کد خبر: ۶۱۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 29
دندانپزشک کودک و نوجوان در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- دندانپزشک کودک و نوجوان، یکی از مشکلات شایع در دندانپزشکی کودکان را ضربه به صورت و آسیب دندان های قدامی دانست وتاکید کرد ، یک سوم پسران و یک چهارم دختران در 5سالگی این صدمه را تجربه می کنند.

دکترپریسا مهراشتیاق در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: این آسیب بیشتر در کودکان نوپا و به دنبال ورزش های اسکیت، اسکوتر، دوچرخه سواری و ورزش های رزمی رخ می دهد.

وی ادامه داد: به دنبال ضربه به صورت احتمال آسیب به دندان های جلویی به ویژه در فک بالا زیاد دیده می شود. آسیب به دندان ها انواع مختلفی دارد که یکی ازآنها شکستگی دندان(از شکستگی جزئی تا وسیع تاج و ریشه)است.

وی همچنین افزود: جابه جایی دندان شاید منجر به لقی مختصر دندان یا موجب جا به جایی به سمت داخل یا خارج حفره شود و همراه با شکستگی استخوان فک بوده و باعث درگیری دندان در استخوان شود.

مهراشتیاق اظهار کرد: مورد دیگر خارج شدن کامل دندان از حفره است که در این مورد دندان به طور کامل از حفره خارج شده و به بیرون می افتد. در موارد اول و دوم والدین باید در صورت آلوده بودن، محیط دهان، دندان و دهان را با سرم شستشو داده و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه نمایند.

در صورتی که دندان به صورت کامل از حفره خود خارج شده باشد بهترین اقدام این است که دندان را شستشوی مختصری داده و به هیچ عنوان نباید ریشه دستکاری شود. بلکه بلافاصله در حفره دندانی قرار داده شود و با فشار مختصری به همراه یک دستمال آن را نگه داشت و خیلی زود به دندانپزشک نیز مراجعه کرد.

وی ادامه داد: حال اگر والدین یا اطرافیان بیمار قادر به انجام این کار نیستند باید دندان را در شیر سرد کم چرب قرار دهند و در صورت عدم دسترسی به آن قبل از مراجعه به دندانپزشک یکی از والدین به ناچار دندان را در بزاغ خود نگه دارد.

دندانپزشک کودک و نوجوان ،زمان را مهمترین عامل موفقیت در درمان این موارد دانست و به شفا آنلاین گفت: آب محیط مناسبی برای نگهداری دندان نیست.

وی تأکید کرد: در دندان های شیری، ضربه منجر به بیرون افتادن کامل دندان می شود. اما در این حالت که دندان شیری است به هیچ عنوان گذاشتن مجدد دندان در حفره دندانی نیز توصیه نمی شود و موارد مذکور تنها در مورد دندان های دائمی نیز مصداق دارد.

به گفته مهراشتیاق، ضربه یکسری عوارض بلند و کوتاه مدت به همراه دارد و پیگیری کافی درمان توسط والدین برای جلوگیری از ابتلا کودک به عوارض بلند مدت نیز الزامی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: