کد خبر: ۵۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 01
شفاآنلاین :دیدار از کویر مصر در شهر جندق اصفهان را می‌توان به سفری به یک جزیره رویایی از شن های روان تشبیه کرد و در ادامه نیز می‌توانیم سفری به کمینگاه دزدان در منطقه حیات‌ وحش موته داشته باشیم.
در ادامه آشنایی با جاذبه های گردشگری اصفهان به تماشای جلوه های زیبایی از قلعه ها و بناهای تاریخی، کویرهای دیدنی و جاذبه های طبیعی اصفهان می نشینیم.

کویر مصر: این کویر زیبا از جمله مناطق بکر و دیدنی اصفهان است که به دلیل بعد مسافت با اصفهان گردشگران کمی با آن آشنایی دارند؛ جایی که بخشی از فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» نیز در آن فیلمبرداری شده است.

بیشتر گردشگران شاید کویر زیبای ورزنه را دیده باشند اما شاید افراد کمتری از این کویر بسیار زیبا بازدید کرده باشند، کویری که از بسیار از جهات از دیگر کویرهای ایران و اصفهان سر است.

روستای مصر یکی از روستاهای زیبای ایران است که در دل صحرای شنی و ماسه های روان بناشده است و رمل ها یا همان ماسه بادی های این روستا جزو بخش مهم دیدنی این روستا است.

این تل های شنی و ماسه ای تا کنار دیوار منازل کشیده شده اند و رنگ دیدنی زرد این ماسه بادی ها خود جاذبه ای یک دست و زیباست که افق دید شما را تا بی نهایت می کشاند.

اگر در زمان مناسب کوچ شترها آن جا باشید شانس دیدن گله شترها و سواری شتران را خواهید دید که نمایی بس زیبا در حاشیه کویر را به تصویر می کشد.

در سفر به این کویر نباید از شب های آرام و پرستاره کویر غافل شوید چراکه دل این کویر به دلیل دوری از آلودگی نوری مکان مناسبی برای فعالیت های نجومی نیز هست.

نیزارهای روستای مصر نیز از جمله بخشهای دیدنی این روستاها است که در فاصله در حدود ۶ کیلومتر در شرق روستا قرار دارد و با توجه به اینکه اندازه این نی ها گاه به ۴ متر نیز می رسد منظره ای بسیار زیبا از نیزاری وسیع را در دید گردشگران قرار می دهند.

برای ورود به این کویر از تهران باید مسیر تهران، سمنان، دامغان، حرکت به سمت جنوب را طی و از جاده معلمان به سمت جندق و روستای مصر برسید و از اصفهان نیز باید مسیر شرق شهر اصفهان، نایین، جندق را طی کنید تا به این روستای زیبا برسید.

این نکته قابل ذکر است که با توجه به اطلاع رسانی خوب در زمینه این کویر در سالهای اخیر نسبت به گذشته امکانان رفاهی خوبی نظیر مغازه و محل اسکان در آن وجود دارد که می تواند سفری آرام، خاطره انگیز و با اطمینان خاطر برای مسافران در پی داشته باشد.

کویر ورزنه: کویر ورزنه در دسترس ترین کویر به شهر اصفهان و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری این شهر قرار دارد.

وسعت تلماسه های این کویر بالغ بر ۱۷ هزار هکتار است و انواع اشکال حاصل فرسایش باد مانند تپه های ماسه ای طولی، تپه های هلالی، هرم های ماسه ای و امواج روی ماسه ها(ریپل مارک) در آن دیده می شود.

نارین قلعه «نارنج قلعه»: بنای تاریخی نارین قلعه به عنوان قدیمی ترین بنای شناخته شده در بافت تاریخی شهر نایین متعلق به دوره پارتیان قبل از اسلام است که در مرکز بافت تاریخی شهر نائین قرار داشته و سپس به عنوان دژ یا کهن دژ در دوره های بعدی شهر در اطراف آن توسعه و گسترش یافته است. در گذشته دور تا دور قلعه را خندقی احاطه می کرده است و بر این اساس از پایین ترین قسمت خندق تا بالاترین قسمت بنا در قدیم ۵۰ متر ارتفاع داشته؛ بنای فعلی به صورت چند ضلعی است و چندین برج در گوشه اضلاع آن قرار دارد.

ریگ جن: در مجاورت منطقه ویژه عباس آباد و چوپانان کویر بسیار زیبای ریگ جن قرار دارد که یکی از بزرگترین شنزارها و کویرهای ایران محسوب می شود.

ریگ جن از شرق شهرستان نایین شمال روستای چوپانان شروع شده و در شمال روستای علم نخلک ادامه یافته و انتهای آن به ریگزارهای روان و تپه های ماسه ای می رسد و دارای تنوع در طرح و حجم است به گونه ای که تپه های ماسه ای به ارتفاع ۳۰ متر نیز وجود دارد و چشم اندازهایی بسیار زیبا و متنوع را به نمایش می گذارد.

حرکت مداوم تپه های شنی از شمال شرق به جنوب غرب، سبب به وجود آمدن برآمدگی های تودر تویی می شود که تا چشم کار می کند ادامه دارد.

از دیگر ویژگی های این منطقه آن است که با غروب خورشید و پایین آمدن دما زوزه هایی ناشی از سرد شدن هوا و استحکام ماسه ها به گوش می رسد.

از ویژگی های مهم دیگر ریگزارجن وجود نیزارهای متعدد و بسیار زیبا همراه با وجود پرندگان زیبایی همچون هوبره و زاغ بورمی باشد ضمن اینکه در این ریگزار نیزارها و رودخانه های نمکی وجود دارد که زیبایی خاصی را به نمایش می گذارد.

از چشم اندازهای بسیار زیبای این محل، وجود گنبدهای نمکی متنوع با اشکال مختلف است که آن نیز به عنوان یک پتانسیل گردشگری برای جذب گردشگران می توان اشاره نمود.

غارهای قله بزی: بر اساس کاوش هایی که توسط اداره باستان شناسی در لنجان انجام شده اکتشافاتی در مورد سکونتگاه اولیه انسانها مربوط به دوره پارینه سنگی میانی یعنی حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار سال پیش به دست آمده است.

این غارهای تاریخی در شهر دیزیچه مبارکه واقع شده و این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری شناخته شده است.

جاذبه های طبیعی مبارکه: این شهرستان با وجود اینکه یکی از قطبهای صنعتی کشور است از حیث جاذبه های طبیعی رتبه اول را در استان اصفهان به خود اختصاص داده است که عبارت از چشمه تنگ دوزان، چشمه حوض ماهی، سد نکوآباد، مقبره پیر حاجات، قلعه بزی، غارهای تاریخی قله بزی، بیشه زارهای پارک ساحلی فرارود، چشمه های حوض ماهی، چشمه سنجدی، چشمه لیلا و قنات حسن آباد بیدگان، قنات امین آباد، چشمه تنک بیدکان، چشمه کرکوند، آسیاب آبی دولت آباد و درخت ۵۰۰ ساله در شهر دیزیچه هستند.

برج های کبوتر ۱۰ قلو و ۱۸ قلو: این برج های زیبا در محله لنج زیبا شهر در شهرستان لنجان واقع شده و بنای آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.این برجها از لحاظ سبک معماری در نوع خود کم نظیر است.

پل کله (پل قلعه): یکی از مشهورترین پلهای اصفهان و از جاذبه های تاریخی منطقه لنجان پل کله می باشد که بر روی زاینده رود احداث گردیده است.

ارگ خشتی مورچه خورت: قدمت این بنا که در روستایی به همین نام در شهرستان شاهین شهر و در فاصله ی ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد حداقل به قبل از دوران صفویه می رسد.

این ارگ به صورت یک قلعه خشتی بزرگ با برج و باروهای بلند فضایی در حدود ۱۵ هزار مترمربع را به خود اختصاص داده است و در شرق جاده و در مرکز روستا قراردارد و پس از ارگ بم به عنوان بزرگترین و کاملترین بنای خشتی شهرت دارد و ابعاد آن حدود ۱۲۰ در ۱۲۰ گام است.

در هر ضلع این ارگ سه برج دیده بانی قرار دارد و در مجموع ۸ برج در چهار ضلع بنا قرار دارد.

در داخل این مجموعه حمام، مسجد، امامزاده، خانه های اربابی بزرگ، راسته بازار و غیره وجود دارد.

مورچه خورت تا زمان صفویه و قاجار مرکز حیات وحش اصفهان بوده و دارای حیواناتی چون آهو، گَوَزن، کرکس، بز کوهی، قوچ است.

کاروانسرای مادرشاه: این کاروانسرا به عنوان دومین منزلگاه در شمال اصفهان و در مسیر تهران واقع شده و با مساحتی حدود ۶۵۰۰ متر از نمونه های زیبای کاروانسراهای ایران است که در گوشه های خود اصطبل هایی برای نگهداری فیل داشته است.

شروع ساخت این کاروانسرا در زمان شاه سلیمان صفوی بوده است و در زمان شاه عباس دوم صفوی ساخت آن پایان یافت.

کاروانسرای مادرشاه چهار ایوانی است و در چهار طرف اضلاع آن اتاقهایی برای استراحت مسافران و به ویژه سفرا و میهمانان خارجی ساخته شده است؛ در چهار طرف حیاط کاروانسرا، اتاقهایی واقع شده و در بخشی پشتی این اتاقها راهروهایی برای نگهداری چهارپایانی همچون اسب و شتر کاروانها وجود داشته است.

این بنا در سالهای گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری مرمت و به هتل و اقامتگاه تبدیل شده است و هم اکنون نیز این بنا و منطقه اطراف، به عنوان مجموعه ای اقامتی پذیرایی مورد استفاده است.

حیات وحش موته: از نمونه های جالب و دیدنی حیات وحش و مناظر طبیعی ایران اسلامی در بخش میمه شاهین شهر واقع شده است که در این منطقه و در دل کوهها و دشتهای پهناور آن صخره های زیبایی از دل دشت بیرون آمده و روزهای متوالی محلی برای هر بستن راه کاروانان و تجار توسط راهزنان است.

یکی از این کمینگاه ها صخره ای معروف به تختِ محمد جعفر است که برروی آن چاهی کنده شده به گونه ایی که بدنه آن روبه مسیر کاروانان راه دارد.

از دیگر مناظر طبیعی منطقه، تخته سرخی با طبیعتی زیبا و قابل توجه به رنگ قرمز و سبز و دیگری مشهور به دره دوزخی است.

این دره زیبا و وحشتناک به رنگ خاکستری و سیاه چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند اما متاسفانه در سالهای اخیر جهت استخراج معادن سنگ، این منطقه نیز روبه نابودی می رود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: