کد خبر: ۵۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 08
روانشناس و پژوهشگر علوم رفتاری در گفتگو با شفا آنلاین بیان کرد:
شفا آنلاین- روانشناس و پژوهشگر علوم رفتاری تأکید کرد: 10 تا 15 درصد از خانم ها پس از زایمان دچار افسردگی می شوند که برای جلوگیری از بروزاین مشکل، رعایت برخی نکات از سوی اطرافیان به ویژه همسر حائز اهمیت است.


دکتر مصطفی فروتن در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: معمولأ این که شروع افسردگی بعد از زایمان از کی شروع و تا چه زمانی ادامه دارد بسته به عوامل ژنتیکی متفاوتی دارد.

وی مهم ترین دلیل مشهود افسردگی پس از زایمان را سابقه خود افسردگی دانست و افزود: سن پائین مادر که موجب پائین بودن مقدار عزت نفس وی می شود در بروز این امر دخالت جدی دارد زیرا زن فکر می کند که فاقد قابلیت های لازم برای فرزند پروری است.


Image result for ‫افسردگی زایمان‬‎

وی افزود: همچنین بروز بحران های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در خانواده و حتی مرگ عزیزان جزء دیگر علل بروز افسردگی پس از زایمان به شمار می روند.

وی فقدان حمایت های لازم از سوی همسر را از مهم ترین عامل بروز افسردگی پس از زایمان دانست و به شفا آنلاین گفت: یعنی زن آن احساس خوبی را که باید از همسرش برای ایجاد حس تمایل به داشتن فرزند دوم یا سوم دریافت کند، نمی کند. یا این که متأسفانه زن خانواده ای برای حمایت ندارد.

Image result for ‫دکترمصطفی فروتن‬‎

نشانه های افسردگی بعد از زایمان

وی ادامه داد: صرف نظر از بی حوصلگی و تمایل به گریه، سکوت و... نوعی بدبینی مزمن در فرد ایجاد می شود، یعنی احوالاتی نظیر تمایلات و تفکرات نظیر کشتن فرزند به ذهنش می زند و حتی در برخی از موارد تمایل به خودکشی هم دیده می شود.

به گفته فروتن توهم و تفکرات هذیان گونه هم در افراد مبتلا به این نوع افسردگی وجود دارد، از جمله در ذهنش بچه را می بیند که از پنجره پرت یا تکه تکه می کند.

راه های پیشگیری از بروز افسردگی بعد از زایمان

این روانشناس یادآور شد: به طور معمول بزرگ ترین و شاخص ترین علتی که فرد را گرفتار آلام روانی می کند ناشی از مشکلات خودباوری و عزت نفس است. مهم ترین کار برای فرزند پروری موفق نیزحمایت های روانی- رفتاری از مادر است.

وی خطاب به زنان باردار توصیه کرد: در حقیقت آنها باید بخوانند، بدانند و با همه به ویژه زنان حامله دیگر تعامل برقرار و کسب اطلاعات کنند.

نحوه برخورد با زنان دچار افسردگی پس از زایمان

وی خاطرنشان کرد: همسران زنان دچار افسردگی بعد از زایمان باید اولین گام را برای تقویت روابط عاطفی با آنها بردارند و هر نوع کاستی و تعلل در انجام وظیفه اخلاقی و انسانی را بر عهده بگیرند.

فروتن تأکید کرد: در حقیقت مرد باید اولین گام را برای اصلاح روابط عاطفی با همسرش بردارد. بحث مشاور و روان درمانی هم که در جای خود قرار دارد.

چرا مادر باید توسط مشاور و رفتار درمانی مراقبت شود؟

وی در پاسخ به این که چرا مادر باید توسط مشاور و رفتار درمانی مراقبت شود، بیان کرد: زیرا خلقیات مادر به دلیل رویکردهای فیزیولوژیک و اتفاقاتی که از طریق روانی رفتاری و شیر مادر به فرزند داده می شود عینأ به فرزند انتقال داده می شود.

وی هشدار داد: قبل از آن که فرزند در بطن مادر رشد کند؛ همه افراد بدانند که هر نوع بی دقتی به زن باردار و تازه فارغ شده نیز می تواند نتایج جبران ناپذیری حتی گاهأ در سال های بعد بر جا گذارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: