کد خبر: ۶۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 02
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>بهداشت و درمان- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حوزه بهداشت و درمان کشور در سه دهه اخیر با وجود غوغاسالاری های متعدد، مظلوم بوده و از مشکلات زیربنایی و اساسی رنج می برد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی جمعه شب در نشست اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی اراک در تفرش افزود: زیرساخت های بهداشتی و درمانی در سال های گذشته متناسب با نیازهای پایه جمعیتی رشد نداشته است و با ملاک ها و شاخص های موثر در حوزه سلامت کشور فاصله دارد.


وی گفت: جبران کوتاهی رخ داده در این حوزه ها با لبیک به خواسته مقام معظم رهبری و در سایه برنامه و تدبیر در قالب تحول نظام سلامت کلید خورده که توانسته تا حدودی رضایتمندی مردم را حاصل کند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در سه دهه اخیر حوزه عمران درمانی در کشور با کندی مواجه بود و کمتر بیمارستانی در شهرها بهره برداری می شد؛ این کندی ها سبب شده که یکی از چالش های جدی حوزه درمانی، قدمت بالای فضاهای بیمارستانی باشد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه حوزه سلامت باید به عنوان اولویت اولت دولت ها مطرح باشد، افزود: حمایت مالی و تخصصی از این حوزه از وظایف اصلی دولت هاست که برای بهبود نسبی آن باید تداوم داشته باشد.

وی گفت: در یک سال گذشته با همه فراز و نشیب ها، برنامه نظام تحول سلامت توانست در حوزه کاهش پرداخت از جیب مردم و ارایه خدمات باکیفیت در کنار بخش درمانی کارنامه مناسبی داشته باشد؛ نیاز است این راه با همراهی سایر بخشها و حساسیت در مشارکت طرح های سلامت تداوم یابد.

دکتر قاضی زاده هاشمی افزود: سیاست وزارت بهداشت و درمان، بهترین بهره وری از امکانات بهداشتی و درمانی، پیشی گرفتن حوزه بهداشت و تغییر رفتارهای زیستی به درمان است؛ برای این مهم باید همه بخشها به عنوان سرمایه سلامت همراهی داشته باشند.

وی ادامه داد: مدیران باید به گونه ای زمینه ارایه خدمات درمانی را محقق کنند که بهترین بهره وری از امکانات و فضا مهیا شود؛ نباید اجازه داد خدمات بهداشتی و درمانی برای مردم گران تمام شود.

دکتر قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: بیمارستان های تفرش و آشتیان باید در سایه برنامه هدفمند درمانی با توجه به مسافت اندک از همدیگر، همپوشانی درمانی داشته باشند؛ مسوولان اجرایی و درمانی این شهرستان ها می توانند کمبودهای متخصص و تجهیزات تخصصی را با خدمات شایسته در قالب تقسیم وظایف پیش ببرند تا مردم از شرایط بهتر درمانی بهره مند باشند.

وی با بیان اینکه ماندگاری پزشک در شهرهای کوچک منوط به بودن بیمار است، گفت: توقعات از سیستم درمانی در شهرستان های متوسط و کوچک باید متناسب با الگوی بیماردهی آن منطقه تعریف شود.

وی افزود: بسیاری از نیازهای نیروی انسانی نیازمند حضور متخصصان نیست و مسوولان بهداشتی و درمانی شهرستان ها باید با استفاده از توان نیروی انسانی موجود و دوره های تخصصی هدفمند کارآیی خدمات سیستم را به مردم ارتقا دهند.

***ارتقای خدمات سلامت در تفرش و آشتیان مطالبه بحق مردم

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: ارتقای خدمات سلامت از مطالبات بحق مردم شهرستان های تفرش، آشتیان و فراهان است.

عباس صلاحی افزود: تلاش های وزرات بهداشت و درمان در حوزه سلامت در یک سال اخیر محسوس است و مجلس نیز با تصویب بودجه های موثر همراه دولت بوده است.

وی گفت: وجود یکی از بزرگترین واحدهای تولید تجهیزات پزشکی در آشتیان افتخار بزرگی است اما این شهرستان باید در راستای ترمیم کاستی های درمانی از جمله تکمیل کادر پرستاری، کمک به تجهیز طرح توسعه بیمارستان امام سجاد(ع)، راه اندازی اورژانس زمینی و بهبود ناوگان درمانی یاری رسانی جدی شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قدمت بیمارستان شهرستان تفرش نیز بسیار بالاست، افزود: با وجود این مساله، برخی خدمات نظیر رادیولوژی و سونوگرافی برای آن نیاز ضروری است و خدمات تخصصی پزشکان پوست و روانپزشک و چشم نیز به صورت روزانه ندارد.

صلاحی گفت: با وجود بازنشستگی 96 نیروی حوزه سلامت در شهرستان های تفرش و آشتیان، نیروی جایگزین تامین نشده و نیاز است یک پلی کلینیک تخصصی نیز با مساعدت بخش خصوص در این شهرستان ها ساخته شود.

وی همچنین، ایجاد یک مرکز بهداشتی در دهستان خرازان و استقرار یک اورژانس جاده ای در منطقه مرکزی و دهستان جفتان تفرش را نیاز ضروری حوزه سلامت در این منطقه دانست.

وی گفت: در شهرستان فراهان نیز یک بیمارستان در سال های گذشته توسط خیری ساخته شده که نیازمند تجهیز است؛ شهر خنجین نیز با توجه به جمعیت 14 هزار نفری و ارتقا از بخش، نیاز دارد مرکز بهداشتی و درمانی آن شبانه روزی شود.

در نشست هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی اراک با وزیر بهداشت و درمان، مشکلات و کمبودهای این حوزه در بخش های درمانی، دارو و غذا، بهداشتی و عمران سلامت ارزیابی و گزارشی از اقدامات یک ساله برنامه تحول نظام سلامت ارایه شد.

بیمارستان والفجر تفرش با 96 تختخواب دارای ضریب اشتغال تخت 64 درصد است. بیمارستان امام سجاد(ع) آشتیان نیز 45 تخت مصوب دارد که اینک 27 تخت آن فعال است.

طرح توسعه این بیمارستان شامل 15 تخت بیمارستانی زنان و زایمان و زایمان بدون درد و سه اتاق عمل مجهز است که مجوز 30 نیرو برای ان از سازمان مدیریت اخذ شده است.

تجهیزات طرح توسعه این بیمارستان با برآورد حدود 20 میلیارد ریال، قرار است 20 درصد از منابع داخلی دانشگاه علوم پزشکی اراک و 80 درصد با مشارکت وزارت بهداشت و درمان تامین شود.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و هیات همراه در سفر یک روزه به استان مرکزی با حضور در شرکت «آوا پزشک آشتیان» از هشت محصول جدید و تجهیزات تخصصی پزشکی ساخت این شرکت رونمایی کرد.


ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: