کد خبر: ۶۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 15
شفاآنلاین-سلامت>بهداشت ودرمان>طرح تحول سلامت>مناظره> هفتادمین برنامه مناظره عصر جمعه با حضور نمایندگان مجلس، مسئولان و کارشناسان به بررسی طرح تحول نظام سلامی پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین، محوری ترین بحث این قسمت برنامه این بود که 'آیا با اجرای طرح تحول نظام سلامت، کیفیت ارائه ی خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی افزایش یافته است؟ آیا افزایش تعرفه های نسبی پزشکی در قالب گام سوم طرح تحول نظام سلامت، در کاهش پدیده زیرمیزی بین پزشکان موثر بوده است؟'

گام نخست طرح تحول نظام سلامت در اردیبهشت سال 93 با هدف حمایت از بیماران بستری آغاز شد و پس از آن، دو گام دیگر این طرح با هدف توزیع عادلانه ی پزشکان و مقابله با فساد در حوزه سلامت اجرا گردید. در این میان، گام سوم این طرح، با حواشی بسیاری همراه شد. در آذر ماه سال 93، کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی(کتاب کالیفرنیا) پس از 29 سال اصلاح شد و 700 خدمت جدید نیز به خدمات پزشکی اضافه گردید.

به بیان مسوولین وزارت بهداشت و جامعه ی پزشکان، یکی از مهم ترین دلایل افزایش پدیده ی زیرمیزی، پایین نگه داشتن تعرفه ها در طی این سال ها بود و با اصلاح این تعرفه ها و در روندی بلند مدت، پدیده زیرمیزی از بین خواهد رفت. این اصلاح تعرفه ها، با افزایش 2.5 برابری برخی تعرفه های پرکاربرد خدمات پزشکی همراه گردید که این مساله با انتقادات بسیاری از سوی نخبگان و مجامع دانشجویی همراه شد. از سوی دیگر، این اصلاح تعرفه ها باعث تشدید فاصله تعرفه های پزشکان بخش خصوصی و دولتی شد.

یکی دیگر از نقاط چالش برانگیز این طرح، منابع هنگفتی است که از محل هدفمندی یارانه ها، بودجه سنواتی وزارت بهداشت و مالیات بر ارزش افزوده به این طرح تزریق می شود که به بیان بسیاری از منتقدین، این منابع ناپایدار است و در آینده ای نه چندان دور، با مشکلات بسیاری برای تامین مالی هزینه های این طرح روبرو خواهیم شد.



** افزایش پوشش بیمه ای کشور به 98 درصد

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این برنامه گفت: در دولت یازدهم تصمیم گرفتیم که مشکلات مردم را در بخش سلامت را کاهش دهیم که براین اساس طرح نظام سلامت شکل گرفت که کاهش پرداخت مردم، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات از جمله اهداف این طرح است.

محمد حاجی آقاجانی سپس افزود: در مرحله نخست افراد فاقد بیمه شناسایی شدند و پوشش بیمه ای کشور به 98 درصد افزایش یافت.

وی اضافه کرد: در این راستا؛ پرداخت از جیب مردم که قبلا 37 درصد بوده با اجرای این طرح به 5 درصد کاهش پیدا کرده است و مراجعه بیماران برای خرید دارو و آزمایش ها به خارج از بیمارستان به کمتر از سه درصد رسیده است.

حاجی آقاجانی گفت: زیرساخت های توسعه نیافته بخش درمان کشور موجب افزایش صف و طول مدت انتظار بیماران برای استفاده از خدمات درمانی شده است و با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

وی افزود: به عنوان مثال، در ایران به ازای هر 1 هزار نفر 1.5 تخت بیمارستانی وجود دارد در حالی که میانگین جهانی هفت الی 13 تخت بیمارستانی است.



** کم توجهی به سلامت مردم در 50 سال گذشته

قائم مقام وزیر و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: در 50 سال گذشته، کشور دچار بیماری مزمن کم توجهی به سلامت مردم بود به نحوی که ایران در بین 191 کشور جهان، جزو 37 کشوری است که بیش از 50 درصد هزینه های بهداشت و درمان از جیب مردم پرداخت می شود.

ایرج حریرچی افزود: این در حالی است که در جهان به طور متوسط 17.9 درصد این هزینه ها را مردم می پردازند.

وی اضافه کرد: این امر سبب شد، نرخ افرادی که به دلیل پرداخت هزینه درمان، پس از بیماری، فقیر می شوند در سطح کشور به 13 درصد برسد.

حریرچی همچنین گفت: تا اردیبهشت سال گذشته، به دلیل سهم بالای پرداختی از جیب مردم بابت هزینه های درمان (37 درصد)، سالانه 700 هزار نفر پس از ابتلا به بیماری دچار فقر می شدند که این نوع فقر، بدترین نوع در جهان شناخته می شود.

وی با بیان اینکه شاخص های ایران در بخش درمان بسیار عجیب است، افزود: به عنوان مثال ضریب جینی در این بخش حدود 81 صدم درصد است که جزو نادر آمارهایی است که در بخش بهداشت و درمان جهان به چشم می خورد. ضریب جینی، شاخصی که اندازه آن بین صفر تا 1 تغییر می کند و هر چه به صفر نزدیک باشد، بهتر است.



** معضلات اساسی پیش از آغاز طرح تحول نظام سلامت

در ادامه این مناظره تلویزیونی، سید امیر حسین قاضی زاده نماینده و عضو کمیسیون و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از آغاز طرح تحول نظام سلامت با چند معضل اساسی روبرو بودیم.

وی افزود: نظام شبکه ایجاد شده و توفقیات فراوانی را هم کسب کرده بود، اما این نظام شبکه عملا در شهرها و حاشیه آنها هیچ بروز و ظهور فعالی نداشت و از این منظر دچار یک ضعفی در گسترش بود.

این دکترای تخصصی جراحی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اضافه کرد: همچنین کمیت و کیفیت نیروی انسانی به برکت انقلاب اسلامی به شدت رشد کرده بود ، اما دسترسی به ارایه کنندگان خدمت تبعیض آمیز بود به نحو کلانشهر ها، یعنی اینکه هر چه از روستا به سمت کلانشهر می رفتید برخورداری و دسترسی مردم تغییر پیدا می کرد.

وی گفت: ما طرح های اصلاحی فراوانی تحت عناوین مختلف در دولت های پیشین شروع کرده بودیم که اغلب این طرح ها نیمه تمام رها شده و به نتیجه کامل و نهایی خود نرسیده بود، صندوق های فراوانی بیمه ای وجود داشت و بیش از 85 میلیون نفر دفترچه بیمه داشتند بازهم 13 میلیون نفر هیچگونه پوشش بیمه ای نداشتند از همه مهم ترهم بحث پرداخت از جیب مردم بود که با توجه به اینکه دولت در بودجه منابع فراوانی می دید و 22 صندوق بیمه خرید خدمات می کردند و بیمه تکمیلی داشتیم بازهم حدود 56 درصد هزینه ها را مردم می پرداختند باز این پوشش هزینه ها در بیماران صعب العلاج وضعیتی بدتر پیدا می کرد و نهایتا وضعیت نظارت بر ارایه خدمات به لحاظ کمی و کیفی بود.

قاضی زاده همچنین گفت: امسال برای بخش بهداشت و درمان 10 هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که پروژه ها بر اساس این بودجه طراحی گردید، لیکن تنها 6 هزار میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

این نماینده و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون سوالی که مطرح است این است که در چنین شرایطی چطور می توان ادامه داد، بویژه آنکه با توجه به تورم، حتی به منابع جدید نیز برای اجرای پروژه ها نیازمند هستیم.

وی اضافه کرد: 22 سازمان بیمه ای در سطح کشور وجود دارد که هر یک منابع موجودشان را بدون وجود یک تولیت منسجم و یکپارچه، هزینه می کنند، بدون اینکه اهداف کلان بخش بهداشت و درمان حاصل گردد.

قاضی زاده اظهار داشت: برای تولیت یکپارچه صندوق های بیمه ای کشور باید تدبیری اندیشیده شود.

همچنین سئوال نظرسنجی این هفته برنامه با موضوع طرح تحول نظام سلامت با عنوان 'با توجه به اجرای طرح تحول سلامت هزینه درمان در بخش بستری بیمارستان های دولتی در حالی مطرح شد که بینندگان به گزینه 1- کاهش یافته 45.8 درصد به گزینه 2- افزایش یافته، 32.27 درصد و به گزینه آخر یعنی تغییری نکرده است با 21.93 درصد رای دادند.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: