کد خبر: ۶۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 29
رئیس بیمارستان فارابی:
شفاآنلاین:چشم پزشکی>پیوند قرنیه>رئیس بیمارستان فارابی گفت: استفاده از حلقه‌های قرنیه جهت استحکام آن و کاهش قوز قرنیه میزان نیاز به عمل‌های پیوند قرنیه را کاهش داده است.

به گزارش شفا آنلاین،محمود جباروند در نشست خبری بیست و یکمین سمینار سالانه فارابی اظهار داشت: در گذشته مبتلایان به قوز قرنیه با لنز یا در صورت عدم تحمل لنز تحت عمل جراحی پیوند قرنیه قرار می‌گرفتند اما اکنون از حلقه‌های قرنیه جهت استحکام آن و کاهش قوز قرنیه استفاده می‌شود و این روش میزان عمل‌های پیوند قرنیه را کاهش داده است هر چند که برخی همکاران چشم‌پزشک معتقدند که گذاشتن حلقه قرنیه باید با تاباندن اشعه همراه باشد.

وی افزود: انواع جدید این حلقه‌ها در 5، 6 سال اخیر تولید شده است که کمک شایانی به درمان قوز قرنیه کرده است.

رئیس بیمارستان فارابی گفت: وقتی استحکام بافت قرنیه کم می‌شود به دلیل اینکه مقاومت قرنیه در مقابل فشار داخل چشم شکسته می‌شود برآمدگی ایجاد می‌شود که موجب آستیگماتیسم می‌شود در نتیجه دید با افت کیفی و کمی مواجه شده و باید برای استحکام آن از حلقه‌های قرنیه استفاده کرد.

جباروند گفت: ایران ارتباط تنگاتنگی با کشورهای پیشرفته دارد. برخی از این حلقه‌ها اکنون در آمریکا نیز انجام نمی‌شود در حالی که در کشورمان به راحتی در برخی اعمال جراحی استفاده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: قوز قرنیه اولین علت پیوند قرنیه در کشور بوده است که با روش گذاشتن حلقه قرنیه نیاز به آن کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

رئیس بیمارستان فارابی درباره اهدای چشم و استفاده از آن اظهار داشت: اگر چشمی اهدا شود تنها قسمتی از قرنیه آن استفاده می‌شود و سایر اجزای چشم قابل پیوند نیستند.

وی گفت: کسانی که بر اثر بیماری‌های مختلف، دچار کدورت قرنیه شده‌اند یا بیماری‌های ارثی میزان سلول‌های خلفی قرنیه آنها را کاهش داده است داوطلبان پیوند قرنیه هستند که با جایگزین کردن سلول‌های جدید می‌توان به بهبود آنها کمک کرد.

وی درباره سمینار سالیانه فارابی گفت: این مرکز سالانه تازه‌های علوم پزشکی را مطرح می‌کند و این سمینارها میدان نبرد علمی در حوزه‌های مختلف چشم‌پزشکی است.

ابوالقاسم پوریانی دبیر علمی ششمین سمینار پرستاری چشم که با عنوان تازه‌های پرستاری چشم پنج‌شنبه 17 اردیبهشت سال جاری در هتل آکادمی برگزار می‌شود، نیز در این نشست اظهار داشت: 5 پنل برای همکاران پرستار تعریف کرده‌ایم که یکی از آنها روش‌های درمانی جدید در آنکولوژی چشم برای استفاده از برخی داروها است.

وی افزود: تنبلی چشم که بیماری شایعی در دوران کودکی و نوجوانی است، رتینوپاتی نوزادان نارس که زیر 32 هفتگی به دنیا می‌آیند و دچار عوارض چشمی می‌شوند، قوز قرنیه و تازه‌های گلوکوم نیز جزو پنل‌های ششمین سمینار پرستاری چشم است.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: