کد خبر: ۵۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 29
رئیس انجمن آترواسکلروز ایران در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن آترواسکلروز ایران درباره عملکرد وزارت بهداشت گفت: این وزارتخانه مسئولیت خیلی وسیعی دارد و طبیعتأ با توجه به بُعد کاری و مسئولیت های ویژه اش توقع جامعه پزشکی، بیماران و قسمت های مختلف بهداشت و درمان مملکت هم از آن زیاد است. بنابراین نکاتی که به جهت مثبت یا منفی گفته می شود با قبول و اذعان بر این قضیه است.

دکتر مسعود قاسمی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین، اتکائ و پیشگیری و علم آن را از مسائل مورد توقع از وزارت بهداشت درهمه جای دنیا دانست و افزود: در واقع به نظر می رسد در این وزارتخانه علی رغم این که کارهای قابل توجهی انجام شده این بُعد تمرکز بر پیشگیری یا افزایش اقداماتی که جنبه پیشگیری در قسمت های مختلف کشور را ترغیب،تشویق و عملیاتی بکند هنوز جا دارد.

وی ادامه داد: البته کار آسانی نیست، در سطح مدارس، کارگاه ها، ادارات، نظارت های تغذیه ای تا بُعد بالاتر. نمی توان گفت در این مسئله توقعات به جا نیامده، اما هنوز تا رسیدن به حد ایده آل فاصله های زیادی وجود دارد.

Image result for ‫دکترمسعودقاسمی‬‎

وی با بیان این که طرح تحول نظام سلامت بسیار ارزشمند و فوق العاده با بهاست اذعان کرد: به نظر من تمامی جامعه پزشکی و دست اندرکاران حقیقتأ باید تلاش کنند تا باری که برداشته شده به سرمنزل برسد.در کل این طرح را باید حمایت کنیم به طور طبیعی در هر طرحی کم یا زیادی وجود دارد.

قاسمی تأکید کرد: شرایطی که نمی شود به آن به عنوان توقع از وزارت بهداشت نگاه کرد اما شاید در این زمینه باید تلاش بیشتری صورت می گرفت هجمه یا برخوردی بود که طی ماه های اخیر در رابطه با مسائل دریافت های مالی به جامعه پزشکی نیز وارد شد.

وی تصریح کرد: البته من به هیچ عنوان نمی توانم دریافت از بیمار را به صورت غیر مستقیم یا زیر میزی تأیید کنم و هیچ پزشک دیگری هم نباید این کار را کند. اما اگر طرحی بخواهد برای جامعه پزشکی جواب دهد با سختی های کاری اش به طور طبیعی حمایت های روانی و عاطفی هم لازم دارد.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران اظهار داشت: اگر خطا یا خطاکارانی وجود دارد چه بهتر بود و خواهد بود که وزارتخانه و عواملش با آن موارد برخورد کنند و اجازه داده نشود که کل یک جامعه به دلیل خطا یا اشتباه گروهی هر چند اندک تحت تأثیر قرار گیرد، بلکه باید قبح،ارزش و منزلت این جامعه خدوم نیز حفظ شود.

وی ادامه داد: در مورد بحث دیگر به نظر می رسد وزارتخانه تلاش خود را کرده که باید بیشتر باشد در مورد بحث تأمین مایحتاج و گذر زندگی صحیح و طبیعی به ویژه گروه پرستاری است.

قاسمی یادآور شد: در بسیاری از مواقع پرستاران ما مجبورند برای گذراندن امورات زندگی بیش از یک شیفت کار کنند در حالی که به دلیل حساسیت این رشته بیش از یک شیفت کار کردن موجب کاهش دقت و توانایی آنها می شود که نتیجه اش حتی برای بیماران هم مفید نیست چه برسد به زحمت و بار و فشاری که به خود فرد می رسد. بنابراین تأمین مناسب تر شرایط زندگی برای گروه های پزشکی حتی پزشکان توسط وزارت بهداشت نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: بسیاری از همکاران پزشک ما در نقاط مختلف تازه فارغ التحصیل شده اند، سال های بسیار طولانی تحصیل کرده اند اما همچنان شرایط مالی بسیار نا مناسبی دارند به نحوی که برای پرداخت اجاره مطبشان در شهرستان هم پول کافی ندارند. البته می دانیم که وزارت بهداشت در این راستا تلاش های بسیار زیادی کرده اما باز هم جای کارفراوان دارد.


Image result for ‫طرح تحول سلامت‬‎

وی بیان کرد: الان خوشبختانه به دلیل فارغ التحصیل شدن بسیاری از رشته های تخصصی بسیاری از کمبودها جبران شده اند اما در عین حال با افزایش تعداد آنها در برخی از رشته های تخصصی مواجه می شویم.

وی ادامه داد: از طرفی دیگرامکانات آن رشته تخصصی یا میزان بیمارانی که در تقسیم جمعیتی در حد آن تعداد متخصص نیست بالطبع با افزایش تعداد متخصص مواجه می شویم. بنابراین امکانات شغلی متخصص کاهش می یابد و در عین حال امکان دارد رقابت نا مناسبی هم برای پر کردن فضاهایی که محدود شده ایجاد شود که در شأن و منزلت جامعه پزشکی نیست. بنابراین توجه بیشتر وزارتخانه برای در نظر گرفتن تعداد واقعی نیاز دستیاران پزشکی نکته مهمی است.

پزشکان عمومی

عضو انجمن اینترونشنال قلب اروپا با اشاره به این که پزشکان عمومی در بسیاری از جاهای دنیا اهمیت زیادی دارند،افزود: تریاژ و تقسیم بندی که آنها انجام می دهند اهمیتش برخی از اوقات بیشتر از فعالیت پزشک متخصص در کل جامعه دارد. اما ما این مسئله را در پزشکان عمومی نداریم. به نظر می رسد به رغم به کار بستن طرح های زیادی از سوی وزارت بهداشت در این زمینه اما به دلیل افزایش مقدار فارغ التحصیلان پزشکان عمومی کمتر شدن امکانات ورود به تخصص باز هم جای کار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ضمن این که در آمدها و دوران طولانی پزشکان عمومی هم مشکل دیگری است که آنها باید نزدیک به 8 سال تحصیل کنند بنابراین حمایت بیشتر از پزشکان عمومی برای آنها مورد توقع است.

تعرفه ها

قاسمی به شفا آنلاین گفت: ما در تعرفه های جدید وزارت بهداشت در خیلی از قسمت ها با تغییرات پرداختی و یا نحوه پرداخت به ویژه بیمه های خصوصی و بیمه های دیگر برای بیمارستان ها و کادر پزشکی نیز مواجه شدیم.

به گفته وی به نظر می رسد این هماهنگی هنوز به صورت کامل و دقیق بین بیمه ها و عوامل دست اندرکار تعرفه برقرار نشده است. بیمه ها هنوز نتوانسته اند به دلیل مسائل بودجه ای خودشان را با تعرفه های وزارت بهداشت برای خدمات پزشکی بیماران در بیمارستان ها اعم از حق و زحمه پزشکان تا هتلینگ و سایر قسمت های بیمارستانی نیز تطبیق دهند.

وی تصریح کرد: در حقیقت انتظار می رود با توجه به اینکه بسیاری از تعرفه ها تعین شده اند اما با توجه به نیازهای روز،میزان تورم و نوع فعالیت که پزشکی و کادر پزشکی انجام می دهند تعرفه ها همچنان در حال بازیافت باشند و روز به روز مشکلات مربوطه دراین زمینه بر طرف شود و در صورت نیاز تغییرات لازم با کارشناسی در آن نیز انجام شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: