کد خبر: ۵۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 22
شفاآنلاین-مصرف روغن‌های اشباع نظیر روغن زیتون، ذرت و سویا در حفظ وزن مبتلایان به ایدز موثر واقع می‌شود.
به گزارش شفاآنلاین،زهرا عبدالهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: تغذیه نقش عمده‌ای در بهبود شرایط جسمانی و روحی بیماران مبتلا به ایدز دارد و در مواردی می‌تواند نقش معادل درمان‌های دارویی در این بیماران ایفا کند.

وی افزود: کاهش مصرف غذای بیماران مبتلا به ایدز آنها را در معرض سوء تغذیه قرار می‌دهد و این مسئله به دلیل زخم‌های دهانی حلقی، بی‌اشتهایی ناشی از ضعف، افسردگی و اختلالات هوشیاری همچنین عوارض داروهای مصرفی مشکلات گوارشی و فقر و‌ بی غذایی در اینگونه بیماران به وجود می‌آید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: افراد مبتلا به ایدز به علت ابتلا به عفونت در جذب روده‌ای مشکل پیدا می‌کنند به خصوص این افراد به اسهال و استفراغ دچار می‌شوند علاوه بر آن افراد مبتلا به ایدز به دلیل تغییرات متابولیسم در بدن خود به انرژی و پروتئین نیاز بیشتری پیدا می‌کند افزایش نیاز به ویتامین‌ها و املاحی چون سلنیوم و آهن نیز در این بیماران به وجود می‌آید.

عبدالهی با اشاره به راههای حفظ وزن در مبتلایان به ایدز عنوان کرد: بیماران مبتلا به ایدز به منظور حفظ وزن بدن و جلوگیری از تحلیل عضلاتشان می‌توانند رژیم غذایی متعادل و حاوی چهار گروه اصلی غذایی را مصرف نمایند همچنین اینگونه افراد 2 تا 3 میان وعده را به وعده‌های غذایی اضافه نمایند.

وی خاطر نشان کرد: مبتلایان به ایدز از مواد غذایی حاوی پروتئین بالا از جمله انواع گوشت، حبوبات و مغز در طول روز استفاده نمایند تا وزن بدن خود را حفظ نمایند و از تحلیل عضلاتشان جلوگیری کنند علاوه بر آن استفاده از سبزیجات تازه به خصوص سبزیجات دارای برگ‌های تیره، زرد و نارنجی در این مسئله تاثیر می‌گذارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار داشت: مصرف روغن‌های غیر اشباع نظیر روغن زیتون، ذرت و سویا در حفظ وزن و جلوگیری از تحلیل عضلات مبتلایان به ایدز کمک می‌کند همچنین استفاده از پوره سبزیجات، کربوهیدرات‌ها و انواع مغزها مانند بادام و گردو به غذاها در حفظ وزن اینگونه بیماران موثر واقع می‌شود.
باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: ایدز ، ذرت ، سویا ، وزن ، عفونت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: