کد خبر: ۶۲۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 22
شفا آنلاين:تغذیه>سلامت غذایی-آنچه که ما مصرف می کنیم بر روی احساس و حالت روحی ما تاثیر می گذارد و می تواند منجر به افزایش شدت تنش و اضطراب ما شود. می توان با اجتناب از بعضی از غذاها و نوشیدنی ها و جایگزین کردن آنها با تغذیه مناسب به مدیریت تنش های روزانه کمک کرد.

به گزارش شفا آنلاين،پروفسور علی گرجی،استاد دانشگاه گفت: سجاد ۲۶ ساله، کارمند یک سازمان خصوصی است. او روزانه گاهی بیش از ۱۲ ساعت کار می کند. برای رفع خستگی بعدازظهرها که به خانه می رسد قهوه می نوشد تا سرحال شود و بتواند روی پایان نامه خود کار کند. مصرف قهوه زیاد باعث می شود تا ساعت ۲ بامداد به خواب رود و صبح ها خسته تر از قبل از خواب بیدار شود. این مسئله کارایی او را در طول روز کاهش می دهد و استرس او را در خصوص به اتمام نرسیدن پروژه ها افزایش می دهد. دکتر به وی تاکید کرده است به دلیل ضربان قلب بالا که اخیراً بدان مبتلا شده است، مصرف نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه را به حداقل برساند و دمنوش هایی که در طب سنتی ایرانی بدان ها اشاره شده است را جایگزین کند.

طبیعی است که برای سلامتی بدن نگهداشتن اعتدال در خوردن و آشامیدن انواع غذاها و نوشیدنی ها لازم است؛ اما بعضی وقت ها هنگامی که در شرایط خاصی قرار می‌گیریم بهتر است برخی غذاها و نوشیدنی ها را بیشتر یا کمتر مصرف کنیم. تغذیه در طب قدیم ایران جایگاه ویژه ای در درمان بیماری ها داشته است. اگر شما دچار تنش و اضطراب روزانه هستید، انتخاب نوع غذا و نوشیدنی می تواند به شما کمک فراوانی کند.
آنچه که ما مصرف می کنیم بر روی احساس و حالت روحی ما تاثیر می گذارد و می تواند منجر به افزایش شدت تنش و اضطراب ما شود. می توان با اجتناب از بعضی از غذاها و نوشیدنی ها و جایگزین کردن آنها با تغذیه مناسب به مدیریت تنش های روزانه کمک کرد.


چه غذاها و نوشیدنی هایی تنش و اضطراب ما را بیشتر می کنند؟
قهوه، چای، نوشابه (کولا) و شکلات حاوی کافئین هستند. مصرف زیاد موادغذایی و نوشیدنی های حاوی کافئین تنش و اضطراب فرد را افزایش می دهد و ضربان قلب را بالا می برد. غذاهای چرب باعث دشواری هضم می شوند و در زمانی که بدن در حال هضم این دسته از مواد غذایی است، نمی تواند با استرس و اضطراب پیش آمده به درستی مقابله کند. مصرف الکل باعث می‌شود که اضطراب و تنش ما افزایش یابد و هورمون ها و تعادل مواد مغذی بدن مختل شود. محصولات لبنی به خصوص پنیر و خامه ذاتاً مضر نیستند؛ اما مصرف بیش از حد آنها به خصوص اگر مانده باشند، می تواند سطح آدرنالین خون را بالا ببرد و استرس زا باشد. غذاهای اسیدی مانند ماست، ترشی و همچنین تخم مرغ جزء گروه غذایی هستند که با کاهش منیزیم، استرس و اضطراب را افزایش می دهند. به طور کلی منیزیم برای انتقال، ذخیره و مصرف انرژی حیاتی است؛ اضطراب باعث افزایش خروج منیزیم از سلول می شود که در نهایت منجر به اختلالات گوناگونی از جمله اختلالات متابولیک، عصبی، عضلانی و قلبی ـ عروقی می‌شود. چنانچه تمایل دارید تا رژیم غذایی ضد اضطرابی داشته باشید باید مواد غذایی که بدان ها اشاره شد را از سبد غذایی خود حذف کنید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید. با کاهش مصرف آنها در حد اعتدال کاهش استرس و اضطراب در شیب تندتری قرار می گیرد.
چه غذاهایی به آرامش ما در حین مقابله با تنش و اضطراب کمک می کنند؟
مواد غذایی سرشار از منیزیم، سبزی ها و حبوبات از جمله اسفناج، لوبیا، نخود و غلات سبوس دار هستند که در مدیریت تنش و اضطراب به ما کمک می کنند. غذاهای دریایی پروتئین زیادی به بدن ما می رسانند که عملکرد مغز ما را تقویت و فشار خون را تنظیم می کنند. با توجه به اینکه غذاهای دریایی سرشار از سروتونین هستند، این گروه غذایی برای کاهش استرس و اضطراب بسیار توصیه می‌شوند. غذاهای پرکربو هیدرات، میوه ها (به خصوص مرکبات مانند پرتقال که حاوی ویتامین Cهستند و سطح هورمون های استرس زا را کاهش می دهند)، سبزی ها (به خصوص اسفناج و هویج)،شیر گرم و جوشانده های گیاهی (مانند گل گاو زبان، به لیمو، بهارنارنج و بابونه) برای تسکین اعصاب بسیار مناسب هستند. مغزهای گیاهی (مانند پسته، بادام، فندق) نیز بسیار مفیدند. غذاهای یاد شده با افزایش ناقلان شیمیایی آرامش بخش در مغز نظیر سروتونین یا با کاهش ناقلان تنش زا نظیر آدرنالین و کورتیزول یا با تغییرات یونی باعث آرامش مغز و احساس خوشایندی در وجود ما می شوند.
بعد از یک روز پر کار و شلوغ، گل گاو زبان را در قوری بریزید و بگذارید آرام دم بکشد و چند قطره لیموی تازه به آن اضافه کنید تا رنگ و لعابی دیگر به خود گیرد. کنار خانواده و دوستان خود بنشینید و به یک موسیقی آرام بخش گوش دهید و تمام تنش و اضطراب یک روز کاری را به دور بریزید و از حس مثبتی که تمام وجود شما را در برگرفته است لذت ببرید.



اطلاعات



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: