کد خبر: ۶۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 13
رئیس مجلس شورای اسلامی:
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت>هلال احمر>رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مقابله با پدیده ریزگردها و گرد و غبار باید از اولویت‌های هلال‌احمر باشد

به گزارش شفاآنلاین، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس، دبیرکل و اعضای شورای معاونین جمعیت هلال‌احمر گفت:هلال‌احمر باید آمادگی برای بحران‌های منطقه و حوادثی که در آن رخ می دهد را داشته باشد و مقابله با پدیده ریزگردها و گرد و غبار از اولویت‌های هلال‌احمر باشد.

وی با اشاره به اینکه مقابله با پدیده ریزگردها و گرد و غبار از اولویت‌های هلال احمر باشد، گفت: جمعیت هلال‌احمر باید آمادگی برای بحران‌های منطقه‌ای و حوادثی که در آن رخ می‌دهد را داشته باشد.

لاریجانی تصریح کرد: کار شما در کشور بسیار حجیم و تاثیرگذار بوده به ویژه اینکه کشور ما حادثه‌خیز بوده و ساماندهی حوادث نیازمند ورود سریع و تاثیرگذار نیروهای امدادرسان است.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت هلال‌احمر برای ارائه خدمات بهتر به مردم نیازمند نیروی جوان و ورزیده است، افزود: از زمان‌های گذشته تاکنون حضور جمعیت هلال‌احمر در تمامی اتفاقات از جمله زلزله بسیار کارآمد بوده است و از این جهت مردم نگاه همدلانه‌ای با این جمعیت داشته و آن را نهادی از جنس خود می‌دانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ویژگی مردمی بودن جمعیت هلال‌احمر را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: این ویژگی باعث همکاری بیشتر مردم با جمعیت هلال‌احمر شده است و هر چه هلال‌احمر شاکله‌اش از گرایش‌های دیگر، مبری باشد، کمک‌رسانی بیشتری در مواقع حساس خواهد داشت.

لاریجانی تأکید کرد: جمعیت هلال‌احمر به واسطه خدمات رسانی‌های فوری و بدون درنگ باید خالی از مواضع جانبدارانه باشد ضمن اینکه اگر بتوانیم ساختاری درست کنیم که پشتیبانی اقتصادی از هلال‌احمر متکی بر سهم بیشتر مردم باشد، شاهد کارایی بهتر این جمعیت خواهیم بود.

وی ادامه داد: اگر ما طرحی درباره افزایش سهم مردم در مشارکت‌های اقتصادی جمعیت هلال‌احمر داشته باشیم و یا در برنامه ششم، برنامه‌ریزی برای این مهم و از نوع وقف را سامان دهیم، پشتیبانی از این جمعیت به‌عنوان سازمانی مردمی ممکن خواهد شد.

به گفته وی برای تدوین برنامه ششم، جمعیت هلال‌احمر باید چند ماده‌ای که می‌تواند برای آینده کار مفید باشد را به دولت ارائه دهد تا دولت در حین تدوین لایحه برنامه ششم، آن را ذکر کند، علاوه بر آن جمعیت هلال‌احمر باید یک افق 5 ساله را در نظر گرفته و نیازها را متناسب با آن ساماندهی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به حوادث منطقه و بحران‌های موجود در آن اشاره کرد و یادآور شد: جمعیت هلال‌احمر باید آمادگی برای بحران های منطقه ای و حوادثی که در آن رخ می دهد را داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر شاهد بحران‌های بسیار و روند فعالیت های تروریستی بسیاری در سطح منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه باید برای مقابله با حرکات تروریستی آمادگی کسب کنند، اذعان کرد: افقی که در منطقه مشاهده می شود، افق آزاردهنده‌ای است و مولفه تروریستی در منطقه می‌تواند شکنندگی ایجاد کند که نقش جمعیت هلال‌احمر برای مقابله با چنین حوادثی می‌تواند مهم باشد.

رئیس قوه مقننه زلزله را یکی از موضوعات بسیار جدی در کشور دانست و تاکید کرد: آمادگی حداکثری و غیرقابل انکاری برای مقابله با زلزله نیاز است، زلزله هم برای تهران و هم برای سایر نقاط کشور باید جدی گرفته شده و باید امکانات لازم برای مقابله با آن از قبل تدارک دیده شود.

وی به خدمات امداد هوایی جمعیت هلال احمر که نیازمند تقویت بیشتری است، اشاره کرد و یادآور شد: جمعیت هلال‌احمر در حوادث مختلف حضور فعالی داشته و باید در بحث زلزله نیز با استفاده از نیروهای جوان و مردمی به مقابله با این حادثه نیز بپردازد تا امدادرسانی به موقع و در کمترین زمان ممکن صورت بگیرد.

لاریجانی با یادآوری بحران پیش روی کشور که همان پدیده گرد و غبار اظهار کرد: در حال حاضر سازمان بزرگی برای مقابله با این بحران در کشور نداریم و لذا یکی از کارهای بسیار مهمی که در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار می توان انجام داد، مسئله بیابان‌زدایی است که تحقق این مهم به همکاری نهادهای مختلفی نیازمند است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پدیده گرد و غبار هر ساله عمیق‌تر و سطح استان‌های بیشتری را درگیر خود می‌کند، اضافه کرد: بهتر است که جمعیت هلال‌احمر با همکاری بسیج و سازمان محیط‌ زیست، نشست‌های مشترکی را برگزار و با تقسیم کار در زمینه بیابان‌زدایی و یا کاشت گیاه، کاهش این بحران و یا ممانعت از ازدیاد آن را در دستور کار خود قرار دهند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در صورتی که با پدیده گرد و غبار مقابله نشود این بحران در دراز مدت می‌تواند مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد کند، عنوان کرد: این مهم می‌تواند به عنوان اولویت کاری جمعیت هلال‌احمر در دستور کار قرار گیرد.

رئیس قوه قانونگذار کشور بیان کرد: بسیج و جمعیت هلال‌احمر که نیروی مردمی بسیاری را در خود جای داده‌اند، می‌توانند با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست به رفع پدیده گرد و غبار در کشور اقدام کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما هم در مجلس شورای اسلامی پشتیبان شما بوده و در راستای خدمت‌رسانی به مردم کمک‌حال شما هستیم.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: