کد خبر: ۶۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 08
شفا آنلاین- امروزه سرطان یکی از مهم ترین چالش های سلامت به شمار می آید. برای درمان سرطان نیز روش های مختلفی از جمله شیمی درمانی( بیشتر به صورت وریدی) بکار می رود. دراین میان فلبیت(التهاب عروق) مرتبط با کاتتر مهم ترین و شایع ترین عارضه ای است که بیش از نیمی از بیماران را درگیر می کند و به عنوان یک خطر بالقوه برای عوارض عفونی کشنده به حساب می آید.

مواد و روش ها: 60 بیمار مبتلا به کانسر -سرطان -کولورکتال برحسب کرایتریاهای مشخص شده بودنداز تاریخ 1/6/1391 لغایت 30/11/1392 انتخاب و به صورت تصادفی , به دو گروه مورد مداخله(الف) و کنترل (ب)تقسیم شدند. به گروه (الف) روغن کنجد روزی دو بار و هر بار 10 قطره بر روی محلی که دچار فلبیت شده است استعمال داده و سپس پانسمان شد. دوره پیگیری بیمار یک هفته بود.شدت درد در اولین معاینه بیمار بعنوان روز اول ، روزهای سوم ، پنجم و هفتم بررسی شد.



یافته ها: نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد که توزیع واحدهای مورد پژوهش در دو گروه از لحاظ متغیرهای سن ، جنس، محل سکونت،تحصیلات، وضعیت تأهل، نوع شغل، نژاد، محل آنژوکت و شدت درد در روز اول همسان بوده و به لحاظ آماری تفاوت معنی دار نبود.


نتایج آزمون تی مستقل ثابت کردکه شدت درد در روزهای سوم، پنجم و هفتم درگروه مداخله و کنترل بطور معنی داری بایکدیگر تفاوت داشت. بیماران در گروه مداخله و کنترل از نظر رده سنی ، جنس، محل سکونت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، نوع شغل، نژاد، محل آنژوکت یکسان بود. اگر چه در بروز و شدت فلبیت عواملی مثل سن و جنس موثر می باشند. بين ميانگين شدت درد در روزهای سوم، پنجم و هفتم بیماران در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنادار وجود داشت.

‫شیمی درمانی‬‎ ile ilgili görsel sonucu

بحث و نتیجه گیری:استعمال موضعی روغن کنجد تأثیر قابل توجهی بر کاهش شدت درد در روزهای سوم، پنجم و هفتم نسبت به بیمارانی که استعمال موضعی روغن کنجد را در روزهای مذکور نداشتند، داشت و روغن کنجد توانسته بود فرایند االتیام را تسریع کند .استعمال موضعی روغن کنجد سبب کاهش درد ناشی از ترومای اندامی می شود.

دکتر محمد درچین /متخصص کلینیکال انکولوژی از دانشگاه دمشق

مرضیه بیگام بیگدلی شاملو /کارشناس ارشد آموزش پرستاری ، مربی گروه آموزشی پرستاری،دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی دزفول

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بتول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
آقای دکتر درچین، از مطلب بسیار مفید شما، سپاسگزارم، از تجربه شما در درمان مادرم استفاده خواهم کرد.شما را از طریق این سایت مفید نیز بیمارانتان شناختم و بایستی دزفول به داشتن شما افتخار کند.
سلامت باشید
بتول
میانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: