کد خبر: ۵۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 20
رئیس انستیتو تغذیه ایران تشریح کرد:
شفاآنلاین-رئیس انستیتو تغذیه ایران نحوه نگهداری صحیح مواد غذایی در منزل را تشریح کرد و ویژگی‌های تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، لبنیات، غلات و روغن سالم را برشمرد.

به گزارش شفا آنلاین،مجید حاجی فرجی  به مناسبت هفته جهانی بهداشت با شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» توضیحاتی در مورد ایمنی و بهداشت مواد غذایی داد.

وی با بیان اینکه غذای‌ خوب، غذایی است که ترکیب آن موافق با نیازهای تغذیه‌ای بدن باشد و در عین حال سالم و بدون آلودگی به مصرف انسان رسیده باشد، گفت: تغذیه نادرست همیشه از کمبود مواد مغذی حاصل نمی‌شود، بلکه در بسیاری از موارد غذای خوب و کافی با دست انسان به غذای آلوده یا بی‌ارزش و بالاخره زیان‌بخش تبدیل می‌شود.

رئیس انستیتو تغذیه ایران به خصوصیات شیر اشاره کرد و افزود: شیر سالم طعم مطبوعی دارد، کمی شیرین بوده و رنگ سفید مایل به زرد دارد. این ماده غذایی یکی از غذاهای بسیار مفید است ولی خیلی زود آلوده می‌شود و محل مناسبی برای رشد میکروب‌هاست.

وی هشدار داد: اگر از شیر خام استفاده می‌کنید، حتماً آن را به مدت 20 دقیقه بجوشانید و سپس مصرف کنید و حتی‌الامکان از شیر پاستوریزه کم چرب با چربی کمتر از 1.5 درصد استفاده کنید.

حاجی فرجی در مورد محصولات لبنی نیز ادامه داد: از مصرف پنیر تازه بپرهیزید مگر این که با شیر پاستوریزه تهیه شده باشد یا اینکه درست کردن آن به کمک ماست، سرکه یا آبلیمو از شیر در حال جوشیدن تهیه شده باشد.

وی با بیان اینکه باید هنگام خرید کشک مایع دقت لازم انجام شود گفت: کشک نباید کپک زدگی و بوی نامطبوع داشته باشد و حتماً باید قبل از مصرف به مدت 15 دقیقه بجوشد.

رئیس انستیتو تغذیه ایران با توصیه به مصرف بستنی‌هایی که با شیر جوشیده شده و یا پاستوریزه تهیه شده‌اند خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند قلب و عروق و ...، توصیه می‌شود از شیر و فرآورده‌های لبنی کم چرب استفاده شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود به خصوصیات گوشت سالم نیز اشاره کرد و رنگ طبیعی، نداشتن بوی بد، رطوبت و لیز نبودن سطح گوشت و دارا بودن مهر کشتارگاه را از جمله آنها اعلام کرد.

حاجی فرجی در مورد نحوه نگهداری گوشت در منزل گفت: گوشت یخ زده را به همان صورت در فریزر نگهداری کنید، برای خرج کردن گوشت از حالت یخ‌زده آن را شب قبل در داخل یخچال بگذارید، در موقع خرید گوشت به صورت چرخ کرده بهتر است از فروشنده بخواهید که عمل چرخ کردن در حضور شما انجام شود.

وی مرغ را نیز دارای پوست شفاف و مرطوب معرفی کرد و با بیان اینکه مرغ بوی بد نمی‌دهد افزود: گوشت مرغ نگهداری شده، در شرایط نامناسب خاکستری و گاهی سبز رنگ است و مصرف کردنی نیست.

رئیس انستیتو تغذیه ایران ادامه داد: جوجه‌هایی که برای کباب مصرف می‌شوند نباید کمتر از 300 گرم وزن داشته باشند. از مصرف مرغ‌هایی که دچار لاغری شدید هستند، خودداری کنید چرا که اندازه متوسط مرغ بهترین است، زیرا چربی آن کمتر است.

وی با اشاره به این مطلب که پوست مرغ را به علت چربی زیاد باید قبل از پخت جدا کرد تأکید کرد: تا آن جا که ممکن است، از سرخ کردن گوشت دوری کنید و در عوض آن را بریان کنید در مصرف مغز و زبان به علت دارا بودن چربی زیاد، افراط نکنید.

حاجی فرجی تخم‌مرغ سالم را دارای خصوصیاتی دانست و گفت: تخم مرغ سالم وقتی در ظرف آب قرار داده می‌شود در ته ظرف قرار می‌گیرد در موقع تکان دادن لق نزند بعد از شکستن، زرده آن با سفیده مخلوط نباشد، در مقابل نور زرد و شفاف باشد.

وی با تأکید بر اینکه تخم مرغ خریداری شده باید در یخچال نگهداری شود یادآور شد: ماهی‌هایی که چشم برجسته و شفاف، فلس درخشنده، آب شش‌های قرمز و بوی مطبوع دارند تازه و قابل خریداری هستند.

رئیس انستیتو تغذیه ایران هشدار داد تا مردم از از خریداری فیله ماهی و ماهی‌های پاک کرده بدون مشخصات بسته‌بندی خودداری کنند.

وی به نحوه نگهداری غلات نیز اشاره کرد و گفت: مواد غذایی خشک مانند گندم، برنج، حبوبات و غیره را می‌توان در هوای معمولی نگهداری کرد اما قبل از انبار کردن باید دقت کرد حشره یا کپک نداشته باشد.

حاجی فرجی تأکید کرد که مواد غذایی که در منزل انبار می‌شوند باید هر چند وقت یکبار جا‌به‌جا و از نظر آلودگی و فساد بررسی شوند و خاطرنشان کرد: محل نگهداری نان باید خشک و بدون رطوبت باشد چون ممکن است روی آن‌ کپک رشد کند ضمن اینکه توصیه می‌شود نان را به اندازه مصرف روزانه بخرید و از مصرف نان‌های کپک زده خودداری کنید.

حاجی فرجی در مورد روغن‌ها نیز گفت: باید از حرارت دادن زیاد و طولانی روغن‌های مایع خودداری کرد، به هیچ وجه روغنی که چند بار حرارت دیده را مصرف نکنید.

وی خاطرنشان کرد: روغن‌هایی را که بو و غلظت آن‌ زیاد است و تغییر رنگ داده‌اند خریداری نکنید و هنگام خرید به تاریخ تولید و مصرف روغن توجه کنید؛ ضمن اینکه در ظرف روغن مایع را پس از هر بار مصرف ببندید و در جای خنک و دور از نور نگهداری کنید.

وی با تأکید بر اینکه نباید کنسرو باد کرده و زنگ زده را خریداری و مصرف کرد گفت: از نگهداری قوطی کنسرو در یخچال و محیط‌های مرطوب خودداری کنید و از خرید کنسرو‌هایی که پروانه ساخت از وزارت بهداشت و تاریخ تولید و مصرف ندارند خودداری کنید.

رئیس انستیتو تغذیه ایران تأکید کرد: قبل از باز کردن کنسرو آن را به مدت 10-15 دقیقه در داخل آبی که در حال جوشیدن است قرار داده حرارت دهید و پس از سرد شدن مصرف کنید.

فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: