کد خبر: ۵۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 18
مدیر کل غذا، دارو و استاندارد قشم خبر داد :
شفاآنلاین-مدیر کل غذا، دارو و استاندارد قشم با اشاره به افزایش کیفیت آزمایشات میکروبی کشور با بهره گیری از آزمایشگاه اداره کل غذا، دارو و استاندارد قشم، به عنوان یکی از آزمایشگاه‌های مدرن و پیشتاز سازمان غذا و دارو خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،کاظم قربانی مدیر کل غذا، دارو و استاندارد قشم درباره توانمندی‌های اداره کل متبوعش اظهار داشت: آزمایشگاه اداره کل غذا، دارو و استاندارد قشم، از جمله آزمایشگاه‌های مدرن و پیشتاز سازمان غذا و دارو محسوب می‌شود.

قربانی گفت: از سرعت عمل و پیشتازی آزمایشگاه میکروبیولوژی این اداره همین بس که  پس از رای کمیته فنی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در خصوص اندازه گیری شاخص‌های میکروبی در محصولات غذایی توانست همه محیط‌های کشت مواد و ملزومات را، برای  آزمون خریداری کند و آنالیز میکرو ارگانیسم‌های مذکور در محصولات غذایی را انجام دهد.

وی با نام بردن از " کمپیلو باکتر" و" یرسینیا انترو کولیتیکا " آنها را باکتری‌هایی برشمرد که بنا بر رای کمیته مذکور، شاخص‌های میکروبی‌شان باید اندازه گیری شوند.

مدیر کل غذا، دارو و استاندارد قشم همچنین افزود: این باکتری‌ها موجبات بیماری‌هایی مثل اسهال خونی یا آبکی همراه دردهای شکمی، و تب را فراهم می‌آورند.

قربانی در ادامه" لیستریا منوسیتوژنز" را دیگر باکتری نیازمند اندازه گیری شاخص میکروبی معرفی کرد که به‌عنوان عامل بیماری مشترک بین انسان و حیوان، در همه جا یافت می‌شود و از راه مواد غذایی منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: پیرو جلسات متعددی که در گردهمایی حدود دو هفته پیش مسئولین آزمایشگاه‌های سراسر کشور در بوشهر برگزار شد مقرر شد آزمون‌های سم قارچ‌های زیرالنون، اکراتوکسین، داکسی نیوالنوان، آفلاتوکسین‌های G,B و آفلاتوکسین‌های 1 M  اعتبار بخشی (صحه گذاری) شوند در حالیکه این اتفاق ماه‌ها قبل در آزمایشگاه اداره کل غذا، دارو و استاندارد قشم به‌وقوع پیوسته بود؛ ضمن اینکه اندازه گیری باقیمانده سموم افت کشها، فلزات سنگین سرب، کادمیوم، مس و روی، اتانول در نوشابه‌های غیر الکلی و در نهایت اندازه گیری متانول در عرقیات گیاهی را نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد.

مدیر کل غذا، دارو و استاندارد قشم با بیان اینکه کیت‌های مورد استفاده این اداره کل در اندازه گیری گلوتن محصولات گلوتن فری، دارای تائیدات بین المللی است، تصریح کرد: با توجه به خرید این کیت‌ها آمادگی کامل برای آنالیز نمونه‌های مذکور وجود دارد.

قربانی استفاده از کیت‌های الایزا را به‌دلیل حد تشخیص، حساسیت، دقت و صحت خوبی که برخور دارند برای اندازه گیری سموم مایکوتوکسین‌ها که نوع دیگری از سموم تولید شده توسط قارچ‌ها هستند در مواد غذایی مناسب دانست و اظهار داشت: از این روش به عنوان شیوه ای بین المللی در بسیاری از آزمایشگاه‌های پایش سموم مایکوتوکسین‌ها استفاده می‌شود ولی روش کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا، فقط برای تایید سازی نمونه‌های آلوده کاربرد دارد لذا این اداره کل برای تسریع در روند آنالیز سموم فوق، روش آلایزا را در آزمایشگاه، پیاده سازی، اعتبار سنجی و مورد سنجش قرار داده است

مدیر کل غذا، دارو و استاندارد قشم در پایان خاطرنشان کرد: روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، برای نمونه‌هایی که آلودگی دارند و جهت تایید سازی استفاده می‌شود.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: