کد خبر: ۵۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 12
جراح بیماری های لثه در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- جراح بیماری های لثه ،دومین بیماری شایع دهان بعد از پوسیدگی دندان را بیماری لثه دانست و گفت: مسواک تنها سه پنجم سطوح دندانی را تمیز می کند و دو پنجم باقی مانده باید با نخ دندان پاک شود.

دکتر امیرضا رکن در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: بیماری لثه از قرمزی و بعد خونریزی شروع می شود.که  اگر در این مرحله درمان شود کار به مراحل پیشرفته نمی رسد. اما در غیر این صورت بافت های نگهدارنده دندان شامل لثه و استخوان هم درگیر می شود. بعداز عفونی شدن نیز دندان لق و در نهایت کشیده می شود.

وی ادامه داد: در این مرحله که عفونت از بیماری لثه به استخوان کشیده می شود توصیه ما بر انجام عمل جراحی است. زیرا در این صورت بیماری متوقف شده و به دنبال آن دیگر دندان لق نمی شود و از بین هم نمی رود.

چرا لثه عفونی می شود؟

عضو انجمن ایمپلنتولوژی ایران تصریح کرد: در دهان همه افراد باکتری وجود دارد حال با افزایش این باکتری ها بر حاشیه دندان ها که دیگر با مسواک و نخ دندان هم تمیز نشود بالتبع بیماری زایی هم افزایش می یابد.

وی افزود: بنابراین علت اصلی ایجاد عفونت لثه عدم رعایت بهداشت است که مسواک نزدن، کم زدن یا صحیح نزدن یا عدم استفاده از نخ دندان از مصادیق این امر به شمار می روند.

دکتر رکن ،با بیان این که مسواک به تنهایی نمی تواند دندان را تمیز کند، ادامه داد: مسواک سه پنجم سطوح دندانی را تمیز می کند.پس دو پنجم باقی مانده را باید با نخ دندان تمیز کرد. حال اگر هر یک از این اقدامات بهداشتی رخ ندهد با تجمیع میکروب ها بیماری ابتدا با درگیری لثه و در موارد پیشرفته استخوان را درگیر و سایر مشکلات را نیز ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که در اکثر مواقع بیماری لثه بیماری بزرگسالی است بیان کرد:این بیماری بیشتر در دهه های چهارم تا ششم زندگی تشدید می شود.

وی تأکید کرد: گاهی اوقات با تغییرات هورمونال در بدن مانند بلوغ،حاملگی و یائسگی بیماری لثه تشدید می شود اما نه به آن معنی که این موارد موجب بروز بیماری لثه شود.

دانشیار گروه پریودنتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد: پیشگیری بهتر از درمان است و این امر یک شعار نیست بلکه باید عملی شود.از این رو افراد جامعه باید سالی 2 بار به منظور چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنند؛ بیماری لثه اگر فقط در حد لثه باشد با جرم گیری برطرف می شود اما در صورت پیشرفت حتی امکان دارد که جراحی هم بی تأثیر باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: