کد خبر: ۵۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 15
مدیرعامل سازمان انتقال خون در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- مدیرعامل سازمان انتقال خون تأکید کرد: به هیچ عنوان در کشورموضوع خرید وفروش خون و فرآورده های خونی مطرح نبوده و نیست.

دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: فرآورده های خونی صد در صد داوطلبانه و ایثارگرانه اهدا می شود چراکه سالانه بیش از 2 میلیون هموطن به طورداوطلبانه خون اهدا می کنند .به همین خاطر 27 واحد خون به ازای هر 1000 نفر جمعیت داریم و به خودکفایی در زمینه خون و فرآورده های خونی نیز رسیده ایم.

‫دکترپورفتح الله‬‎ ile ilgili görsel sonucu

وی ادامه داد: علاوه بر مراکز اهداء خون و سازمان انتقال خون، ما بر اساس فعالیتی که سازمان غذا و دارو دارد به دلیل داشتن حجم بالای داروهای مشتق از پلاسمای وارداتی در کشور؛ بیش از 180 میلیون واحد بین المللی فاکتور 8 انعقادی را از خارج ،واردکشور می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو با همکاری سازمان انتقال خون  برنامه خودکفایی داروهای مشتق از پلاسما را در کشور دارد و برای همین مراکز خصوصی بر اساس آئین نامه سازمان غذا و دارو اجازه جمع آوری اهدای پلاسمای مستقیم را دارند که فکر می کنم تاکنون به حدود 7 تا 8 مرکز مجوز داده شده است که البته نزدیک به 10 سال از فعالیت آنها می گذرد.

پورفتح الله افزود:این مجموعه ها از پلاسما و ماده خام داروهای مشتق از پلاسما را تهیه می کنند و با نظارت سازمان غذا و دارو تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما مانند فاکتور 8 و 9 می شود.

وی اظهار کرد: در این مراکز بر اساس آئین نامه های موجود، اهدای پلاسما کاملأ داوطلبانه و تحت نظارت سازمان غذا و داروصورت می گیرد.

وی ادامه داد: در آئین نامه مصوب این مراکزو بر اساس پروتوکل های جهانی ، برای اهدا مستقیم پلاسما،اهدا کننده باید حدود یک ساعت از وقتش را بگذارد تا کار جمع آوری پلاسما انجام شود .بنابراین هزینه رفت و برگشت اهداکننده ازسوی این مراکزپرداخت می شود.

‫اهدای خون‬‎ ile ilgili görsel sonucu

مدیرعامل سازمان انتقال خون به شفا آنلاین گفت: این رقم به صورت کامل پذیرفته شده است وبه هیچ عنوان بحث خرید و فروش در کار نیست، بلکه هزینه رفت و آمد است و درهمه جای دنیا این کار در حال انجام است.

وی اذعان کرد: این مسئله بر اساس استانداردهای جهانی حرکت بسیار بزرگی است و اصلأ هم بحث خرید و فروش خون در این فرآیند مطرح نیست. این کار در هیچ جای دنیا اسمش خرید و فروش خون نیست. چرکه این مراکز برای جمع آوری پلاسما تشکیل شده و به شدت هم تحت کنترل و نظارت هستند.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: