در این برنامه ویژگیهای مهم تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن مد نظر قرار گرفته تا از این طریق ارائه خدمات اجتماعی به مردم در در سازمان بهزیستی کشور محدود به زمان و مکان نشود و رویکرد فعال و جامعه محور جایگزین رویکرد غیرفعال در برنامههای عملیاتی شود همچنین این برنامه استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی، کاهش دیوانسالاری، تجمیع خدمات، فراگیری و هماهنگی بین واحدها را در پی دارد.
این برنامه تلاش میکند تا مداخلات روانی و اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی وارد کار کند؛ شناسایی آسیبهای اجتماعی در حال شیوع به صورت کشوری و منطقهای نیز از طریق این برنامه صورت میگیرد تا از این طریق در پیشگیری از آسیبهای جدید در آینده جلوگیری شود.
اصول اورژانس اجتماعی شامل مواردی از جمله، کمک به حذف آسیبهای اجتماعی، ارائه خدمات با سه ویژگی به موقع بودن، در دسترس بودن و تخصصی بودن، همکاری درون و برون سازمانی، انجام کار تیمی، رویکرد علمی در مداخلات، مسئلهیابی به موقع، توانمندسازی اجتماعی محور، جامعیت اقدامات و فراهم کردن زمینه مشارکت برای مردم و سازمانهای مردم نهاد است.
کنترل و کاهش بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی، جایگزینی مداخلات روانی و اجتماعی به جای مداخلات انتظامی و قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، ارتقای توانمندی افراد در معرض آسیب نیز اهداف این طرح عنوان شده است.
گروههای هدف این برنامه نیز زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیبدیده اجتماعی، کودکان کار و خیابان، همسران و کودکان آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل و سایر افرادی هستند که به هر دلیل در شرایط بحرانی قرار گرفتهاند. خدمات تخصصی این برنامه نیز خدمات مددکاری، روانشناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی، آموزشی است.
اما برای اجرای هر چه بهتر این برنامه به اطلاعرسانی و آگاهسازی به آحاد جامعه، ایجاد هماهنگی با سازمانهای مرتبط، نظارت مستمر بر فعالیتهای برنامه، آسیبشناسی و انعکاس به ستاد مرکزی سازمان بهزیستی، تهیه بانک اطلاعات مراکز و موسسات در شهرستانها، ارائه گزارش از عملکرد برنامه به مسئولان و نظارت و ارزیابی مستمر ضروری است.
حسین اسدبیگی، در خصوص فعالیتهای اورژانس اجتماعی، اظهار داشت: فعالیتهای ما در چهار شکل مرکز مداخله در بحران فردی، اجتماعی خانوادگی با مراکز مستقر ثابت، خط تلفن 123 ، خودروهای سیار و پایگاه خدمات اجتماعی انجام میشود. مراکز ثابت در مناطق آسیبزا و عمدتاً حاشیهنشین است که حداقل یک روانشناس و یک مددکار در آن مستقر بوده و با فعالیت مددکاری اجتماع محور برای کمک به حل مشکلات مردم اقدام میکند.
وی ادامه داد: این مراکز در مواقع بحران خانواده، زوجین در معرض طلاق، کودک آزاری، خشونت خانگی و افرادی که تمایل به خودکشی دارند یا خودکشی نافرجام داشتهاند یا خانوادههایی که فردی از خانواده را به دلیل خودکشی از دست دادهاند، زنان در معرض آسیب، دختران و پسران فراری و امثال آن وارد ماجرا میشوند و البته اقدامات در این مراکز از طریق مراجعه مستقیم به این مراکز انجام میشود.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور همچنین گفت: در مورد خط تلفنی 123 نیز خود مردم از طریق تماس با این خط مشکلات مختلفی را مطرح میکنند که همکاران ما با توجه به نوع موضوع و شدت آن به اشکال مختلف در موضوع وارد میشوند، مراکز مداخله در بحران سه سطح دارند این مراکز در استانهای بزرگ و برخی شهرستانها به صورت شبانهروزی و در شهرستانهای کوچک به صورت روزانه آماده ارائه خدمات به مراجعهکنندگان هستند.
وی افزود: در سراسر کشور 178 مرکز پایگاه خدمات اجتماعی و 298 خودروی خدمات سیار وجود دارد ضمن اینکه در سال گذشته 557 هزار تماس با خط تلفنی 123 برقرار شده که 148 هزار عدد از آنها مرتبط با موضوع اورژانس اجتماعی بوده است، از این تماسها 7 درصد در مورد کودکآزاری و 6 درصد در مورد همسرآزاری است، فرار از منزل نیز 960 مورد تماس را به خود اختصاص داده است.
اسدبیگی در پایان گفت: 45 درصد تماسها فقط برای گرفتن راهنمایی به ویژه در مورد مسئله اعتیاد بوده که لازم است بگویم این موضوع از طریق خط ویژه 09628 قابل پیگیری است.
تسنیم
کسانی این کار انجام می دهند منظور کارمندان روزی چند ساعت مشغول هستند باتوجه به شبانه روز بودن آن