کد خبر: ۵۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 06
شفاآنلاین:معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت گفت:به رغم اینکه درتمام سالهای گذشته مسولان مربوطه سرمایه گذاری جدی وقابل توجه درزمینه تحقیقات علمی نداشته اند بااین حال ایران همچنان درصدرکشورهای تولید کننده علم درجهان به شمارمی رود.

به گزارش اختصاصی شفاآنلاین،دکتررضاملک زاده صبح امروزدرنخستین همایش دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی ایران که درمرکزهمایش های بین المللی رازی برگزارشد ضمن بیان این مطلب گفت:یکی ازمهم ترین دلایل این پیشرفت درتولیدمقالات علمی مربوط به تحصیل 60هزارنفردرمقطع phdاست.حال آنکه این افراد به دلیل شرایط تحصیلی مجبوربه تولید پایان نامه ها ومقالات علمی هستند
وزیراسبق بهداشت و درمان تصریح کرد:بودجه تحقیقاتی آمریکا درسال حدود 130میلیارددلاراست که ازاین مقدار حدود 30میلیارددلار ازسوی دولت اختصاص  می یابد.اما حدود 100میلیارددلاراین بودجه ازسوی بخش خصوصی تامین می شود.
دکترملک زاده خاطرنشان کرد:بودجه تحقیقاتی سال گذشته ایران درمجموع حدود2300میلیاردتومان بوده است که سهم وزارت بهداشت دراین باره فقط حدود 300 میلیارد تومان بوده است.که ازاین مقدارحدود 200 میلیاردتومان تخصیص یافته است.



وی درادامه با انتقاد ازنوع نگاه اکثریت مسولان دولتی ومجلس وسایردست اندرکاران مربوطه به حوزه علم وپژوهش و تحقیقات گفت:متاسفانه به رغم اینکه درسال حدود42هزارمیلیاردتومان یارانه به مردم اختصاص داده می شود اما مسولان تاکنون حاضرنشده اند 1000میلیاردتومان ازیارانه را به بخش پژوهش وتولید علم که به تولید ثروت می انجامد اختصاص دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از مسائل اصلی ما عدم تخصیص بودجه کافی به کارهای تحقیقاتی است در حالی که با سرمایه گذاری در هر در آن رشته ای موفق خواهیم شد.

دکتر رضا ملک زاده گفت: یکی از مسائل اصلی ما این بوده که هیچ وقت بودجه کافی برای کارهای تحقیقاتی در ایران صرف نکرده ایم. بر اساس برنامه پنجم توسعه با نظر مجلس قرار بوده در سال 1993 بودجه امان در این بخش به 3 درصد برسد اما متأسفانه این عدد در سال 93فقط 4 دهم درصد بود و آنچه که تخصیص داده شده 3 دهم درصد بود یعنی همان 4 دهم درصد هم تخصیص داده نشده است.

وی ادامه داد: این مسئله مهمی است که روی آن هیچ وقت سرمایه گذاری کافی نکرده ایم. ما هر وقت در رشته ای سرمایه گذاری کردیم در آن موفق شدیم. برای نمونه انرژی اتمی از پیچیده ترین دانش هاست اما حتی در سخت ترین شرایط تحریم توانستیم در آن پیشرفت کنیم. چون به آن اهمیت و برایش سرمایه گذاری شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در مسائل علمی مانند ساختن یک ملکول جدید دارویی سرمایه گذاری کنیم با فروش آن در ایران و خارج می توانیم درآمدی بیشتر از چندین چاه نفت داشته باشیم. اما مجموعه ما مانند دانشگاه ها ، مجلس و دولت هیچ وقت روی این موضوع سرمایه گذاری نکرده اند.

وزیر اسبق بهداشت ادامه داد: ما باید به نیروی انسانی، متخصص و آماده به کار اهمیت بیشتری دهیم تا مهاجرت نکنند. در واقع برای دانشمندان کشور باید محیط امنی فراهم سازیم و کارهای اجرایی و سرپرستی را به آن بسپاریم. ما نمی توانیم از دانشمندان توقع زیادی داشته باشیم در صورتی که به آنها اعتماد نکنیم برای این که جزء کشورهای پیشرفته باشیم علاوه بر تخصیص بودجه باید به این نکات نیز توجه کافی شود.

وی اظهار کرد: امیدواریم تعاملات بین المللی ما در سال های آینده افزایش پیدا کند. برنامه هایی را برای رشد بهتری در مسائل علمی آینده تنظیم کرده ایم که یکی از آنها شناسایی و دعوت از دانشمندان ایرانی مقیم خارج است که به عنوان بهترین نیروهای علمی در سال های گذشته نیز مهاجرت کردند.

ملک زاده یکی از دلایل مهاجرت دانشمندان را فراهم نکردن زیر ساخت و ظرفیت برای آنها دانست تا بتوانند توانایی اشان را در کشورخودشان نیز به کار ببندند.

وی همچنین افزود: ما آنها را در اروپا و امریکا شناسایی کرده ایم و در تلاشیم تا این همکاران را با مراکز تحقیقاتی ایران متناسب با رشته اشان در دانشگاهی در شهر خودشان است نیز مرتبط کنیم و بتوانیم تعاملات بین المللی را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: گفته می شود در دنیا 80 درصد از مقالاتی که چاپ می شود هیچ وقت به یک محصول تبدیل نمی شوند بنابراین این یک پدیده جهانی است که از مجموعه مقالاتی که چاپ می شود مقدار ناچیزی تبدیل به محصول می شود.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: ما از همه رشته ها تولیدات علمی امان بالاتر و با کیفیت تر است. در رشته های مختلف می توانیم رتبه تعیین کنیم تعداد مقالات را بگیریم و بگوییم که در کشورهای مختلف چه رتبه هایی داریم . برای نمونه رتبه ما در طب بالینی در سطح جهانی بیست و هشتم، در روانپزشکی و روانشناسی چهل و یکم است و خوشبختانه ما از لحاظ داروسازی و سم شناسی بهترین رتبه را داریم یعنی از 96کشور ارزشیابی شده رتبه سی ام را داریم.

گفتنی است این همایش 17-18 فروردین ماه در مرکز همایش های رازی برپا ست.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر حصیرچی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
0
0
با سلام و احترام. وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باید ابتدا بتواند میزان درآمد پزشکان کشور را به نرخ عادلانه و همانند سایر تخصص ها در کشور برساند و از محل این صرفه جویی که در حال حاضر صرف فزون طلبی و خرج و زندگی اشرافی بسیاری از پزشکان می شود، خرج پژوهش کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: