کد خبر: ۵۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - 2015March 21
شفاآنلاین_مبارزه با مفاسد اقتصادی از موضوعاتی است که در سالهای اخیر بسیار خبر ساز بوده و بارها به تیتر یک رسانه های مختلف تبدیل شده است. از سویی دیگر مسؤولان کشور جلوگیری از بروز مفاسد را بشدت دنبال کرده و سعی بر کاهش آن دارند، اما باز هم هر از گاهی از گوشه کنار خبرهایی از اختلاسهای میلیاردی به گوش می‌رسد که در بیشتر موارد فرد اختلاس کننده ارتباط نزدیکی با برخی مسؤولان دارد.

به گزارش شفاآنلاین،افزایش ارقام مفاسد اقتصادی می‌تواند این فکر را در ذهن ایجاد کند که برخی ارگانها و مسؤولان دولتی، مبارزه با این موضوع را جدی نگرفته اند، اما دستگیری مفسدان اقتصادی و اعلام اسامی آنها در رسانه های خبری، از عزم دستگاه قضایی کشور در مبارزه با مفاسد اقتصادی حاکی است.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، معتقد است، مبارزه با مفاسد اقتصادی به معنای ریشه کن شدن کامل این موضوع در کشور نیست. هر کجا پول، وام و تسهیلات باشد، مفسدان برای برداشت غیر قانونی از این اموال تلاش می‌کنند.

از سویی دیگر با رشد اقتصادی در کشور، روز بروز ارقام اختلاسها بزرگتر می‌شود. البته بزرگ شدن این ارقام به معنای گردش بیشتر این مبالغ است نه آن که پول هنگفتی را در کیسه ریخته و به دست شخص خاصی دهند.

وی در گفت و گوی زیر دیدگاه خود نسبت به مبارزه با مفاسد اقتصادی را اظهار کرده است.

*رهبر معظم انقلاب بارها بر مبارزه با فساد تأکید کرده‌اند، اما هر روز خبرهایی از فسادهای بزرگتری می‌رسد، آیا ارگانهای مسؤول آن طور که باید این موضوع را جدی نگرفته اند؟

- قبل از پاسخ به این پرسش باید به این نکته اشاره کنم که اعلام اسامی مفسدان اقتصادی از سوی دستگاه های قضایی، نشانه مبارزه حکومت علیه این مشکل است. اداره کشور باید به زلالی خود انقلاب باشد و تمامی دستگاه ها باید مبارزه با مفاسد اقتصادی را در اولویت کاری خود قرار دهند. در واقع رخداد فسادهای اقتصادی را نمی توان دلیلی بر بی توجهی ارگانهای مسؤول دانست.

مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه ای سه وجهی است که قانون، اجرا و نظارت را در خود جای داده است. قانون توسط قانونگذاران تدوین می‌شود و پس از آن به مرحله اجرا می‌رسد که در این بخش، نظام جمهوری اسلامی باید با دقت تمام کار خود را انجام دهد و بخش آخر که نظارت است، بر نحوه صحیح این عملکرد نظارت خواهد داشت.

در واقع با افزایش منابع درآمدی در اقتصاد، احتمال فسادهای اقتصادی افزایش می‌یابد، در نتیجه نمی توان ارگانهای مسؤول را متهم به جدی نگرفتن این موضوع کرد. مفسدان با قرارگیری در بخشهای مختلف تلاش می‌کنند از مبالغی که در اختیارشان قرار گرفته است، برای مقاصد شخصی استفاده کنند.

* فساد اقتصادی کدام بخش از بنیانهای اقتصادی کشور را هدف قرارداده و می‌تواند این بخشها را نابود کند؟

- شاید بتوان این طور گفت که مفاسد اقتصادی بیشتر بخشهایی را که دولت کارفرما نیست، مورد هدف قرار داده است.

هر کجا که پای پول یا وامی در میان باشد، احتمال فساد اقتصادی وجود دارد. در واقع نمی توان فساد اقتصادی را تنها به برخی بخشهای اقتصادی مانند نفت و مالیات محدود کرد. تمام بخشهای مرتبط با اقتصاد می‌توانند فرصتی برای ایجاد فساد اقتصادی باشند. با توجه به متفاوت بودن مفاسد اقتصادی، آنها می‌توانند در بخشهای مختلفی وجود داشته باشند. در صورتی که شرایط مهیا باشد، افراد برای پر کردن جیبهایشان تلاش می‌کنند.

* چرا در اقتصاد مقاومتی نباید هرگز از فساد ستیزی غافل شد؟

- اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که نباید در بخشهای اقتصادی فسادی صورت بگیرد. در واقع معنای اصلی آن این است که ما برای تضعیف دشمن تولید داخل را افزایش دهیم، اما مفاسد در جایی رخ می‌دهد که مردم به رانت و ثروت دسترسی دارند.

البته فساد در بخشهای اقتصادی می‌تواند به تولید داخل لطمه های بزرگی وارد کند، به همین دلیل است که نباید در اقتصاد مقاومتی از فساد ستیزی غافل ماند. مفسدان اقتصادی برای دستیابی به مقاصد خود حتی می‌توانند در تولید ملی نیز اختلال ایجاد کنند که این موضوع می‌تواند در اجرای اقتصاد مقاومتی مانع ایجاد کند.

* چرا به رغم این همه نهاد نظارتی و اطلاعاتی، مفاسد اقتصادی هر روز بزرگتر می‌شود ؟

- بزرگ شدن عدد اختلاسهای اقتصادی به معنای گردش آنهاست. ما نمی توانیم ادعا کنیم که 20هزار میلیارد دلار در درون کیسه ای قرار داشت و فلان شخص مسؤول آن را برداشته است. این اعداد در گردش هستند، هر چقدر اقتصاد کشور توسعه یابد، این اعداد بزرگتر  می‌شوند. در نتیجه نمی توان ادعا کرد که این مفاسد در حال بزرگ شدن هستند. از سویی دیگر رشد اقتصادی، فرصت برای فسادهای اقتصادی را بیشتر می‌کند. در نتیجه هر چقدر نظارت در این بخش افزایش یابد، مفاسد اقتصادی به تناسب رشد اقتصادی بزرگتر می‌شوند. فسادهای اقتصادی تسهیلات در گردشی هستند که در اختیار برخی افراد سود جو قرار می‌گیرند که گاه کوچک و گاه بزرگ هستند و می‌توانند در اندازه اختلاسها اثر گذار باشند.
 
* به نظر شما، اصلی ترین راهکار برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور چیست؟

- نباید فراموش کنیم که فرصت برای فسادهای اقتصادی در بخشهای مختلف وجود دارد، اما سه روش برای مبارزه مناسب در این بخش وجود دارد.

اول آنکه دولت کارفرما باشد، در غیر این صورت فرصتها آسانتر در اختیار مفسدان اقتصادی قرار می‌گیرد.

در دومین گام باید معاملات اقتصادی به صورت شفاف و آنلاین انجام شود. بیشتر مفاسد اقتصادی رخ داده در کشور به دلیل شفاف نبودن معاملات اقتصادی است. در واقع این معاملات خود یکی از فرصتهای مناسب برای مفسدان اقتصادی است.

در گام آخر باید برخی پیچیدگی ها و دستورکار که می‌تواند فرصت را پیش رو افراد سود جو قرار می‌دهد، حذف شود. امیدوار هستیم با اجرای این موارد، کمتر شاهد تخلفات اقتصادی در ارگانهای مسؤول و بخشهای مختلف باشیم.
 
قدس آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: