کد خبر: ۵۷۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 06
دبیر انجمن کودکان ایران:
شفاآنلاین-دبیر انجمن کودکان ایران با بیان سه علامت ابتلا آسم،‌گفت: میکروب، ویروس، قارچ، مواد غذایی، مواد شوینده، برخی داروها، هوای آلوده، حیواناتی مانند سگ، گربه، پرنده و سیگار موجب آسم شوند

به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا بلورساز در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره علل بروز آسم،‌ با بیان اینکه این اختلال در تمام سنین دیده می‌شود، اظهار داشت: 5 تا 15 درصد کودکان به آسم مبتلا می‌شوند. این بیماری بر اثر تماس با مواد آلرژن و حساسیت‌زا ایجاد شده که موجب سرفه‌های مکرر می‌شود.

وی درباره علل بروز آسم گفت: احتمال دارد میکروب، ویروس، قارچ، مواد غذایی، مواد شوینده، برخی داروها، هوای آلوده، حیواناتی مانند سگ، گربه، پرنده و سیگار موجب آسم شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: فردی که زمینه ژنتیکی برای بروز آسم دارد، به محض تماس با این مواد، دچار تنگی راه‌های هوایی و تنفسی می‌شود و ترشحات در این مجاری جمع شده و موجب التهاب می‌شود.

* علائم آسم

رئیس انجمن عفونی اطفال ایران اظهار داشت: خس‌خس سینه، تنگی نفس و سرفه سه علامت مهم ابتلا به آسم است و برحسب تماس با مواد آلرژی، شدت بیماری متفاوت است، مثلاً ممکن است در فردی سرفه خفیف ایجاد کند و در فردی دیگر موجب بستری در بخش مراقبت‌های ویژه شود.

وی افزود: گاهی این علائم آن قدر شدید هستند که فرد دچار کبودی می‌شود و لازم است به او اکسیژن داده شود.

* درمان آسم

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال گفت: خوشبختانه آسم درمان دارد و بهترین درمان، تشخیص عامل بروز بیماری و پرهیز از آن است، مثلاً چنانچه کودکی از تماس با پرنده دچار علائم آسم می‌شود باید از تماس با آنها اجتناب کنند.

وی ادامه داد: در فصل بهار که گلها گرده‌افشانی می‌کنند، زمینه بروز حساسیت در برخی افراد ایجاد می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود افرادی که به گرده گلها حساسیت دارند، از حضور در پارکها بپرهیزند.

بلورساز ادامه داد: داروهای گشادکننده برونشها، اسپری سالبوتامول و داروهای کورتون و ضدعفونت که التهاب را برطرف می‌کنند، در درمان آسم به کار می‌روند.

دبیر انجمن کودکان ایران اظهار داشت: آنچه در آسم اهمیت زیادی دارد، پیشگیری از تماس با مواد آلرژی است، همچنین چنانچه فردی دچار حملات شدید آسمی شود، باید بررسی شود تا نوع ماده آلرژن با تست آلرژی مشخص شود.

وی خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات آسم و آلرژی و مراکز بیمارستانی و طبی در این زمینه صلاحیت‌دار هستند و می‌توانند با تست آلرژی، نوع ماده آلرژن را مشخص کنند.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: