کد خبر: ۵۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 13
شفاآنلاین-دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: 95 درصد حساسیت‌های پوستی ناشی از حساسیت تحریکی و شغلی است که فرد مستعد در تماس با مواد محرک مثل صابون، شامپو، مواد شوینده یا روغن‌های صنعتی مثل نفت، بنزین و گریس دچار حساسیت شدید پوست می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،غلامحسین غفارپور در رابطه با حساسیت‌های پوستی گفت: عکس‌العمل پوست نسبت به عوامل پوست در محیط می‌تواند به دلیل شیمیایی و فیزیکی باشد اما شایع‌ترین عکس‌العمل اگزما و حساسیت‌های شغلی و تحریکی است به طوری که 95 درصد حساسیت‌ها از این نوع است.

وی ادامه داد: نوع دیگری از حساسیت‌ها که نسبت به اگزما و حساسیت شغلی کمتر است آلرژیک است.

وی گفت: در حساسیت شغلی و تحریکی مواد محرک مثل صابون، شامپو، مواد شوینده یا روغن‌های صنعتی مثل نفت، بنزین و گریس بر اثر تماس با افرادی که مستعد ابتلا به حساسیت تحریکی هستند باعث می‌شود تا سطح خارجی پوست (لایه شاخی) شکاف پیدا کند.

غفارپور افزود: این شکاف که قابل رؤِیت با چشم نیست باعث می‌شود که چربی‌های سطح پوست که به طور طبیعی وجود دارند و بین سلول‌های لایه شاخی نیز قرار دارند کم‌کم آب شوند و شبیه کف رودخانه‌ای که آب ندارد ترک بخورد.

این متخصص پوست، مو و لیزر افزود: از طریق این شکاف‌های ایجاد شده مواد محرک وارد پوست می‌شود این مواد محرک یا قوی هستند که از نوع قلیایی می‌توان به جوش شیرین با غلظت بالا و از نوع اسیدی قوی به اسید سولفوریک و سرکه با غلظت بالا اشاره کرد اما در مواد قلیایی ضعیف مواد شست و شو دهنده از این نوع هستند که در درازمدت افرادی که مستعد به این حساسیت‌ها هستند در تماس با آنها دچار مشکل می‌شوند.

وی گفت: افرادی که به واسطه شغلی که دارند مثلاً افراد شاغل در ساندویچ‌فروشی، مکانیکی، آشپزخانه‌ها، فرش‌شویی کار می‌کنند و می‌بینیم که دستهایشان دچار حساسیت نمی‌شود و به اصطلاح «پوستشان کلفت شده» به این دلیل است که پوستشان مستعد حساسیت نبوده و دوباره پوستشان ترمیم می‌شود اما افرادی که پوست مستعدی دارند حتی در تماس با مواد محرک ضعیف هم دچار مشکل و اگزما می‌شوند.

وی در مورد علایم حساسیت‌های شغلی گفت: پوست قرمز شده و به صورت تاول در سطح پوست دیده می‌شود این تاول‌ها ترکیده و به صورت دُمل‌های چرکی پوست را دچار حساسیت شدید می‌کند. در نوع حساسیت‌های شغلی که به صورت مزمن بروز می‌یابد قرمزی، خشکی پوست، زبری، نازکی و گاهی ضخیم شدن شدید پوست دیده می‌شود که تحمل این حالت برای فرد سخت می‌شود.

این متخصص پوست و مو در مورد حساسیت‌های ناشی از آلرژی گفت: در این نوع حساسیت وراثت نقش دارد که به حساسیت ایمونولوژیک یا وابسته به سیستم ایمنی بدن معروف است.

غفارپور ادامه داد: در این نوع حساسیت سلول‌های خاصی فعال می‌شود و در قسمت میانی پوست می‌ماند و زمانی که با مواد محرک تماس پیدا می‌کند مواد پیش التهابی آزاد می‌شود و باعث بروز حساسیت می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در حساسیت آلرژی معمولاً افراد به مواد متشکل از نیکل حساسیت زیادی دارند و گاهی می‌بینیم در تماس پوستشان با دکمه، زیپ شلوار، بند ساعت، دستبند و برخی بدلیجات خارش در پوست ایجاد می‌شود و بهترین راه این است که با این مواد تماس پیدا نکنند و به جای آن از مواد پلاستیکی یا غیرفلزی استفاده کنند.

غفارپور افزود: در حساسیت آلرژی علاوه بر اینکه مانند حساسیت شغلی سوزش و قرمزی پوست وجود دارد در این نوع از حساسیت خارش پوست نیز بیشتر می‌شود.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: