کد خبر: ۵۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 08
شفاآنلاین-یک روانپزشک گفت: رفتار مناسب با کودک می‌تواند او را فردی جسور، شجاع با روابط عمومی بالا، خلاق و احساس قدرت مدیریت کند در حالی که نداشتن رفتار مناسب می‌تواند کودک را ترسو، غیرفعال، درون‌گرا و وابسته به دیگران تربیت کند.
به گزارش شفا آنلاین،علی باغبانیان اظهار داشت: کسی که قرار است با کودک سر و کار داشته باشد باید زبان او را بداند و شناخت زبان کودک یعنی درک او و اینکه چه می‌گوید.

* برای جلوگیری از رفتارهای غیرطبیعی کودک باید چه کنیم

وی افزود: والدین و مربیان وظیفه مهمی در زمینه جلوگیری از رفتارهای غیرطبیعی کودک دارند. از بدو تولد تا پیش از بلوغ دوره کودکی محسوب می‌شود و سلامت روان کودکان اهمیت بسزایی در شخصیت آینده آنها دارد.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: رفتار مناسب با کودک می‌تواند او را تبدیل به فردی جسور، شجاع با روابط عمومی بالا، خلاق و احساس قدرت مدیریت کند در حالی که نداشتن رفتار مناسب می‌تواند کودک را ترسو، غیرفعال، درون‌گرا و وابسته به دیگران تربیت کند. این کودکان معمولاً تمام درخواست‌های خود را منوط به خواست والدین و دیگران می‌دانند و کارهایی انجام می‌دهند که اطرافیانشان دوست دارند.

باغبانیان اظهار داشت: کودکانی که با آنها رفتار شایسته‌ای نمی‌شود خود را سرزنش کرده، احساس گناه می کنند و زیر بار مسئولیت نمی‌روند بنابراین لازم است والدین به این نکته توجه کنند که رفتار آنها در شخصیت کودک چه تأثیری خواهد گذاشت.

* کودک را مستقل تربیت کنید

این روانپزشک گفت: آنچه برای سلامت روان کودک مضر است تربیت کودک به گونه‌ای است که او برای هر کاری از دیگران اجازه بگیرد و قدرت «نه» گفتن نداشته باشد این کودکان معمولاً کاملاً تابع محیط هستند و خواسته‌ها، عواطف، امیال و اهداف دیگران را دنبال می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه برخی والدین کودکان آرام، سر به زیر، محجوب و خجالتی را ترجیح می‌دهند و کودکان پرجنب‌وجوش نمی‌پسندند این در حالی است که کودک باید توان ابراز نظرات خود را داشته باشد.

*کودک مطیع خطرناک‌تر است

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: مطیع بار آوردن کودک خطرناک‌تر است زیرا از خود اراده‌ای ندارد و خواسته‌های دیگران را بدون تجزیه و تحلیل می‌پذیرد معمولاً والدین این کودکان از آنها انتظار دارند که رشته تحصیلی همسر آینده و حتی غذا و شغلی که آنها دوست دارند را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در آموزه‌های دینی و روانشناسی تأکید شده است که کودکان از سن 7 تا 14 سالگی از والدین خود تبعیت کنند زیرا این دوران باید با تحصیل و فراگیری برخی مهارت‌های ضروری همراه باشد.

*قبل از تهیه سیسمونی در زمینه شیوه‌های فرزندپروری آموزش ببینید

باغبانیان با تأکید بر مقدم بودن تربیت کودک بر تأمین نیازهای جسمانی او اظهار داشت: به والدین توصیه می‌شود قبل از تهیه سیسمونی در زمینه شیوه‌های فرزندپروری آموزش ببینند تا کودکانی سالم و بانشاط تربیت کنند.

متخصصان حوزه بهداشت روان شامل روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران در این زمینه کمک‌کننده هستند همچنین تماشای برنامه‌هایی مرتبط با تربیت کودک و خواندن کتاب می‌تواند به والدین کمک کند. همچنین طرح سؤالات در همین صفحه و پاسخ از سوی کارشناسان نیز راهی برای تربیت صحیح کودکان است.

*دخالت نه،‌ نظارت آری

وی خاطرنشان کرد: والدین به جای دخالت در رفتار کودک ناظر اعمال او باشند زیرا کودکان مطیع پرخاشگر می‌شوند و هر چند در حضور والدین و از ترس تنگی برخی رفتارها را انجام نمی‌دهند اما خشم خود را به گونه‌ای دیگر مثلاً تخریب اشیاء خانه جابه‌جا یا در فرصتی که والدینشان حضور ندارند آن را بر خواهر و برادر کوچکتر و همسالان خود تخلیه می‌کنند.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: