کد خبر: ۵۸۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 14
فوق تخصص بیماری های عفونی در گفتگو با شفا آنلاین هشدارداد:
شفا آنلاین- فوق تخصص بیماری های عفونی تأکید کرد: با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا نسبت به فصل زمستان و ماه های قبل از آن بروز بیماری های اسهالی به صورت اسهال و استفراغ شیوع بیشتری دارد.

دکتر مسعود مردانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: به طور عمده این بیماری ها در بچه ها نسبت به بزرگسالان بیشتر بروز می یابد و علائم بالینی مهم آنها شامل تهوع،استفراغ و درد شکم است.

وی ادامه داد: این سندرم تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال در بسیاری از بیماری ها مانند مسمویت های غذایی، عفونت های انگلی، میکروبی و اسهال های حاد عفونی نیز دیده می شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که اسهال با استفراغ و تب همراه باشد احتمال عفونی بودن عامل بیماری زا قوت بیشتری نیز پیدا کرده و لزوم توجه به مراجعه به پزشک را برای اعضای خانواده روشن تر می کند.

‫استفراغ کودک‬‎ ile ilgili görsel sonucu

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در اکثر مواقع عوامل اسهال و استفراغ های کودکان در شروع فصل بهار و گرم شدن هوا ویروسی است و عامل بیماری زا هم یک ویروس می باشد. اما خوشبختانه خود بیماری محدود شونده است که با تأمین آب و الکترولیت از دست رفته بدن انسان با خوردن مایعات فراوان جبران شده و عارضه ای برجا نخواهد گذاشت.

وی افزود: اما در صورت شدت و همراه شدن بیماری با تب، موجب دردسر و حتی بستری شدن فرد در بیمارستان می شود .که در این موارد انجام آزمایش مدفوع برای بررسی عامل بیماری زا نیز ضروری است.

عضو هیئت موسس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در موارد عفونت های باکتریال تجویز آنتی بیوتیک مناسب است. اما بروز اسهال و استفراغ به دلیل موارد ویروسی اصلأ نیازی به تجویز آنتی بیوتیک ندارد. زیرا می تواند منجر به طولانی شدن اسهال و عوارض ناشی از آن نیز شود.

به گفته مردانی ،بیماری اسهال و استفراغ در این فصل محدود شونده است و خود به خود با تأمین آب و الکترولیت از دست رفته بدن بهبود می یابد. اما در صورتی که دوره آن طول کشید مراجعه به پزشکی ضروری است.

فوق تخصص بیماری های عفونی یادآور شد: به طور کلی اثبات شده که شستشوی مداوم دست ها می تواند موجب قطع زنجیره انتقال عفونت های ویروسی و حتی عدم انتقال آن از فردی به فرد دیگر نیز شود.

وی در پایان توصیه کرد: با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا باید در مصرف میوه و سبزیجات دقت کافی و با مایعات ضد عفونی کننده شستشو داده شوند . نکته دیگر آن که بعد از ابتلا به اسهال و استفراغ در وهله اول باید آب از دست رفته بدن را با مصرف مایعات فراوان، دوغ و ماست نیز جبران کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: