح می‌کند. این هورمون علاوه بر این‌که به داشتن خوابی خوب و راحت کمک می‌کند، در متابولیسم استخوان‌ها هم نقش مهمی دارد. به این ترتیب، اگر به مدت زمان طولانی از بی‌خوابی رنج می‌برید، امکان این‌که استخوان‌هایتان شکننده شود، زیاد است. احتمالا برای تنظیم بی‌خوابی و بدخوابی‌تان نیاز به مصرف دارو نباشد و شما بتوانید با در پیش گرفتن سبک زندگی مناسب‌تر، راحت‌تر بخوابید. بهتر است هر چیزی که خوابتان را برهم می‌زند، برطرف کنید. فعالیت های آرامش‌بخش داشته باشید. قبل از خواب پرده‌ها را بکشید و چراغ‌ها را خاموش کنید، چون نور باعث ایجاد اختلال در ترشح ملاتونین می‌شود.

قدتان آب می‌رود!

بهترین کار این است که هر سال قدتان را اندازه بگیرید و با سال‌های قبل مقایسه کنید. با همین کار ساده می‌توانید از سلامت ستون فقراتتان مطلع شوید. اگر متوجه شده‌اید‌ قدتان کوتاه‌تر از چند سال پیش شده است، هشیارتر باشید. کاهش تراکم استخوان یا شکستگی ناشی از فشار روی مهره‌های ستون فقرات باعث کوتاه‌تر و خمیده شدن قد می‌شود. گاهی بین ‌ 30 تا 35 سالگی، قد بعضی‌ها تا 15 سانتی‌متر کوتاه‌تر می‌شود.

قوس و انحنا دارید

داشتن قوس و انحنا در پشت که در اصطلاح پزشکی به آن ‌ سیفوز‌ گفته می‌شود، باعث تحمیل وزن زیاد و چند ساله شده و شکستگی‌های جزئی را در مهره‌ها و بخصوص مهره‌های کمر ایجاد می‌کند. این نوع شکستگی‌ها در رادیوگرافی‌های معمولی دیده نمی‌شود و کسانی که دچار این مشکل هستند از دردی مداوم در پشت خود شکایت می‌کنند. در نتیجه بهتر است نسبت به هر نوع ناهنجاری در پشت و مهره‌هایتان حساس باشید و با احساس درد به متخصص مراجعه کنید.

از مادر به فرزند

اطلاعات ژنتیک والدین تا 80 درصد استعداد بدنی ما را نسبت به پوکی استخوان مشخص می‌کند. اگر مادرتان استخوان‌های شکننده داشته یا از پوکی استخوان رنج می‌برده، بیشتر مراقب استخوان‌هایتان باشید. بهتر است بدانید علاوه بر ورزش منظم و مصرف میزان کافی کلسیم، ویتامین D و منیزیم به مواد مغذی دیگری هم نیاز دارید. باید مواد غذایی سرشار از فسفر مثل پنیر، انواع ماهی و مغزها را هم وارد برنامه غذایی‌تان کنید.

کرامپ‌های مداوم

اگر به طور مرتب در بازوها و پاهایتان دچار درد و گرفتگی می‌شوید بهتر است با پزشک مشورت کنید. دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد، اما در برخی موارد امکان دارد ‌ این کرامپ‌ها یا گرفتگی‌های عضلانی ناشی از مشکلات کلیوی باشد که ارتباط زیادی با استخوان‌های ضعیف و شکننده دارد. در واقع، عملکرد نادرست کلیه‌ها باعث از بین رفتن میزان قابل توجهی از مواد معدنی بدن می‌شود و در نتیجه استخوان‌ها شکننده می‌شود.

پوست ماتی دارید

حتما می‌دانید که ویتامین D برای بدن و بخصوص سلامت استخوان‌ها لازم و ضروری است، اما جذب ویتامین D در پوست‌های تیره و مات کمتر است، چون ملانین یا رنگدانه پوست این افراد مثل دیواری در برابر نفوذ اشعه‌های ماورای بنفش عمل می‌کند. اگر نور طبیعی جذب پوست نشود، ویتامین D در بدن تولید نمی‌شود و در نتیجه استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شود. روزانه 10 تا 15 دقیقه قدم زدن در معرض نور آفتاب برای جذب این ویتامین کافی است.

دندانپزشکی و سلامت استخوان‌ها

تا چند سال دیگر دندانپزشک‌ها می‌توانند وضع سلامت استخوان‌ها را تشخیص دهند و دیگر نیازی به آزمایش‌های پوکی استخوان نخواهد بود. متخصصان دانشگاه منچستر انگلیس نرم‌افزار قابل اجرایی روی رادیوگرافی دندان‌ها طراحی کرده‌اند که میزان شکنندگی و ضعف استخوان‌ها را نشان می‌دهد. در صورت داشتن پوکی استخوان، استخوان فک هم به اندازه بقیه استخوان‌ها ضعیف و شکننده خواهد بود.



جام جم سرا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: