کد خبر: ۵۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 14
شفاآنلاین :رادیکالهای آزاد به ملکولهایی با ساختار ملکولی غیر همگونی هستند که برای ساختار سلولهای بدن و بخصوص پوست بسیار آسیب رسانند و موجب تسریع روند پیری پوست می گردند.

تولید رادیکالهای آزاد با روند افزایش سن در بدن افزایش می یابد در حالی که سیستم دفاعی بدن که در تلاش است که از تاثیر آنها بر سلولهای بدن بکاهد به مرور زمان ضعیف تر می گردد .آنتی اکسیدانها موادی هستند که برای این مبارزه به یاری بدن آمده و توانایی خنثی نمودن تاثیر رادیکالهای آزاد را دارند ولی از طرفی نور آفتاب و برخی عوامل محیطی آنتی اکسیدانها را کاهش می دهد.

Image result for ‫آنتی اکسیدان‬‎

آنتی اکسیدانها از دیرباز در فرهنگهای مختلف جهت درمانهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته ، علاوه بر نقش ضد التهاب و ضد سرطان ، می توانند روند پیر شدن و تخریب پوست را کند نموده و از سلامت افراد دفاع کنند. جهت پیشگیری از پیری پوست ، نحوه استفاده از آنها و کاربردشان در فیلد سلامت و زیبایی پوست از مباحث جالب و جذاب امروزی به شمار می آید . خبر خوب آنکه بسیاری از مواد خوراکی حاوی مقادیر خوبی از آنتی اکسیدانها هستند ولی با توجه به شکننده بودن ساختار ملکولی آنها جهت بهره بردن از مصرف موضعی این ماده ، پزشک معالج شما می تواند در این مورد راهنماییهای لازم را به شما ارائه بدهد. زیرا مصرف خوراکیهای حاوی آنتی اکسیدان همراه مراقبتهای پوستی مناسب شما بازدهی بسیار بالایی در حفظ سلامتی و شادابی پوستتان دارد.

در ادامه مطالب به نعدادی از منابع خوراکی طبیعی این یاریگر مهم سلولهای بدن گذری خواهیم داشت.

ویتامین E

ویتامین E آنتی اکسیدان محلول در چربی سلولهای پوست است که در برخی مواد غذایی از جمله سبزیجات ، دانه ای روغنی و گوشت یافت می شود.در بررسیهای انجام شده روی حیوانات دیده شده است که مصرف موضعی نوع خاصی از ملکول آن توانسته است صدمات ناشی از اشعه آفتاب را کاهش دهد و تاثیرات سرطانزای اشعه آفتاب را کم کند.همچنین کاربرد نوع خاصی از ملکول آن در برخی کرمهای مورد تائید مراجع علمی ، کمک به کندکردن فرایند پیری نموده پوست را جوانتر نشان داده است .

گاهی استفاده از این ویتامین در همراهی با سایر ویتامینهای مشخصی تاثیر آن را افزایش می دهد. نکته مهم اینکه در بررسیهای صورت گرفته دیده شده مصرف خودسرانه محصولات حاوی این ویتامین گاهی منجر به عوارض جدی از جمله التهابات پوستی گردیده است لذا هرگز از محصولات درمانی بطور خودسرانه استفاده نفرمایید.

کوکیوتن

آنزیمکوکیوتن آنتی اکسیدان محلول در چربی موجود در سلولهای انسانها است و نقش مهمی در چرخه تنفسی سلولها دارد و بنظر می رسد نزدیک به 95% انرژی مورد نیاز بدن را فراهم می کند. امروزه بسیاری از افراد با این ماده آشنا شده اند و از آن بعنوان ماده مفید برای سلامتی نام می برند. این آنتی اکسیدان در غذاهایی مانند انواع ماهیها و صدفها موجود است.

تحقیقات آزمایشگاهی بیانگر این مطلب بوده است که این ماده علاوه بر مبارزه با رادیکالهای آزاد و حفظ سلامتی همه سلولهای بدن ، باعث حفاظت و طول عمر کلاژن پوست شده از تاثیرات مخرب نور آفتاب بر پوست می کاهد و به این ترتیب از فرایند پیری زودرس پیشگیری می کند. گرچه استفاده از ملکول تقویت شده آن در حفظ رطوبت ، رفع خشکی وکاهش چینهای ریز پوستی مفید بوده و بهمین علت در برخی از محصولات پوستی کاربرد داشته ولی دیده شده افرادی بعلت استفاده نادرست از برخی انواع آن دچار حساسیت و التهاب پوست گردیده اند.در صورت ضرورت استفاده از آن با پزشک خود مشورت نمایید.

لیکوپن

یکی از قویترین انواع آنتی اکسیداها لیکوپن است. لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که در سبزیجات و میوه های سرخ و نارنجی رنگ وجود دارد و در واقع رنگ قرمز این محصولات بعلت وجود لیکوپن است. در مطالعات انجام شده دیده شده است که این ماده از ایجاد تومورهای ناشی از اشعه های مضر آفتاب در موشها پیشگیری می نماید.لذا مصرف روزانه میوه و سبزیجات قرمز مانند گوجه فرنگی ،هندوانه، گریپ فروت ، فلفل دلمه ای قرمز،کلم قرمز،کدو حلوایی، انبه و هویج که حاوی مقادیر خوبی از این ماده مفید هستند توصیه می گردد. می توان این میوه و سبزیجات را خام یا پخته مصرف نمود و بخصوص در فصل زمستان غذاها و سوپهایی که دارای هویج ، گوجه فرنگی ، کدو حلوائی و فلفل قرمز هستند می توانند بعنوان خوراکی سالم و مفید زینت بخش سفره های شما باشند. باید توجه داشت اگرچه لیکوپن بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است ولی مصرف خودسرانه و زیاده از حد آن می تواند منجر به صدمات پوستی شود.

دکتر حمیرا بلاغی-پوست و مو



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: