کد خبر: ۶۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 21
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >مجمع عمومي سالانه جامعه جراحان ايران، صبح روز دوشنبه، در مرکز سالن همايش‌هاي رازي برگزار شد. در اين همايش کاظم عباسيون، دبير اجرايي جامعه جراحان ايران، گزارش سالانه سال 93 را بيان کرد.

به گزارش شفاآنلاین، همچنين علي عبدالهي، بازرس مالي جامعه جراحان فهرست دريافت‌ها‎ و هزينه‌هاي سال گذشته در جامعه جراحان را به سمع و نظر پزشکان حاضر رساند و اين گزارش به موافقيت اکثريت جمع رسيد و تصويب شد. در اين مجمع ايرج فاضل، رياست جامعه جراحان ايران طي يک سخنراني به مسائل و مشکلات صنفي در سال جاري پرداخت و با بيان اين که جامعه پزشکي کشور نياز به «يک خانه تکاني اساسي» دارد عنوان کرد، پزشکان بايد در بهبود فعاليت و حرفه خود همواره کوشا باشند. اين مجمع با رأي‎گيري و برگزاري انتخابات هيئت مديره و هيئت امناي جامعه جراحان ايران به پايان رسيد که نتايج اين رأي گيري متعاقباً اعلام خواهد شد.


خواسته‎هاي جامعه جراحان در سال 1393

کاظم عباسيون، دبير اجرايي جامعه جراحان ايران، در سخنراني خود از انتخابات جديد در شهر اهواز در هر شاخه از جراحي خبر داد که در اين انتخابات پزشکاني به نمايندگي از جامعه جراحان اهواز، احکامي را از طرف دفتر مرکزي تهيه و به امضاي رياست جامعه جراحان رسانده و به پزشکان هر شاخه ارسال کرده‌اند.

همچنين تهيه و چاپ و ارسال نشريه جراحي ايران با سردبيري مصطفي جابرانصاري در سال 93 ادامه داشته است و پس از چاپ به صورت رايگان در اختيار پزشکاني که در کنگره سال گذشته شرکت داشته‌اند، قرار گرفته است. مجموعه کتاب‌هاي مختلفي هم به کتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور و اکثر بيمارستان‌ها و تعدادي از مراکز درماني شاخه‌هاي گوناگون جامعه جراحان ارسال شده است.

در سال گذشته همچنين هر دو هفته يک بار جلسه انتخاب مقالات از مجلات پزشکي بين‎المللي به سرپرستي دکتر سياوش صحت برگزار شده و سپس توسط فرهنگستان علوم پزشکي ترجمه و چاپ و به صورت رايگان به اعضاي کنگره ارسال شده است. چندين کنگره ميان دوره‎اي نيز در شهرهاي کرمان، مازندران، گيلان، مشهد، قزوين، اصفهان، البرز، کيش و اهواز برگزار شده و همچنين بازآموزي پزشکان در بيمارستان مهر تهران انجام گرفته است.

عباسيون در ادامه گفت: «فعاليت پژوهشي جامعه جراحان در مواردي از قبيل گسترش سرطان پستان در استان اصفهان و چهارمحال بختياري، مقايسه فراگيري مرگ‌و مير‌ناشي از تروما پيش از 88 و از 88 تا 94، راهنماي واقعي استفاده از آنتي بيوتيک‌ها براي پيشگيري عفونت در انواع جراحي، نقش عامل انساني در ايجاد تروماي وسايل نقليه بوده است.» همچنين هيئت مديره محترم جامعه جراحان مرکزي مصوبه‌هايي تنظيم کرده بودند که براي نهادهاي حکومتي ارسال کردند. عباسيون به دو نمونه از اين موارد اشاره کرد .

نامه به وزير محترم بهداشت، دکتر حسن هاشمي در خصوص تعرفه‌ها، که در آن خواستار ترجمه کتاب تعرفه‌هاي نسبي سال 2014 شده‌اند تا حقوق بيمار و پزشک، هر دو محفوظ بماند و همچنين نامه‌اي به رياست جامعه جراحان، دکتر فاضل به آيت الله آملي لاريجاني، رياست قوه قضائيه در رابطه با تصميمات عديده قضات بر حبس پزشکان خاطي و خواستاري جايگزيني احکام به حکم خطاي محض و منتفي شدن حبس پزشک شدند.عباسيون در انتها اعلام کرد: «از اين پس همکاران بالاي 75 سال از پرداخت حق عضويت معاف هستند و تنها ملزم به حق پرداخت کنگره‌ها هستند.»


نيم ميليارد تومان سپرده‌ در جامعه جراحان

علي عبدالهي در گزارش مالي خود که طي جلسه‎اي مورد تأييد جامعه جراحان ايران قرار گرفته بود، هزينه‌ها و دريافت‌ها را به صورت جداگانه اعلام کرد. وي عنوان کرد اين گزارش بر اساس بند دوم ماده 19 اساسنامه جامعه جراحان ايران بررسي شده است.


عبدالهي فهرست ميزان دريافتي‌هاي جامعه را بدين صورت بيان کرد: «اجاره غرفه‌ها در سال گذشته، 823 ميليون تومان، حق عضويت و ثبت نام در کنگره، 354 ميليون تومان، سپرده‌هاي قبلي جامعه جراحان،‌ حدوداً 300 ميليون تومان، فروش کتاب تنها 357 هزار تومان و تبليغات نشريه 18 ميليون تومان دريافتي داشته است که جمع تمامي اين موارد يک ميليارد و 496 ميليون تومان است. هزينه‌هاي جامعه نيز در سال گذشته شامل اجاره محل، ساخت محوطه غرفه و کلاس‌هاي آموزشي براي بازآموزي پزشکان است.

همچنين پزشکان در شاخه‌هاي مختلف جراحي از سرتاسر کشور درخواست کمک هزينه کرده‌اند که جامعه جراحان تنها توانسته در مجموع 31 ميليون تومان به همکاران کمک کند. بن کارمندي و بازخريد و مرخصي 136 ميليون تومان، چاپ نشريه 52 ميليون تومان و مخارج خود سازمان به صورت کلي 270 ميليون تومان بوده است. مجموع اين هزينه‌ها يک ميليارد و 250 ميليون تومان شده است. بدين ترتيب درآمد خالص جامعه جراحان ايران در سال گذشته تنها 250 ميليون تومان بوده که اين درآمد به سپرده‌هاي قبلي اضافه شده است.» وي اين سپرده‌ها را نيز نزديک به 250 ميليون تومان عنوان کرد و گفت: «بنابراين در مجموع در سال گذشته جامعه جراحان نيم ميليارد تومان سپرده داشته است.»


پزشک گرانقيمتي نباشيد

ايرج فاضل، رياست جامعه جراحان، در سخنراني خود پيش از برگزاري انتخابات، حمله به پزشکان مملکت را کاري شوم و بي عاقبت خواند و با بيان اين که نبايد اتفاقي را که در گوشه‌اي روي مي‎دهد به همه نسبت داد، عنوان کرد: «متأسفانه اکثر پزشکان خاطي، خودي هستند که اين حقيقت، بي‎مهري به اين قشر زحمت‎کش است.» وي در پاسخ به اظهار نظري مبني بر‌اين که نامه‌نگاري به رياست قوه قضاييه کاري بيهوده و نامه به مجلس و مراجع قانونگذاري امري حياتي است، گفت: «مشخص شدن اوضاع جامعه پزشکي کشور امري فوري است. پيگيري جريان تصويب قانون در مجلس زمان‌گير است و براي نتيجه‌گيري سريع و تأثير مستقيم بر شرايط، بايد از طريق قوه قضائيه اعمال کرد.» فاضل همچنين اعلام کرد: «ما امروز پزشک در حبس نداريم، ولي بايد به شرايط موجود قوانين و مقررات، رسيدگي سريع شود.» وي پزشکان را به رأي دادن تشويق کرد و گفت: «ما بايد در درون جامعه پزشکي، خانه تکاني کنيم.»

گله از ديگران جاي خود دارد اما در درون به تغييرات اساسي احتياج است. ما بايد در کنار مردم و نه در مقابل آنان قرار گيريم. مشکلات بيمه را در کشور حل کنيم تا به جاي ازين شاخه به آن شاخه پريدن به حل مسئله توجه شود. همچنين تست‌هاي گرانقيمتي هر روز به بازار مي‌آيد که گاه مفيد و حتي لازم است. اما وقتي بدون نياز به تست‌هايي مانند راديولوژي و سي تي اسکن مي‌توانيم تشخيص درست و لازم بدهيم، لازم نيست حتماً اين تست‌ها به بيمار تجويز شود. اين هزينه‌هاي اضافي بيمار را تحت فشار زيادي قرار مي‌دهد و به وي لطمه وارد مي‌کند.

بنده به شخصه حتي يک بار هم براي تشخيص آپانديسيت بيمار را براي سونوگرافي يا سي تي اسکن هم نفرستاده‌ام. بنابراين تلاش کنيم که پزشک گران‌قيمتي نباشيم که اين پزشک، پزشک مردمي نيست.» در انتها مراسم معرفي نامزدهاي انتخابات هيئت مديره و هيئت امنا با حضور مسئولين وزارتخانه برگزار شد و اعضاي جامعه جراحان با انداختن رأي در صندوق‌هاي مورد نظر جلسه را ترک گفتند. نتايج انتخابات هيئت مديره جديد جامعه جراحان ايران براي اعضاي چهار سال بدين قرار است: ايرج فاضل، کاظم عباسيون، سياوش صحت، ابوالقاسم اباسهل، ولي اله محرابي،‌محمدرضا ظفرقندي،‌مصطفي جابرانصاري،‌ابوالفضل افشارفرد،‌ محمدمهدي حفيظي، کوروش شميمي و حشمت اله کلباسي، اعضاي علي‌البدل: احمد مير،‌ ايرج حريرچي، همچنين بازرس جامعه مجدداً علي عبدالهي انتخاب گرديد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: