کد خبر: ۶۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 20
روزنامه روسی:
شفاآنلاین:جامعه>سیاسی>روزنامه روسی کامرسانت در مقاله خود با اشاره به دیدارهای اوباما با سران عرب و نتایج نشست اخیر ایران و گروه 1+5 نوشت: شرایط برای امضای توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران مساعد می شود.
به گزارش شفا آنلاین : این روزنامه پرشمارگان روز سه شنبه در مقاله ای به قلم 'سرگئی استروکان' روزنامه نگار و کارشناس سیاسی نوشت: اوباما رییس جمهوری آمریکا اخیرا در دیدار با سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با کسب حمایت آنها از امضای توافق جامع ،یکی از موانع اصلی در کسب این توافق مهم را از میان برداشت.

مقاله نویس کامرسانت در ادامه مقاله خود افزود: سرنوشت توافقنامه با ایران که قرار است یکی از پیچیده ترین مسایل در عرصه امنیت بین المللی را حل کند در یک هفته اخیر در چند میدان در اروپا و آمریکا تعیین شد.

در مقاله روزنامه روسی خاطرنشان شد: سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه نسبت به کسب پیشرفت های قابل توجه در آینده نزدیک در مذاکرات هسته ای ابراز امیدواری کرد و یک منبع دیپلماتیک ایرانی نتایج مذاکرات وین را بسیار خوش بینانه و مثبت توصیف کرد.

به گفته این مقام ایرانی که نامش فاش نشده است، متن توافق جامع پیش از موعد مقرر و در اواسط ماه ژوئن تنظیم و برای امضا آماده خواهد شد.

استروکان در ادامه مقاله خود مورد دیگر خوش بینی در مورد امضای بموقع توافق جامع را نتایج دیدار اوباما با سران برخی کشورهای عربی در کمپ دیوید عنوان کرد و نوشت: به این ترتیب اوباما با سرعت یکی از موانع اصلی امضای توافق جامع هسته ای را از میان برداشت.

'سران برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی از آغاز تماس های ایران و آمریکا به شدت ناراحت هستند و در این رابطه پادشاه عربستان که هر گونه امید برای جلوگیری از امضای توافق جامع هسته ای را از دست داده بود از شرکت در اجلاس کمپ دیوید خودداری کرد و برخی سران عربی ازجمله پادشاه بحرین هم از این اقدام وی پیروی کردند.به این ترتیب از شش نفر سران کشورهای عربی دو نفر شرکت کرده و چهار کشور دیگر هم نمایندگان خود را روانه این اجلاس کردند.'

اندرو هموند کارشناس امور خاورمیانه شورای روابط خارجی اروپا (در لندن) به روزنامه روسی گفت که ادعاهای مبنی بر این که توافق جامع هسته ای ، موجب مشاجره آمریکا و عربستان سعودی و متحدانش می شود تحقق نیافت.

وی افزود: در مورد اقدامات متقابل ریاض برای کارشکنی در امضای توافق جامع هسته ای مبالغه شده است و نتایج اجلاس کمپ دیوید این واقعیت را به اثبات رساند.

در پایان مقاله روزنامه روسی خاطرنشان شده است: شرایط برای امضای توافق جامع هسته ای ایران مساعد می شود و انتظار می رود و این توافق بسیار مهم در تاریخ تعیین شده به امضای ایران و شش قدرت بزرگ جهانی برسد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: