کد خبر: ۵۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 11
شفا آنلاين-اين روزها هنوز هم نبض داروهای قاچاق و كمياب در خيابانی می‌تپد كه شايد همه ما اسمش را شنيده باشيم. خيابان ناصر خسرو كه زمانی محل فعاليت اطبايی چون معين الحكما، لقمان الدوله، ارسطو حجاج و بسياری ديگر بوده اما امروز تنها مامنی برای قاچاق داروهای ناياب و كمياب است.

به گزارش شفا آنلاين،این گزارش به معضلی در قلب پایتخت می‌پردازد معضلی که نه تنها پنهان نیست بلکه برای همه مردم و حتی مسئولان شناخته شده و معروف است، معضلی به نام فروش داروهای قاچاق و غیر استاندارد در یکی از معروف ترین خیابان‌های تهران، ناصر خسرو، دیگر جای تعجب ندارد که نام این خیابان‌ ما را به یاد خاطره‌های قدیمی و تاریخی نمی‌اندازد چرا که آوازه فروش داروهای تقلبی در این خیابان آنچنان بلند است که بی شک هر یک از ما چهره‌های غیر قابل اعتماد فروشندگان داروی این خیابان را برای یک بار هم که شده دیده‌ایم.

در محله ناصر خسرو و عودلاجان پزشکان و دارو سازان سنتی از قدیم حکایت می‌کردند و هنوز بقایای این مراکز در محدوده کوچکی از این خیابان قابل مشاهده است.

به عبارتی این خیابان از گذشته‌های دور مرکز خرید و فروش دارو بوده است.
اکنون این خیابان که از شمال به میدان توپخانه و از جنوب به 15خرداد می‌رسد قلب تجارت داروهای نایاب و تقلبی شده است.

گفتنی است که شرایط نگهداری داروهایی‌ که در این خیابان به فروش می‌رسند و اصالت و سلامت آن از جمله مواردی است که هرگز روشن نشده است و حتی بیم آن می‌رود که به جای شفابخش بودن ریسمان پیوند با این دنیا را نیز از هم بگسلند.

جالب است که در تهران قدیم اطبای معروفی همچون معین الحکما، لقمان الدوله، دکتر ارسطو حجاج و بسیاری دیگر در حوالی این خیابان مطلب داشته‌اند اکنون که این خیابان به قلب فروش داروهای غیر مجاز و تقلبی مبدل شده است جای سوال دارد که چرا کسی طومار این خیابان را در هم نمی‌پیچد.

دکتر احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره گفت: دیگر نام این خیابان ما را به روزهای تاریخی و قدیمی تهران نمی‌برد بلکه تداعی کننده پله آخر برای بیماری است که داروی تضمین کننده سلامتی‌اش را در هیچ بساطی غیر بساط دلالان ناصر خسرو نیافته است.

آریایی نژاد ادامه داد: متاسفانه برخی مشکلات به حدی رها می‌شوند و دیرهنگام سراغشان می‌رویم که دیگر با اقدامات سلبی قابل حل نیستند و باید برای رفع آن بسیج همگانی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل فروش داروی خیابان ناصر خسرو نیز از همین دست مشکلات است خاطرنشان کرد: غفلت سال‌های سال در خصوص بر چیدن بساط فروشندگان داروی قاچاق خیابان ناصر خسرو اکنون این محل را به مرکزی برای فروش داروهای کمیاب مبدل ساخته است، داروهایی‌ که در عوض سلامتی ممکن است جان بیماران را نیز به مخاطره اندازد.

وی افزود: به هر حال داروی قاچاق و کمیاب از طرقی در اختیار دلالان ناصر خسرو قرار گرفته است و این جای سوال دارد که چرا ریشه اتصال این افراد شناسایی و خشکانده نمی‌شود؟ 

وی گفت: سود کلانی از فروش اینگونه داروها عاید این دلالان می‌شود و شاید خلاء قانونی نیز موجب آرامش فضای کار برای این افراد نیز بوده باشد.

دست‌های پشت پرده ناصر خسرو شناسایی شوند
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه افزود: واقعیت این است که خیابان از قدیم مرکز قاچاق دارو بوده است و در واقع مقصر اصلی در این خصوص خودمان یعنی مسئولین هستیم چرا که وقتی نمی توانیم نیازهای دارویی مردم را فراهم سازم دلالان برای فروش داروهای کمیاب وارد عمل می‌شوند.

وی تصریح کرد: شرایط نگهداری داروهایی که در ناصر خسرو به فروش می‌رسد، استاندارد نیست حتی باعث عارضه هم می‌شوند به  گونه‌ای که در سال گذشته 3 نفر جان خود را نیز بر اثر مصرف اینگونه داروها از دست دادند.

وی با بیان اینکه اکنون طرح برخورد با تخلفات دارویی در مجلس در حال بررسی است و طی ماه آینده به صحن خواهد آمد، افزود: بر چیدن ناصر خسرو نیازمند کاری کارشناسی و رفع خلا‌های کنونی است، حتی باید بساط داروخانه‌هایی که داروی قاچاق نیز می‌فروشند برچیده شود و شاید تصویب این قانون پایان داستان فروش دارو در خیابان ناصرخسرو باشد.

وی تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم اکنون سایت‌های غیر مجاز و ماهواره‌ای نیز با معرفی فواید غیر واقعی از یک دارو و ذکر یک شماره به نوعی دنباله رو سبک دلالان ناصر خسرو گشته‌اند.
امیدواریم با همدلی و همکاری مسئولین، ضمن تامین داروی بیماران بتوان هرچه سریعتر به قصه تلخ دلالی دارو در این خیابان پایان داد.




باشگاه خبرنگاران





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: