کد خبر: ۵۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 04
شفاآنلاین :رییس مرکز تحقیقات اختلال خواب گفت: حداقل سه هفته طول می کشد تا بعد از دیرخوابیدن ها و دیر بیدارشدن های ایام تعطیلات، به روند قبلی خواب و بیداری در ایام کار بازگردیم.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر خسرو صادق نیت  افزود: یکی از مشکلاتی که پس از تعطیلات طولانی مانند نوروز پیش می آید، بهم خوردن عادات خواب است، زیرا در این ایام اجباری برای بیدار شدن در ساعت مشخص وجود ندارد و اغلب مردم دیرتر می خوابند و دیرتر نیز بیدار می شوند.

وی خاطرنشان کرد: این مساله می تواند بویژه در هفته های اول بعد از تعطیلات و حین کار، احساس خواب آلودگی و حتی در مشاغل حساسی مانند پزشکی که احتمال خطر در آنها وجود دارد برای فرد و اطرافیان، مشکلاتی ایجاد کند.

صادق نیت تاکید کرد: برای رفع این مشکل لازم است که برنامه خواب به روال قبلی بازگردد اما چون بدن راحت تر و سریع تر به دیرخوابیدن و دیر بیدار شدن عادت می کند، این کار سخت است.



** پیشنهاداتی برای منظم کردن برنامه خواب

رییس مرکز تحقیقات اختلال خواب در ادامه پیشنهاداتی برای منظم کردن برنامه خواب ارائه داد و گفت: برای بازگشت به روال قبلی برنامه خواب، باید یک ساعت قبل از ساعت تعیین شده، آماده خوابیدن شد، به آن معنا که در این ساعت نباید فعالیت سنگین مانند جابجایی وسایل یا ورزش انجام داد بلکه باید فعالیت آرامبخش و در حال سکون مانند مطالعه در حداقل نور ممکن داشته باشیم.

صادق نیت همچنین توصیه کرد هنگام خواب از موبایل و لپ تاپ استفاده نشود زیرا نور مانیتور این وسایل می تواند موجب تحریک بیداری شود.

وی افزود: هنگام خواب نباید مواد محرکی مانند شکلات، کاکائو، چای و قهوه را مصرف کرد و حتی نوشیدن نوشابه می تواند مانع خواب شود، بنابراین این مواد محرک را سه ساعت قبل از خواب نباید مصرف کرد.

صادق نیت با بیان اینکه نخوردن شام یا خوردن شام سنگین، خواب را مختل می کند، یادآور شد: خواب بعدازظهر نیز می تواند خواب شب را به تاخیر بیاندازد، بنابراین توصیه می شود که خواب بعدازظهر کاملا حذف شود.

رییس مرکز تحقیقات اختلال خواب تصریح کرد: خواب بعدازظهر طبیعی نبوده و یا از روی عادت است یا اینکه علامت اختلال خواب به شمار می رود.

صادق نیت افزود: برای زودتر بیدار کردن کودکانی که به مدرسه می روند نیز می توان آنان را با کشیدن پرده ها و مواجهه کردن با نور آفتاب یا روشن کردن چراغ اتاق بیدار کرد.

وی خاطرنشان کرد: بدن ظرف سه روز با دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن سازگار می شود اما حداقل سه هفته طول می کشد تا به زود خوابیدن و زود بیدار شدن عادت کند.


IRNA

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: