کد خبر: ۵۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 16
شفا آنلاين- بیمارستان "شهیدهاشمی‌نژاد" همانگونه که در مرکز پایتخت قرار دارد، مرکز فوق تخصصی همودیالیز و پیوند کلیه در کشور است.

به گزارش شفا آنلاين،این بیمارستان قدمتی بیش از نیم قرن دارد و این روزها برای کسب نشان استاندارد معتبر بین‌المللی درحوزه مدیریت بیمارستانی برنامه‌ریزی می‌کند.

دکتر محمد جواد سلیمانی، رییس بیمارستان شهید هاشمی نژاد، با تشریح برنامه‌ها و اقدامات این بیمارستان در سال 93 گفت: بیمارستان شهید هاشمی نژاد با داشتن 500 پرسنل، 26 پزشک و پنج اتاق درمان ماهیانه بالغ بر 900 بستری، 7000 مراجعه درمانگاهی و 5000 بیمار اورژانسی دارد، این در حالیست که بیمارستان‌هایی وجود دارند که با 52 پزشک و 21 اتاق درمان، تنها 7000 بیمار دارند.

هاشمی‌نژاد جزو سه مرکز درمانی بزرگ دنیا در زمینه جراحی سنگ

بیمارستان هاشمی نژاد علاوه بر فعالیت در زمینه همودیالیز و پیوند کلیه، یک مرکز شناخته شده در درمان سنگ کلیه است و به گفته دکتر سلیمانی، در این مرکز ماهانه 500 مورد سنگ‌شکنی برون اندامی انجام می‌شود و به همین علت این بیمارستان یکی از سه مرکز بزرگ دنیا در زمینه جراحی های بسته سنگ محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه مرکز ارولوژی بیمارستان هاشمی نژاد، به عنوان مرکز دیالیز و مرکز آموزش دیالیزی کشور محسوب می‌شود و بالغ بر 200 بیمار در آن تحت مراقبت‌های دیالیز قرار می گیرند؛ گفت: این مرکز با بهترین دستگاه های موجود دنیا و ارائه بهترین خدمات، طی چهار شیفت، کار بیماران دیالیزی را انجام می‌دهد.

افزایش شمار تخت‌های بیمارستانی با افتتاح بخش جدید سروش

بیمارستان صرفا یک واحد نیست، بلکه یک زنجیره است که اگر زنجیره ها را درست کنار هم قرار ندهیم، در روند کار و خدمات دهی اشکال پیش می آید و نارضایتی ایجاد می کند نکته‌ای که دکتر سلیمانی نیز بر آن اذعان دارد.

رئیس بیمارستان شهید هاشمی نژاد با اشاره به آمار رو به رشد مراجعان بیمارستان و محدودیت‌های موجود، از افزایش شمار تخت‌های بیمارستانی این مرکز با افتتاح بخش جدید "سروش" خبر داد و گفت:‌ بیمارستان هاشمی‌نژاد همیشه دنبال نوآوری است، چون اگر نوآوری نباشد رکود در کار صورت می‌گیرد. در این راستا چون نوبت‌های مرکز در حال طولانی شدن بود و شمار تخت‌های بستری نیز کافی نبود، با مشورت و تصمیم هیات رئیسه، آشپزخانه بیمارستان تعطیل و فضای آن با تغییر کاربری و بازسازی مجدد به یک بخش جدید درمان مجهز با21 تخت استاندارد تبدیل شد. ضمن آنکه برای تهیه غذای مورد نیاز بیمارستان نیز با یک شرکت معتبر کترینگ قراردادی منعقد شد.

رییس بیمارستان هاشمی نژاد معتقد است که بیمارستان جای پزشک، پرستار، بیمار و به طور کلی درمان است، و بقیه خدمات باید از بیرون آن صورت گیرد. در کشورهای پیشرفته نیز همین کار را انجام می‌دهند.

او می‌گوید: در حال حاضر ما تنها بیمارستان کشور هستیم که آشپزخانه نداریم.

هدفگذاری سال 94 بیمارستان برای کسب نشان استاندارد معتبر بین‌المللی

دکتر سلیمانی در ادامه به پیگیری برنامه‌های استراتژیک سال آینده بیمارستان اشاره کرد و گفت: ما یک گردهم آیی داریم که با حضور مدیران ارشد بیمارستان و خارج از بیمارستان به منظور تبیین برنامه استراتژیک سال آینده برگزار می شود و در این نشست قصد داریم درباره برنامه سال 94 بیمارستان با هدف دستیابی به یک استاندارد بین المللی صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه همه بیمارستان‌ها باید شعار "بیمار همیشه در اولویت است" را سرلوحه کارشان قرار بدهند، گفت: ما باید سعی کنیم برای سال آینده خدمات بهتری ارائه کنیم و امیدوارم همه بیمارستان های کشور بتوانند بهترین خدمات را در اختیار مردم قرار بدهند. چون مردم ما شایسته بهترین و با کیفیت ترین خدمات هستند.

رئیس بیمارستان هاشمی نژاد با تاکید بر لزوم بررسی شاخص‌های خدمات و کیفیت بیمارستان از طریق نظرسنجی و ...، گفت: برای انجام نظرسنجی در مورد بیمارستان با یک شرکت مستقل قرارداد بسته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم سختگیرانه عمل کنند تا نواقص و معایب احتمالی کار مشخص شود تا برای رفع آنها برنامه‌ریزی صورت گیرد.

بیمارستان شهید هاشمی نژاد اولین مرکز مجری طرح تحول سلامت

سلیمانی در بخش دیگری از گفت و گو در مورد اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان شهید هاشمی نژاد، گفت: این مرکز اولین بیمارستانی بود که طرح تحول سلامت را به طور کامل اجرا کرد. اگرچه برنامه‌های طرح تحول از قبل هم در این بیمارستان اجرا می‌شد و پیش از این هم بیمار برای تهیه آزمایش و دارو به خارج از بیمارستان فرستاده نمی‌شد، برای همین اجرای طرح تحول سلامت در این بیمارستان سخت نبود.

رئیس بیمارستان شهید هاشمی نژاد با اشاره به مستندسازی و تدوین دستاوردهای مستمر مراکز موفق و پایلوت به منظور به اشتراک گذاشتن تجارب مثبت آن با سایر مراکز، گفت: همواره این دغدغه را داشتیم که تجارب و دستاوردهای‌ ما در بخش بهداشت و درمان در بیمارستان باقی نماند و سایر بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی نیز از نتایج آن بهره‌مند شوند، بر این اساس تمام اقدامات و دستاوردهای بیمارستان را به صورت کتاب و لوح فشرده منتشر شده و در اختیار سایر مراکز قرار می‌گیرد.

وزارت بهداشت از بیمارستان‌ها خرید خدمت کند

در این روزهای پایانی سال کمتر بیمارستانی را می‌توان یافت که با مشکل بدهی و کمبود بودجه مواجه نباشد اما به گفته سلیمانی، بیمارستان هاشمی نژاد به دلیل فعالیت سیستماتیک و برنامه‌مند این دغدغه‌ها را ندارد.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در مدیریت مالی بیمارستان‌های دولتی اظهار کرد: هر بیمارستان باید براساس هزینه و درآمد مدیریت و اداره شود، برای مثال وزارت بهداشت باید به هر بیمارستان به میزان بیماری که درمان می کند پول بدهد. ایرادی که به تیم های فوتبال ما در دادن پول‌های میلیاردی وارد است به بیمارستان های دولتی هم وارد است. پرسنل بیمارستان باید بدانند اگر کار بکنند و درآمدی ایجاد بشود پرداختی دارند و اگر بیمار درمان نشود پرداختی هم وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بیمارستان های دولتی نیز باید مثل بیمارستان‌های خصوصی اداره بشوند، گفت: زمانی این مشکلات ما حل می شود که وزارت بهداشت خرید خدمت کند.

رییس بیمارستان هاشمی نژاد "خرید خدمت" را یکی از روش‌های کاراکردن بیمارستان‌ها با هدایت و راهبرد وزارت بهداشت بیان کرد.

وی در عین حال یکی از ابعاد مدیریت موفق بیمارستانی را استقلال بیمارستان‌ها بیان و اظهار کرد: باید به بیمارستان‌ها استقلال بدهند البته این استقلال به معنای خودرایی و هرج و مرج نیست بلکه رها شدن از قید بروکراسی‌های وقت‌گیریست که روند خدمت‌رسانی را کند می‌کند.



ایسنا





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: