کد خبر: ۶۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 08
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >نظام پزشکی >رییس کل سازمان نظام پزشکی ، حلقه مفقوده نظام سلامت کشور را اخلاق گرایی مبتنی بر قوانین نوین و اعتماد سازی بین پزشکان و بیماران عنوان کرد.

به گزارش شفاآنلاین ،علیرضا زالی شامگاه پنجشنبه در مراسم تجلیل از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: تحولات اجتماعی توجه به اخلاق پزشکی را بیش از گذشته ضروری کرده است.


وی یادآوری کرد: این وضعیت موجب شده رابطه پزشک و بیمار که در گذشته سنتی و پدرسالارانه بود امروز به دلیل افزایش مسایل شهروندی و دیدگاه نوین منسوخ شود.

وی ادامه داد: اخلاق حرفه ای پزشکی ریشه در آموزه های دینی، مذهبی و ملی ما دارد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی به قداست حرفه پزشکی و مسوولیت اجتماعی فارغ التحصیلان این رشته نیز اشاره کرد و گفت: دانشجوی پزشکی پس از فارغ التحصیلی باید مسلح به خصلت مسوولیت پذیری اجتماعی باشد.

وی افزود: بر این اساس یک پزشک باید با خود مولفه هایی نظیر دانش، آگاهی، تبحر و مهارت های اجتماعی و توفیق برقراری ارتباط با بیمار را داشته باشد.

زالی با اشاره به چالش های اساسی حوزه علوم پزشکی کشور اظهارکرد: بنابر فرمایش های رهبری، نقیصه جدی آموزش عالی کشور بحث تولید ثروت مبتنی بر دانش است.

وی گفت: سیاستگذاری و جهت گیری تولید ثروت مبتنی بر دانش نباید صرفا بر محفوظات و پایان نامه های دانشگاهی باشد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: نخبه پروری و نبود ارتباط عاطفی بین استاد و دانشجو از دیگر چالش های حوزه سلامت است که باید سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد.

وی ، شیشه ای شدن مرزهای جغرافیایی و فرآیند جهانی شدن و عدم بهره مندی از فناوری های نوین علوم پزشکی را از چالش های دیگر این بخش در جامعه برشمرد.



*** جامعه پزشکی سربلند از آزمون بزرگ طرح تحول نظام سلامت

علیرضا زالی همچنین در گفت وگو با خبرنگاران در زنجان با اشاره به کاهش محسوس تخلفات جامعه پزشکی با اجرای طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: مطالعات میدانی در استان ها بیانگر آن است که جامعه پزشکی همسو و همگام با این طرح حرکت کرده و تخلفات چندانی در این حوزه گزارش نشده که این مهم برگرفته از خصلت ایثارگری این قشر است.

وی یادآوری کرد: با وجود کمبودها و خلاءها در حوزه سلامت تلاش می شود خدمات مناسبی به گروه های هدف در جامعه ارایه شود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی به دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در کشور اشاره و نتایج حاصل از آن را پس از یک سال کاهش هزینه های پرداختی، رضایتمندی مردم و دسترسی راحت آحاد جامعه به خدمات درمانی مورد نیاز بیان کرد.

وی پوشش بیمه ای مردم و گروه های نیازمند جامعه را مطالبه جدی و مغفول مانده طی سالهای گذشته عنوان کرد و گفت: پوشش کامل بیمه ای در سایه چابک سازی بیمه های پایه و رشد کمی و کیفی آن است و ساماندهی حوزه سلامت راهی جز پوشش بیمه ای ندارد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: عدالت در حوزه سلامت موضوع مهمی است که با اجرای طرح تحول به این مهم توجه جدی شد و شرایط فعلی اجتماعی و اقتصادی کشور ایجاب می کند که به مولفه های اجتماعی سلامت بیش از گذشته توجه شود.

وی توجه به خدمات پزشکی در حاشیه شهرها ، بهره مندی از روش های نوین پیشگیری با توجه به تغییر سیمای بیماری ها در کلانشهرها، بازنگری جدی در ارایه خدمات با رشد شتابان شهرها را امری مهم در تداوم این طرح بزرگ ملی ذکرد.

در پایان این مراسم از 40 عضو و گروه های برتر دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تجلیل شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: