کد خبر: ۶۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 10
شفا آنلاين:پزشکی>محیط زیست-رئیس سازمان هواشناسی گفت: چنانچه امکان خرید دستگاه های UV سنج فراهم شود، در ۱۰ نقطه از کشور میزان اشعه فرابنفش برای اطلاع رسانی به مردم اندازه گیری خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر داوود پرهیزگار افزود: میزان UV (اشعه فرابنفش) در سال ۹۴ اندازه گیری می شود و به مردم در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

به گفته وی، البته برای اندازه گیری اشعه فرابنفش نیازمند دستگاه های خاصی هستیم که در حال حاضر به دلیل تحریم ها، امکان خرید آنها وجود ندارد.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: از آنجایی که این دستگاه ها را به صورت محدود کشورهای مشخصی می سازند، بنابراین نمی توان آنها را از طریق دیگر کشورها وارد کرد، چرا که هم معلوم می شود که این دستگاه به ایران وارد شده و هم هزینه آن بسیار بالا می رود.

پرهیزگار اظهار داشت: به طور کلی برای اندازه گیری میزان UV در سطح کشور، با نصب و راه اندازی حدود ۱۰ دستگاه می توان سنجش اشعه فرابنفش را در کل کشور پوشش داد.

وی با بیان اینکه میزان UV بسته به میزان ارتفاع از سطح دریا و عرض جغرافیایی تغییر می کند، تصریح کرد: بنابراین مکان تجمع اشعه فرابنفش با استفاده از این دو فاکتور مشخص می شود.

رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: در صورت امکان خرید دستگاه های UV سنج، آنها را در نزدیکترین محل تجمع اشعه فرابنفش و در عین حال در محل تمرکز جمعیت مردم نصب می کنیم.

پرهیزگار تاکید کرد: آنچه که مهم است آسیب ندیدن مردم بر اثر اشعه فرابنفش است، چرا که به عنوان مثال ممکن است در بالای کوه دماوند میزان اشعه فرابنفش بسیار بالا باشد، اما در آنجا به دلیل اینکه جمعیت زیادی از مردم وجود ندارند، بنابراین آسیبی به مردم زده نمی شود و لذا نیازی به اندازه گیری میزان اشعه فرابنفش در این مکان وجود ندارد.

به گفته وی، میزان UV در مکان هایی که هم اشعه فرابنفش بالاست و در عین حال جمعیت متمرکز است، مشخص و اطلاع رسانی می شود تا مردم آسیب کمتری ببینند.

پرهیزگار، استفاده از عینک آفتابی جذب کننده UV را یکی از راهکارهای جلوگیری از آسیب در اثر تابش اشعه فرابنفش دانست و افزود: مردم با اطلاع رسانی در این خصوص می توانند در ساعات آفتابی که میزان اشعه فرابنفش بالاست در صورت ضرورت در این مکان ها حضور پیدا نکنند یا در سایه حرکت کنند و یا حتی الامکان از چتر آفتابی استفاده کنند.

رئیس سازمان هواشناسی در خصوص اندازه گیری پارازیت ها نیز، اظهار داشت: در سازمان هواشناسی چیزی به نام اندازه گیری پارازیت وجود ندارد، چرا که این وظیفه وزارت ارتباطات است و هواشناسی در این خصوص برنامه ای ندارد.



مهر



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: