کد خبر: ۵۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۹ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 04
شفاآنلاین :سیزده بدرها همیشه تاریخ درمیان فرهنگ اغلب مردم کشورما به روزی نحس شهره بوده وبه همین خاطراست که مردم ازنحوست این روزبه دشت وکوه وبیابان می روند تا نحسی آنرا ازخود واطرافیان شان دورکنند.
اما بی تردید سیزده بدرسال 94برای اکثرایرانیان به روزی شیرین و تاریخی تبدیل شده است.چراکه اعلام خبرتفاهم هسته ای ایران و5+1درساعات پایانی این روز،خنده وخوشحالی وصف ناپذیری را برلب های میلونها ایرانی نگران نشاند."ایران و5+1به تفاهم سیاسی رسیدند".


این خبربلافاصله ودرعرض چنددقیقه به خبرنخست اکثررسانه های جهان تبدیل شد.هرچندبخش های خبری صداوسیماآنرا چندان پرشورومهم جلوه ندادند!

اما گذشته ازاینها، تفاهم نامه لوزان که درراستای سیاستها وتدابیرمستقیم مقام معظم رهبری به سرانجام رسید ازابعادگوناگونی قابل توجه است.

Image result for ‫مذاکرات لوزان‬‎


نخست:همانطورکه رهبرانقلاب همواره تاکید داشتند این توافق یک مرحله ای بوده وتمامی تحریم های ناجوانمردانه طولانی مدت غرب برعلیه مردم ایران نیزیکباره لغوخواهدشد.که این نکته بیانگراقتداروایستادگی کشورایران وبه خصوص تیم مذاکره کننده هسته ای بوده است.

دوم:باید قبول کرد که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نه تنها کاغذپاره نبودند بلکه فشارهای مستقیم فراوان سیاسی ،اقتصادی واجتماعی  به ملت عزیزما وارد کردند.هرچند این تحریم ها بی شک اقتدار،توانمندی وایستادگی ایرانیان را باردیگر به رخ جهانیان کشید.


سوم :نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، برای به شکست کشاندن توافق هسته ای با ایران خطاب به باراک اوباما، این بیانیه لوزان را موجب به خطر افتادن موجودیت رژیم اسرائیل دانست و توافق نامه را همچون سر تعظیم فرود آوردن آمریکا به دستورات ایران عنوان کرد


چهارم:مقامات کشورهای عرب خلیج فارس که به طور سنتی نگرانی هایی در مورد ایران دارند روز جمعه در واکنش به موافقتنامه اولیه ایران و قدرت های جهان که در شهر لوزان سوییس به دست آمد سکوت اختیار کردند و رسانه های دولتی این کشورها نیز تنها گزارشی را درباره این تحول منتشر کردند. تلویزیون عربستان سعودی نیز تنها بخش هایی از برنامه مربوط به اعلام این موافقتنامه را پخش کرد
 


پنجم: خوب یادمان هست که یکی ازمهم ترین بحران های گریبانگیرناشی ازتحریم ها درسال پایانی دولت گذشته چگونه گریبان بهداشت ودرمان وبه خصوص حوزه داروراگرفته بود.فراموش نکرده ایم که دهها هزار بیمار صعب العلاج کشورازجمله سرطانی ها،تالاسمی ها،دیالیزی ها وهموفیلی ها و.... برای تهیه داروهایشان با چه سختی ومشقات وبحران هایی روبروبودند وچه جانها که برسرتحریم های ناجوانمردانه دارویی فنا نشد.


ششم :خوب به خاطرداریم که پزشکان به خانواده این بیماران وبه خصوص سرطانی ها می گفتند:اگرپول دارید، وقت تان رابرای تهیه دارودرداخل کشورتلف نکنید چراکه دارونیست .بنابراین یکراست بروید فرودگاه وخودتان رابرسانید به ترکیه و...داروهای موردنیازبیمارتان راتهیه کنید وبرگردیدو...


هفتم: اواخرسال 91مرکز مطالعاتی ودرو ويلسون در آمریکا، در گزارشی  تحقيقاتی اعلام  کرد: تاثير تحريم ها بر وضعيت دارو در ايران بررسی شده و نتيجه گيری شده تحريم های بين المللی  که بر ايران اعمال شده است، مهمترين دليل کمبود دارو در ايران است. دولت آمريکا نيز اعلام کرده بود که صادرات دارو از اين کشور به ايران، نصف شده است.

همچنین دراین گزارش آمده بود:دسترسی به داروهايی که برای برخی بيماران جنبه حياتی دارند تقریبا غیرممکن شده است. به طور مثال در بخشی از اين گزارش آمده بود: نماينده يک شرکت داروسازی آمريکايی  گفته است که در پاييز سال ۲۰۱۲، مشکل نقل و انتقال پول با ايران که در پی تحريم ها پيش آمده، مانع صادرات يک داروی ضروری برای پيوند عضو شده است. او افزوده بود در صورتيکه ايران جايگزينی برای اين دارو نيابد، روند پيوند عضو در ايران با مشکلی بسياری جدی روبرو خواهد شد.
اين گزارش نتيجه گرفته بود که گروه پيروز بحران فعلی، شرکت های دارويی چين و هند، در کنار قاچاقچيان دارو در بازار سياه و همچنين برخی شرکت های ايرانی هستند. در حاليکه بازندگان چنين مشکل عميقی، مردم ايران ، شرکت های دارويی آمريکايی و اروپايی و همچنين واردکنندگان و توليدکنندگان بخش خصوصی در ايران هستند
"اواخرسال 91نیزپرس تی وی" شبکه خبری انگلیسی زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در گزارشی نوشت که تحریم های غرب جان بیماران را در ایران به خطر انداخته است.
 این شبکه در گزارشی با همین عنوان به نقل از مسئولان وزارت بهداشت نوشت که تحریم های یکجانبه و "غیر قانونی" اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران دسترسی به امکانات درمانی را برای برخی بیماری های خاص در ایران با مشکل مواجه کرده است.

 بسیاری از بیماران دیابتی، هموفیلی، تالاسمی، سرطانی، کلیوی و... در اثر این تحریم ها با مشکل کمبود دارو مواجه شده اند و در معرض خطر هستند.

"ما مشکلات زیادی در زمینه تامین دارو و امکانات درمانی داریم... هم اکنون بسیاری از بیماران داروهای مورد نیاز برای عمل پیوند خود را ندارند."

یک جراح پیونداعضانیزدراین باره به همین شبکه گفته بود: "سوال من از همه کشورهایی که این تحریم ها اعمال کرده اند این است که گناه این بیمارانی که به دلیل اهداف سیاسی شما از تحریم می میرند چیست؟ چرا باید این بیماران به دلیل کمبود دارو و درمان بمیرند؟"

 با وجودی که تحریم ها ی اعمالی علیه ایران روی دارو و غذا اعمال نشده اما از زمان تشدید تحریم های ایران واردات 50 درصد از داروها و تجهیزات پزشکی خاص به ایران کاهش یافته است و...

هشتم :حال صرفنظرازمشکلات جدی اقتصادی وسیاسی ناشی از تحریم ها برکشورکه برهیچکس پوشیده نیست سوال اینجاست :آیا توافقی که با نظرمستقیم رهبرمعظم انقلاب وتحت مدیریت رئیس جمهوری ودراوج اقتداروحفظ حقوق اصلی وآرمان های ملت ورهبری نظام درحال ثبت است به راستی دستاوردی تاریخی وخط قرمزی برچندسال ستم ناجوانمردانه برعلیه ملت غیورایران نیست.به راستی آیا درسایه رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری نباید اعضای خستگی ناپذیرتیم هسته ای را که مقتدرانه درمقابل وزرای خارجه شش کشوربزرگ جهان و تیم های کارشناسی آنها ایستادند قهرمان ملی دانست.

داریوش آرمان-روزنامه نگار
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محمود امامیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
0
2
حتما که هستند برمنکرش لعنت
بهروز برومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
0
0
سرور داریوش آرمان بسیار سنجیده همه رویه های کار رابررسی نموده اند . امیدوارم درآینده به هرروی از دشواری های پیش روی مردم و کاربدستان کاسته شود .
نظام
|
Sweden
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
..... قهرمان ما تا ابد مصدق بزرگ است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: