کد خبر: ۶۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 17
شفاآنلاین :سلامت >تجهیزات پزشکی >غذاودارو>رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه وابستگی کشور به واردات تجهیزات پزشکی کم نیست، گفت: 60 درصد تجهیزات پزشکی وارداتی بوده و 40 درصد آن نیز تولید داخل است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر رسول دیناروند روز یکشنبه در هجدهمین نمایشگاه ایران هلث افزود: گردش مالی تجهیزات پزشکی در کشور حدود پنج هزار میلیارد تومان یا 1.7 میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند شرکت های دانش بنیان به شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی در سال های اخیر اضافه شده اند، اما سبد تولید تجهیزات پزشکی در کشور محدود است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تولیدات برخی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، در سطح منطقه ای و جهانی و برخی دیگر در حد ملی یا حتی استانی است.

وی سیاست وزارت بهداشت را دسترسی عادلانه به خدمات سلامت دانست و گفت: دسترسی مردم به تجهیزات پزشکی باید تضمین شود تا درمان آنها دچار خدشه نشود. بنابراین وزارت بهداشت، در سال گذشته با اجرای طرح تحول نظام سلامت این تعهد را به مردم داد که بیماران بستری به هیچوجه برای تامین نیازهای تجهیزات پزشکی به خارج بیمارستان نروند و اکنون میزان ارجاعات مردم به خارج بیمارستان از 40 درصد به کمتر از یک درصد رسیده است.

دیناروند افزود: 92 درصد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها، بی نیاز از تامین تجهیزات پزشکی از بیرون بیمارستان بوده اند.

وی گفت: بخشی از هزینه های درمانی مردم تحت پوشش بیمه و بخشی دیگر از محل اعتبارات طرح تحول سلامت و وزارت بهداشت است. 50 درصد از کل اعتباری که برای کاهش پرداخت و فرانشیز در حوزه بستری برای مردم هزینه شده، در حوزه تجهیزات پزشکی بوده که عمده هزینه آن را دولت قبول کرده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: باید از کیفیت و امنیت تجهیزات پزشکی وارداتی و تولید داخل مطمئن شویم و برای این امر لازم است به استانداردهای بین المللی دسترسی یابیم، بنابراین سال گذشته، واردات تجهیزات پزشکی از منابع غیرمعتبر را محدود کردیم و این سختگیری ها امسال نیز ادامه پیدا می کند.

وی با بیان اینکه کالای پزشکی مصرفی کشور باید از منابع معتبر باشد، افزود: ظرف دو سال آینده شاهد تحول در حوزه تجهیزات پزشکی خواهیم بود تا ملزومات قاچاق نتواند به این بازار نفوذ پیدا کند.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اهمیت حمایت از تولید داخلی تجهیزات پزشکی گفت: اجرای طرح تحول سلامت، این فرصت را ایجاد کرده تا بدنبال انتقال فناوری در این صنعت باشیم و مطمئنا توسعه صنعت تجهیزات پزشکی با استفاده از دستاوردهای جهانی در گسترش بازار تجهیزات پزشکی و اتکای بیشتر به صنعت داخل، تاثیر خواهد داشت.

دیناروند افزود: همچنین توسعه صادرات به بازارهای هدف که می توانند از سرمایه گذاری فناوری ایران بهره مند شوند، در دست اقدام است و هرچند در این زمینه وضعیت ما مطلوب نیست، اما توسعه علمی و فناوری کشور به تولید ثروت و توسعه صادرات منجر خواهد شد.

هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران هلث از 26 تا 29 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه تهران برپا است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: