کد خبر: ۵۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 21
عضو هیأت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی هشدار داد:
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>عضو هیأت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی نسبت به کاهش آمار پیوند کلیه در سال ۹۳ هشدار داد و گفت: شاهد کاهش ۴۰۰ موردی پیوند کلیه هستیم درحالی که سالانه 12 تا 17 درصد به تعداد بیماران دیالیزی اضافه می شود.

به گزارش شفا آنلاین،داریوش آرمان  گفت: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته 400 مورد پیوند کلیه نسبت به سال قبل یعنی سال 92، کاهش یافته است و این نشان می‌دهد هم در پیوند زنده و هم پیوند از مرگ مغزی با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کاهش آمار پیوند کلیه، دغدغه‌هایی را ایجاد کرده، گفت: متأسفانه با اینکه با روند رو به کاهش پیوند شاهد هستیم، اما سالانه 12 تا 17 درصد به تعداد بیماران دیالیزی و مبتلایان به نارسایی حاد کلیه افزوده می‌شود که باید برای این افراد فکری کرد.همچنین افرادی که در این جریان فوت می‌کنند هم باید به آن افزود.

آرمان گفت: باید هر چه سریعتر آسیب‌شناسی کنیم، چرا که با وجود اینکه تعداد مراکز فراهم آوری اعضای پیوندی در کشور افزایش و به حدود 50 مورد رسیده است اما با کاهش تعداد پیوند کلیه مواجهیم.

عضو هیأت امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی تصریح کرد: همچنان میزان اهداء عضو از مرگ مغزی به رغم تمام اطلاع‌رسانی هایی که شده، افزایش جدی نیافته و اهدای عضو از مرگ مغزی را شاهد نیستیم، در حالی که باید به جایی برسیم که 80 درصد از پیوندها از مرگ مغزی باشد و باقیمانده پیوندها از اعضای درجه یک بیماران دیالیزی و کسانی که نیت خیری دارند انجام شود.

وی افزود: آسیب‌شناسی جدی ضروری است، چرا که نگران بیماران دیالیزی هستیم و مسئول امور اجتماعی و درمان این بیماران هستیم و امیدواریم مسئولان راهکارهای موثرتری را در پیش بگیرند تا امسال هم شاهد ریزش آمار پیوند کلیه در کشور نباشیم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
کاهش شمار پیوند از مرگ مغزی بسیار نگران کننده میباشد ُ وباید ریشه یابی گردد .برای زیاد نمودن شمار پیوند ها باید بیشتر درباره مرگ مغزی در روزنامه روشنگری گردد. بیسار بایسته و شایسته است که آمار داده شده هر شش ماه یکبار تکرار شود .پیگیری گردد در کدام شهرستان دریافت کلیه از مرگ مغزی بیشتر بوده و روش انان را برای شهرستان هایی که کمتر پیوند داشتند به روشنی نشان دهیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: