کد خبر: ۵۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 12
دبیرشورای سلامت دهان وزارت بهداشت خبرداد:‌
شفاآنلاین-دبیر شورای سلامت دهان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشریح برنامه‌های طرح تحول سلامت دهان از راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه دندانپزشکی در سراسر کشور خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سعید عسگری در مراسم آغاز طرح تحول سلامت دهان با اشاره به شاخصی به عنوان DMF که نشان‌دهنده تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده و پر شده است، گفت: در کودکان 12 ساله این شاخص از وضعیت مناسبی برخوردار است. این در حالی است که شاخص DMF در کودکان شش ساله ما به صورت پلکانی افزایش مختصری را نشان می‌دهد. همچنین DMF افراد 35 تا 44 ساله در کشور 13 و تعداد دندان‌های کشیده آنها 6 بوده و در افراد 65 تا 74 سال، تعداد دندان‌های کشیده 22 دندان است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور با افزایش سن شاخص DMF و سلامت دهان از وضعیت مناسبی برخوردار نیست گفت: سال گذشته با ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری، فرصت خوبی بود که با استفاده از مفاد بند 7 که تولیت را برای وزارت بهداشت مطرح می‌کند، بتوانیم اقدامات خوبی را در سطح کشور انجام دهیم که خوشبختانه وزیر بهداشت این کار را انجام و در حوزه بهداشت دهان، شورای سلامت دهان را تشکیل داد که این شورا در بازه زمانی بیش از 6 ماه موفق به تدوین سند سیاستگذاری سلامت دهان شد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به هدف‌گذاری این شورا در سند سیاستگذاری سلامت دهان اظهار کرد: هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم شاخص‌های پوسیدگی را در سنین 12 سال کاهش داده و در یک بازه شش ماه شاخص DMF را از عدد " 2 به 1 " کاهش دهیم. بعد از شورای سلامت دهان کودکان زیر 14 سال را نشانه گرفت که در این زمینه توفیق امضای توافقنامه را ارتقای سلامت را دهان و دندان را بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش داشتیم.

فعال‌سازی مراکز دندانپزشکی در شبکه بهداشتی درمانی کشور

عسگری در تشریح برنامه‌های شورای سلامت دهان گفت: در جهت افزایش بهره‌وری مراکز بهداشت برای دندانپزشکی و همچنین به منظور افزایش سطح دسترسی مناطق مختلف شهری و روستایی کشور دستورالعمل فعال‌سازی مراکز دندانپزشکی در شبکه بهداشتی و درمانی کشور تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که امیدواریم روسای دانشگاه‌ها اجرایی شدن آن را با جدیت دنبال کنند.

وی همچنین گفت: در حوزه درمان کاهش پرداختی مردم، افزایش دسترسی آنان، ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران بستری و... را در دستور کار داریم که در این راستا بنا شد بحث ارائه خدمات دندانپزشکی به مردم در بیمارستان‌های تابع وزارت بهداشت مورد توجه قرار گیرد که دستورالعمل آن با کمک معاونت درمان در حال تدوین است.

راه‌اندازی کلنیک‌های ویژه دندانپزشکی در تمام کشور

دبیرشورای سلامت دهان در ادامه تشریح برنامه‌های شورای سلامت دهان با اعلام خبر "راه‌اندازی کلنیک‌های دندانپزشکی در سراسر کشور" اظهار کرد: خوشبختانه همه استان‌ها واجد یک دانشکده دندانپزشکی هستند که امیدواریم این برنامه نیز اجرایی و به عنوان بسته‌های خدمتی ارائه شود.

عسگری همچنین به نقش بیمه‌ها در اجرای این برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: خوشبختانه بیمه‌های خدمات سلامت ارائه خدمات دندانپزشکی در دانشکده‌های دندانپزشکی را تحت پوشش قرار دادند.

وی با بیان اینکه ایجاد بیمارستان‌های دندانپزشکی از آرزوهای ماست گفت: یکی دیگر از وظایف ما در شورا، جهت‌دهی امور پژوهشی به سوی رفع نیازهای جامعه است که در این راستا شبکه ملی تحقیقات دندانپزشکی پیشگیری شکل گرفته است. همچنین برنامه‌هایی در جهت ارتقای آموزش علوم دندانپزشکی داریم که از جمله آنها می‌توان از تدوین کتب مرجع دندانپزشکی، طراحی الگوهای ساماندهی تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی در مراکز استان‌ها و... نام برد.

دبیر شورای سلامت دهان همچنین اظهار کرد: در راستای اصلاح تشکیلات مربوط به سلامت دهان کارهایی انجام شده که اولین آن تشکیل شورای سلامت دهان بود. در این راستا تشکیل ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان و ایجاد سازمان مدیریت سلامت دهان نیز پیشنهاد شده است.
ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: