کد خبر: ۵۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 31
شفاآنلاین :سختی بلع یا در خوراکی‌های سف و جامد وجود دارد یا در نوشیدنی‌ها که در هر دو نیازمند بررسی بهینه اعصاب حس دهنده و حرکات گلو، مری، حنجره است.
به گزارش شفاآنلاین ،دکترعمرانی، متخصص گوش و حلق و بینی گفت: وقتی بحث گیر کردن خوراکی‌ها در گلو مطرح می‌شود یک بیماری به نام dysphajia وجود دارد که نیازمند پردازش و تشخیص بهینه است. اصولاً یک dysphajia در کسی مطرح می‌شود که هنگام قورت دادن خوراکی‌ها و هر چیزی که خورده است، دچار گیر شود.

وی بیان کرد: چیزی که وجود دارد این است که dysphajia یا تخلیه بر بخش بندی می‌شود، یا به صورت پایدار یا گذرا. زمانی که پایدار است باید ببینیم سختی بلع در خوراکی‌های سفت و جامد وجود دارد یا به نوشیدنی‌ها. سختی بلع در نوشیدنی‌ها به ویژه اگر همراه با پریدن در گلو و سرفه پیاپی همراه باشد، شاید نیازمند بررسی اعصاب حس دهنده و حرکات گلو، مری، حنجره باشد. یعنی بیماری‌های مغز و اعصاب باید در آن‌ها بررسی شود.

عمرانی افزود: اگر گیر کردن پیامد خوراکی‌های سفت باشد، باید ببینیم این گیر کردن روند فزاینده دارد یا خیر و اندیشمندانه است اگر گیر کردن خوراکی سفت اتفاق می‌افتد باید مری بررسی شود. یعنی از پشت گلو تا ورودیه معده. برخی عکس‌برداری‌ها آندوسکوپی راه گوارش را بررسی کرده و در درمان تشخیص آن کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اگر سختی بلع گذرا باشد یعنی گاهی باشد و گاهی نباشد، تشخیص‌هایی مطرح می‌شود، برخی از افراد متوجه وجود یک حلقه‌ای درون مری می‌شوند به نام تنگی حلقوی یا پرده. که این پرده‌ها باید بررسی شود و باز شوند.

بنابراین گاهی تنگی پیش می‌آید و گاهی زخم، زخم در بیشتر موارد دو تشخیص را مطرح می‌کند یکی بیماری‌ها و سرطان‌های مری که همانند یک زخم نمود می‌کنند و یکی بازگشت اسید معده به مری یا همان بیماری مشهور ریفلاکس که باید این بیماری به خوبی درمان شود، زیرا در درازمدت توانایی دگرگونی ذات و ماهیت یافته‌های مخاط مری را دارد.

متخصص گوش، حلق و بینی در پایان اظهار داشت: به هر روی گیر کردن یا اختلال بلع بیماری مهمی است و کسانی که نشانه‌های خطر دارند و سن آن بالای 40 سال است و مصرف سیگار، الکل قلیون دارند باید توجه بهینه شود و توصیه می‌شود رفتارهای خطرناک را هرچه زودتر دگرگون کرده و خطر بیماری‌های مری بدتر نشود.

باشگاه خبرنگاران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار