کد خبر: ۵۸۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 12
شفاآنلاین- بیست و سوم فروردین روز دندانپزشکی نام گرفت تا بهانه ای برای توجه بیش از پیش به سلامت دهان و دندان در جامعه باشد و همگان دریابند که حفظ سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گزارش شفا آنلاین،سلامت و بهداشت دهان و دندان از دیرباز مورد توجه همگان بوده و حوزه ی مربوط به آن که بر پایه ی پیشگیری از پوسیدگی و بیماری های دهان و دندان قرار گرفته، همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

دندان، مقاوم ترین عضو بدن محسوب می شود که پس از تجزیه ی کل بافت ها تا مدت ها سالم می ماند و علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، نقش بسیار مهمی را در جویدن و کمک به هضم غذا ایفا می کند اما این عضو سخت، ممکن است به دلیل کم توجهی افراد فرسوده شود و مشکلات گوناگونی را برای شخص به وجود آورد. سه عامل اصلی پوسیدگی دندان ها را می توان نوع دندان، ژنتیک دندان و میکروب های موجود در دندان ها، شیرینی و قندها دانست.

بنابراین بسیار مهم است تا برای برخورداری از سلامت دندانی، از روش های پیشنهادی دندانپزشکان برای جلوگیری از پوسیدگی این عضو مهم بدن بهره برد.

حافظان بهداشت دندان؛ با افزایش آگاهی مردم و انجام درمان های پیشگیرانه به منظور کاهش پوسیدگی های دندانی، نقش بسیار بزرگی را در سلامت دهان و دندان ایفا می کنند و راهکارهایی همچون تغذیه ی مناسب، مسواک زدن، مراجعه ی منظم به دندان پزشک، استفاده از خمیر دندان های مناسب حاوی فلوراید، نخ دندان و دهان شویه را برای تضمین سلامت دهان و دندان ارایه کرده اند.

ضرورت سلامت دندان و دهان در عصر حاضر سبب شد تا بیست و سوم فروردین 1360 هجری خورشیدی مجلس شورای اسلامی، طرح تربیت بهداشت کاران دهان و دندان را تصویب کند و به دلیل اهمیت این موضوع بیست و سوم فروردین روز دندانپزشکی نام گرفت و هفته ی پایانی این ماه در کشور، هفته ی دندانپزشکی نامیده شد.



 به مناسبت روز دندان پزشکی با علی امامقلی پور دندانپزشک و متخصص زیبایی و ایمپلنتولوژیست به گفت و گو پرداخته ایم.

علی امامقلی پور با بیان اینکه در این چند سال توجه به بهداشت دهان و دندان در کشور بیش از پیش شده است، گفت: در سال های پیشین مردم به دندانپزشکی توجه کافی نداشتند و بهداشت دندان ها برایشان آن چنان مهم نبود، اما خوشبختانه در این دهه با توجه به تبلیغات بسیار گسترده ای که در زمینه ی بهداشت دهان و دندان و به ویژه داشتن دندان های زیبا صورت گرفته است، مردم بیش از پیش به این امر توجه می کنند، همچنین با ورود تکنیک های نوین دندانپزشکی زیبایی، بسیاری از مردم علاقه مند هستند تا از لبخندی زیبا بهره مند شوند و به این بهانه به مطب ها مراجعه می کنند که اگر مشکل های دیگری هم برای دندان های آنان وجود داشته باشد، آن ها نیز به وسیله ی دندانپزشک رفع خواهد شد.

این دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست درباره ی سیستم معاینات در مدرسه ها عنوان کرد: باید سیستم معاینات دوره ای در تمامی مدرسه ها شکل بگیرد که البته اکنون کارکرد این سیستم ها در مدارس نسبت به سال های پیش با حضور دندانپزشکان در مدرسه ها و معاینه ی دانش آموزان بهتر شده است و بدین ترتیب سبب پیشگیری از بیماری های مربوط به دهان و دندان می شود.

وی در ادامه، شایع ترین بیماری دهان و دندان را پوسیدگی دندان دانست و گفت: اکنون بسیاری از مردم می اندیشند که پوسیدگی موضوع بسیار ساده ای است که نوعی بیماری میکروبی محسوب می شود. این بیماری به دلیل تولید اسید در داخل دهان و مواد غذایی که در میان دندان ها باقی می ماند، ایجاد می شود. در واقع بیمار به دلیل آن که به خوبی مسواک نمی زند، دندان ها تمیز نمی شوند و اسید تولید شده به وسیله ی باکتری ها سبب پوسیدگی دندان می شود. بنابراین می توان گفت که میزان پوسیدگی دندان در کشور ما نسبت به دیگر کشورها بسیار بالاست.

علی امامقلی پور، بهترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان را رعایت بهداشت عنوان کرد و افزود: استفاده از نخ دندان، مسواک زدن درست و صحیح که آموزش آن در کشور بسیار اهمیت دارد و کاربرد دهان شویه ها از بهترین روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها محسوب می شوند. البته برای کاهش مشکلات دهان و دندان بررسی های دوره ای(چک آپ) پیشنهاد می شود، با توجه به اینکه در کشور ما زمانی بیمار به دندانپزشک مراجعه می کند که دندان وی دچار مشکل شده باشد اما اگر دندان وی مشکلی نداشته باشد، نزد دندانپزشک نمی رود، بهترین روش برای جلوگیری از هرگونه بیماری مربوط به دندان این است که مردم هر 6ماه یک بار حتی اگر هیچ علایمی از بیماری، درد و ناراحتی نداشته باشند، به دندانپزشک مراجعه کنند و معاینه شوند، در این بررسی های دوره ای؛ بسیاری از مسایل و مشکلات را که شاید خود بیمار متوجه آن نباشد، دندانپزشک آن ها را به آسانی می یابد و بیمار را از وجود مشکل آگاه و مانع ایجاد بیماری های دندانی می شود. البته رعایت بهداشت فردی دهان و دندان و انتخاب خمیردندان ها و مسواک هایی که با سیستم وزارت بهداشت وارد می شوند از بیماری ها مربوط به دندان جلوگیری می کند.

این دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست در ادامه خاطر نشان کرد: بهترین روش برای رعایت بهداشت فردی دندان، معاینات دوره ای است که در این روش اگر دندانی به مرحله ی پوسیدگی برسد از همان ابتدا با روش های بسیار ویژه ای که به آن فیشور سیلنت می گوییم،(فیشور سیلنت ها موادی هستند هم رنگ دندان که پس از تمیز کردن شیار های عمیق دندان به وسیله ی دندانپزشک، مواد در شیارها قرار گرفته و با اشعه ماوراء بنفش محکم می شود و با مسدود کردن این شیارها مانع از شروع پوسیدگی از این ناحیه ها می شود) می توان شیارهای سطح دندان را با آن بست و مانع پوسیدگی بعدی دندان ها شد.

وی با درخواست از مسوولان وزارت بهداشت برای اختصاص بودجه های ویژه به منظور درمان بیماری های دندان، گفت: به طور مثال مسوولان امر با بیمه ها به توافق برسند؛ به علت آن که در کشور بیمه ها در زمینه ی دندانپزشکی بسیار فعال نیستند، این امر سبب می شود که بیشتر بیماران به دلیل هزینه های بالای دندانپزشکی و با توجه به وضعیت اقتصادی به دندانپزشک مراجعه نکنند. بنابراین وزارت بهداشت می تواند با بیمه ها تعامل داشته باشد تا آن ها بتوانند خدمات درمانی مربوط به دندانپزشکی را به خوبی پوشش دهند و با ارایه ی قیمت های مناسب، سبب همکاری دندانپزشکان با بیمه ها شوند.

وی درباره ی نقش انجمن های دندانپزشکی در کشور اظهار کرد: انجمن های علمی دندانپزشکی بسیاری در کشور وجود دارد که برای ارتقای سطح علمی دندانپزشکان موثر است این انجمن ها خواهند توانست با ارایه ی کلاس های مناسب و آموزش های نوین دندانپزشکی نه تنها برای دندانپزشکان بلکه برای بیماران، نقش موثری را به منظور بهبود بهداشت دهان و دندان ایفا کنند. برای نمونه این انجمن ها می توانند با ارایه ی آموزش های همگانی در تلویزیون و رادیو سبب ارتقای سطح سلامت مردم شوند.

علی امامقلی پور در پایان گفت: هدف وزارت بهداشت، جامعه ی دندانپزشکان و انجمن های دندانپزشکی؛ سلامت دهان و دندان مردم است که باید به شکلی مناسب از بهداشت دهان و دندان برخوردار باشند و امید است با تلاش همگان و مسوولان مربوطه بتوانیم سلامت و بهداشت دهان و دندان افراد را بهتر از پیش سازیم.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: