کد خبر: ۶۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 09
شفاآنلاین :روزگارعجيبي است،اين روزها به هركوي وبرزن كه نگاه مي كني،جواناني را مي بيني كه با انواع مدل هاي عجيب وغريب خود را آراسته وچهره هاي پيراسته شان رادر معرض ديد عموم قرار مي دهند.
موهاي ژل زده وبراق،شلوارهاي فاق كوتاه، تي شرت هاي تنگ باطرح هاي خارجي كه معمولا هم باشلوار جين ست شده ساپورت هاي رنگارنگ،سيبل هاي نيچه اي،بيني هاي جراحي شده و...همه وهمه نشان ازمتفاوت بودن اين جوانان با عرف هاي اجتماعي دارد.

دراين گيرودار كافي است براي مشاهده انواع مد و"فشن"هاي روزسري هم به مراكز خريد بالاي شهربزنيد تا متوجه شويدآخرين مدل هاي روز چيست وجوانان چقدر ازاين مدل ها استقبال مي كنندمد هايي كه هيچكدام با فرهنگ سنتي وبومي ما تناسبي ندارد.

مدگرایی یک امر شخصی

به گزارش شفاآنلاین ،برخي معتقدند مدگرایی یک امر شخصی و سلیقه‌ای است و نمی‌توان افراد جامعه را مجبور کرد که برخلاف آنچه انتخاب می‌کنند و دوست دارند عمل کنند.

يك جوان امروزي كه براي تهيه لوازم مورد نياز خودبه يكي از مراكزخريد شهرك غرب آمده به شفاآنلاین مي گويد: مد يك امر كاملا شخصي وسليقه اي است،بنابراين گاهي اوقات جوانان دوست دارند تيپ هايي راانتخاب كنند كه خلاف عرف جامعه است ولي خود فرد از قيافه اي كه درست كرده لذت مي برد.

پويا اسدالهي مي افزايد: من دوست دارم شيك وتميزباشم تا جلب توجه كنم چون نمي توانم طور ديگري زندگي كنم .

اما،آيا انتخاب هر مد وپوشش براي فرهنگ ما مناسب است يابايد براساس فرهنگ عمومي ،سلايق ونيازهاي جامعه،مدگرايي ترويج يابد.

مد نمادی از شیوه زندگی خانواده

جامعه شناسان معتقدند،مد نمادی از شیوه زندگی ، فرهنگ و آداب ورسومي است كه فرددرآن خانواده بزرگ شده شاید به همين دلیل است که برخی ازجوانان که به صورت افراطی مدگرايي گرايش پيدا كرده اند .

يك استادجامعه شناسي نیز دراين باره به خبرنگار شفاآنلاین ،مي گويد:مد بايد ازدوديدگاه بررسي شود، سنتي و نوگرايي ،البته نگاه بينابيني هم در اين باره وجود دارد.

دكتر امان الله قرايي مي افزايد:ديدگاه نوگرايي وتجددطلبي معتقداست،قانع نبودن به وضع ارزشها،هنجارهاي اجتماعي وپوشش سنتي كه مناسب امروز جامعه نيست،امر خوبي است،چون اقتصاد را شكوفا مي كند ، توسعه اقتصادي به همراه دارد وچشم انداز وتفكر را عوض مي كند،به عبارتي ذهنييت جامعه را تلطيف واثرات روحي ورواني دارد،شادي ونشاط مي آورد،اتحاد همبستگي را در درون جامعه افزايش مي دهد وبه قول "دوركيم "از دور شدن روح جمعي پرهيز مي كند،يعني نوگرايي اساس توسعه يافتگي است.

اين جامعه شناس با بيان اين كه انسان به دليل قانع نبودن به وضع موجودبوده كه به امروز رسيده مي گويد:به قول حافظ "فلك را سقف بشكافيم وطرحي نو در اندازيم"بنابراين طرح نودرانداختن از ديدگاه نوگرايي خيلي خوب است،اما ازديد سنت گرايي نه ،چون سنت گرا محافظه كار است،مي ترسد به آنچه كه داردخدشه وارد شود.بنابراين از ديدگاه سنت گرايان،مد گرايي پشت پا به ارزشهاو هنجارهاي جامعه يا دوره آخرالزمان است.

‫مدگرایی جوانان‬‎ ile ilgili görsel sonucu

قرايي كه خودبه جامعه بينا بيني معتقداست، مي افزايد:اگر در جامعه مد نباشد ،اقتصاد مي خوابد، مدگرایی در حد معمول باعث اشتغال زایی و پیشرفت جامعه می شودو از بیکاری هم جلوگیری می کند. ،حتي نظام سرمايه داري معتقداست"بخر وبياندازدور" تا كارگر به كار گرفته شود،وقتي كارگر به كار گرفته شودآمارجرم ،جنايت واعتياد كاهش مي يابد،در اسلام هم "خير الامور اوسط ها "مطرح شده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه چراجوانان به مدل هاي غربي روي مي آورند مي گويد:درواقع اين يك فرياد است ، چون بیشتر استفاده کنندگان از مد،جوانان هستند جوانی دوره پر هیجان زندگی است که با چالش ها و فراز و نشیب های فکری بسیاری همراه است و مد هم نوعي تنوع در زندگی است كه در بسیاری مواقع درصدد پاسخ گویی به این هیجانات است . بنابراين، اگر جوانان قرار باشد مانند گذشته فکر کنند در این صورت دیگر جامعه تغییری نمی کرد و رو به پیشرفت نمی رفت ،هم اكنون شبكه هايي كه از ماهواره سريال پخش مي كنند،مي دانند كه اين فيلم ها چقدر تاثير گذاراست.

استاد دانشگاه خوارزمي افزايد:در حال حاضر ساعت جامعه تغيير كرده وتفاوت نسلي 4يا 5سال شده نه پنجاه سال،زندگي شتاب گرفته ،اينها نياز روز جامعه است ،همه چيز تغيير كرده ،اينهايي كه اشاره شد عوامل درون زا بوده است.

وي با بيان اين كه مابه فرهنگ واسطوره هاي ملي خود بي تفاوت بوده وبراي جوانان غرب راكعبه آمال كرده ايم ، مي افزايد:وقتي مي گوييم فرهنگ ايران 100سال است،نه آرتميس داشتيم ،نه سودابه ، رودابه ومنيژه ...پس كعبه راآمال به سوي غرب برديم كه من به آنها درون ساز مي گويم.

اين استادجامعه شناسي مي گويد:اگر موسيقي ،سنت،تاريخ ،هنر،رفتاروارزش هايمان راازطريق آموزش وپرورش به جوانان منتقل مي كرديم به مشكل دچارنمي شديم چون جامعه عمل وعكس العمل است،اما درجامعه مانتيجه اش اسيد سولفوريك يا فنيل فتالين است در نتيجه گناه را به گردن ديگران مي اندازيم.

قرايي مقدم ،مي افزايد:وقتي موسيقي ايراني رادرتلويزيون نشان ندهيم،جوانان بيشتر به سوي موسيقي هاي رپ و...رفته و ازدرون خالي مي شونددر واقع تقصيرماست، ولي گناه را گردن مردم مي اندازيم.

جواني يك دوره گذار

معمولاجواني يك دوره گذاراز وابستگي است كه درآن جوان سعي داردبه استقلال رسيده وبه شخصيت خود هويت ببخشد،ولي آيا اين استقلال وهويت طلبي باهنجارهاورفتارهاي اجتماعي مطابقت دارد

يك استاد روان شناسي نیز در اين باره به شفاآنلاین مي گويد:در رابطه با گرايش جوانان به مد،روانشناس ها با توجه به رويكردشان نظريات متفاوتي دارند،بنده با توجه به رويكردم گرايش به مد را تابع فقدان يك خلا به لحاظ هنجار مي دانم.

‫مدگرایی جوانان‬‎ ile ilgili görsel sonucu

دكترفريبرز باقري مي افزايد :منظور از هنجاردر جامعه اين نيست كه چه كسي بيماروياچه كسي سلامت است،منظور از آن،يك نظام مرجع است كه براساس آن افراد خودشان را ارزيابي كرده و رفتاروانتخاب هاي خودرا هدايت مي كنند.

اين استاد يارواحد علوم وتحقيقات تهران بابيان اين كه درحال حاضرجامعه ما چند هنجاري سنتي، ديني،سكولار غربي وهنجارهايي كه توسط رسانه ها به شكل مشترك ارايه مي شود، است،مي گويد: اين مختص جامعه ما نيست بلكه در جامعه غرب هم حاكم است.

باقري مي افزايد: وضعيت ما به گونه اي است كه يك هنجارواضح ،شفاف وهمگن كه افرادبراساس آن زندگي خود راهدايت كند ،نداريم واين باعث مي شود افراددنبال نهادي بگردند كه آنها راهدايت كنند .

وي مي افزايد: اينها شركت هاي توليدي بين المللي مثل آديداس و... هستند كه به عنوان مرجع ،جوان ها رادر رفتار،انتخاب ها وگرايش ها،هدايت مي كنند كه در رفتار شناسي ما آن راگرايش به مد مي بينيم ،درواقع يك نوع هنجاري است كه از طريق نهادهاي اقتصادي جهان تعريف وتعيين مي شود.

اين استاد روان شناسي در پاسخ به اين سوال كه چرا جوانان در تلاشند كه خود را متفاوت تربه همسالان خود نشان دهند ، مي گويد: خود بارزگري نوعي واگرايي نسبت به يك سري جريانات است كه در جامعه وجود دارد وهمگرايي نسبت به جريان هايي كه همان مد محسوب مي شود، مثلا بعضي هاريش شيطان مي گذارند يا موهاي خود را بالا مي زنند كه اينها علامت است .

درجامعه امروز، مدگرايي چيزعجيبي نيست وبه طور مطلق نمی توان را ردكرد بلکه نوعی الگوی سلیقه ای فرهنگی یا اجتماعی است كه جوانان به دلیل شرایط سنی وروحیه تنوع طلبی بیش از دیگر گروه های اجتماعی، مجذوب جاذبه های آن می شوند ،اما ، پذیرش کامل و بی چون و چرا آن نیزمقبول نیست ، بلکه میانه روی در مد گرایی و هماهنگی آن با فرهنگ و آداب ورسوم جامعه ، مناسبت ترین راه است .

البته ،كارشناسان معتقدند،براي اين كه به چگونگي پذيرش مد درجامعه توجه شود بايد به قوانين عرفي ،فرهنگي ،اجتماعي و هنجارها نيزبايد توجه كرد.


گزارش :رحمان احمدي

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: