کد خبر: ۵۸۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 11
شفا آنلاين-دکتر فواد شجاعی گفت: روانگردان‌ ها که امروزه با اشکال و ابعاد متنوع و مختلف به راحتی تهیه و مصرف شوند، دارای ناخالصی‌های زیادی هستند که نگران‌ کننده‌ اند. لذا برای مقابله با اعتیاد، باید مبارزه با این مواد را در اولویت قرار داد.

به گزارش شفا آنلاين،این استاد دانشکده علوم اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هروئین، کافئین، گچ و مواد بیهوش کننده مثل کتامین از جمله مواد ناخالصی هستند که به روانگردان‌ها افزوده  و تبدیل به قرص‌هایی رنگارنگی می شوند  که محرک زا بوده و در عین حال توهم ایجاد می‌کنند.


وی افزود: اثرات قرص‌های روانگردان بعد از مصرف با عوارض متعددی بروز می‌یابند. هر قرص برای هر شخص، تحت هر شرایطی و با هر ترکیبی اثر یکسانی ندارد که عمده‌ ترین دلیل آن وجود ناخالصی، تفاوت دوزهای مواد ترکیبی و سابقه مصرف است، اگر میزان گرایش جوانان ایرانی به سمت موادمخدر افزایش پیدا کند شاخص سلامت ایران از متوسط به زیر متوسط می‌رسد.


شجاعی دیدن برنامه‌ ها و فیلم‌ های شبکه‌ های ماهواره‌ ای را در گرایش جوانان به مصرف مواد روانگردان موثر دانست وگفت: الگوهای کاذبی که از طریق ماهواره برای جوانان به نمایش در می‌آیند، می‌تواند یکی از عوامل مهم گرایش جوانان به سمت مصرف این مواد باشد.

 

وی ریشه کن کردن مواد روانگردان‌ که بسیار خطرناک و کشنده هستند همکاری و تعامل تمام دستگاههای دولتی را می‌طلبد، به گونه‌ای که باید با یک برنامه همه جانبه و منسجم برای برنامه‌ریزی اقتصادی، اجتماعی و ریشه‌کن کردن آسیب‌ها و مسایل اجتماعی انجام  بگیرد.




ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: