علما و بزرگان، هدف و علّت غایی اعمال و به خصوص علّت غایی
عبادات را در
هفت مرتبه طبقهبندی کردهاند. به عبارت دیگر میتوان گفت: خلوص در انجام
عمل یا میزان رعایت اخلاص در عبادت، هفت مرتبه دارد که عبارتند از:مرتبه
اوّل: سعادت دنیوی.مرتبه دوّم: ترس از عذاب.مرتبه سوّم: شوق بهشت. مرتبه
چهارم: حیا از خداوند.مرتبه پنجم: مقام شکر و وفا.مرتبه ششم: عشق و
محبّت.مرتبه هفتم: مقام عنداللّهی.این هفت مرتبه از منظر علمای علم اخلاق و
عرفا، فوقالعاده مهم است و انسان باید با تلاش و کوشش مداوم، میزان اخلاص
خود را از درجات و مراتب پایین، به درجات و مراتب بالاتر برساند.
در ادامه بحث، به شرح مراتب اخلاص میپردازیم:
مرتبه اوّل: سعادت دنیوی
در این مرتبه، وقتی کسی عبادتی را انجام میدهد، در کنار نیّت الهی، هدفی
دنیوی را دنبال میکند؛ مثلاً برای رفع گرفتاری یا ادای قرض یا پیداکردن
همسر، نماز میخواند یا نذری میکند.مرتبه اول خلوص خوب است و اگر با صدق
نیّت و خالصانه انجام شود، میتواند انسان را به اهداف مادی خود برساند،
چنانکه ادعیه، نمازها و اذکار زیادی برای رفع حوائج مادی از جانب ائمّه
اطهار«سلاما...علیهم» وارد شده است.
مرتبه دوّم: ترس از عذاب
بیشتر مردم در کارهای خود مخصوصاً عبادات، خداوند متعال را در نظر دارند،
زیرا از عذاب الهی ترسان و گریزانند. ترس از عذاب الهی، عاملی بازدارنده از
گناهان به شمار میرود و بسیاری از مسلمانان، برای دوری از آتش جهنّم،
عبادات و کارهای نیک خود را بهجا میآورند. مثلاً به نماز اهمیّت میدهند،
زیرا بیتوجّهی به نماز، فشار قبر و سختی عذاب جهنّم را در پی دارد.[2]
روزه میگیرند، زیرا در روایات فرمودهاند: روزه سپری در برابر آتش جهنّم
است.[3] کارهای خیر انجام میدهند، به بینوایان و نیازمندان کمکرسانی
میکنند و بین مردم را اصلاح مینمایند تا در روز قیامت از حرارت جهنّم و
شدّت سختی حساب در امان باشند. همه این نیّات برای دنیا و آخرت انسان مفید
است و خداوند رحمان، به عاملان آنها اجر و پاداش عنایت میکند، امّا علما و
عرفا، آن را مرتبه پایینی از درجات اخلاص میدانند و انسان مخلص برای نیل
به قرب الهی، باید از این اهداف نازل گذر کند.
مرتبه سوّم: شوق بهشت
این مرتبه نیز مانند مرتبه قبل، در بسیاری از افراد وجود دارد. تمایل آنان
به انجام کارهای نیک از شوق رسیدن به بهشت و کسب ثواب سرچشمه میگیرد و
برای رسیدن به نعمتهای بهشتی، تلاش و کوشش میکنند. مثلاً میدانند که اگر
کسی نماز اوّل وقت و با جماعت بخواند، بهشت مهیّای او خواهد بود. یا
شنیدهاند که اگر کسی به نیازمندان و بینوایان کمک کند، در آخرت برای او
قصرهای مجلّل و درختان سر به فلک کشیده، جویبارهای روان، حورالعین و ...
وجود دارد و از آنها لذّت خواهد برد. بیشتر مردم اینگونه عبادت میکنند و
برای آنان نیز مفید است، همانطور که قرآن کریم میفرماید: «لِمِثْلِ هذا
فَلْیَعْمَلِ الْعامِلُونَ»[4]وقتی مردم برای رسیدن به چنین اهدافی تلاش
میکنند، با عنایت پروردگار عالم، به آن نیز دست مییابند و هنگامیکه وارد
بهشت میشوند، اینگونه مورد خطاب قرار میگیرند: «كُلُوا وَ اشْرَبُوا
هَنیئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیَّامِ الْخالِیَةِ- بخورید و بنوشید،
گوارایتان باد، به پاداش آنچه در روزهاى گذشته انجام دادید.»[5]ملائکه به
آنان خطاب میکنند که از این نعمتها استفاده کنید، زیرا اینها چیزهایی است
که خودتان به واسطه روزه گرفتن، به واسطه عبادات و ... در دنیا به دست
آوردهاید.این مرتبه نیز گرچه در جایگاه خود با ارزش و بزرگ است، ولی نسبت
به اهداف بالاتر، مرتبه نازلی به شمار میرود.در اینجا تذکّر این نکته لازم
است که وقتی بیان میشود نباید هدف، مراتب پایین اخلاص مثل رسیدن به
مادیات و امور دنیوی یا ترس از عذاب یا شوق بهشت باشد، به این معنا نیست که
مخلصین از دنیا محروماند، بلکه وقتی نیّت خالصانه در همه کارها متجلّی شد
و تنها برای رضای الهی کارها انجام گرفت، همه بلاهای دنیا و آخرت از میان
میرود و همه نعمتها در اختیار مخلصین قرار میگیرد. به عبارت دیگر،
مخلصین، مراتب والای اخلاص را در نظر میگیرند و به نعمتهای ناشی از مراتب
اولیّه اخلاص توجه نمیکنند، امّا آن نعمتها در ازای اخلاصی که
داشتهاند، به سوی آنها سرازیر میشود.
مرتبه چهارم: حیا از خداوند
مرتبه چهارم، نسبت به مراتب قبل، بسیار بهتر و با اهمیّتتر است؛ زیرا
اوّلین مرتبه برای خواص بهشمار میرود. برخی از افراد، انسانهای باحیا و
مودّبی هستند و برای کسب نعمتهای دنیوی یا شوق بهشت و ترس از جهنّم عبادت
یا اعمال صالح انجام نمیدهند، بلکه پایه و نیّت اصلی کارهای آنان، حیای
درونی آنان از خداوند متعال است. در این مرتبه، ترک گناه و اهمیّت به
واجبات، از حیای درونی نسبت به خداوند سرچشمه میگیرد. کسانی که به این
درجه نائل میشوند، در مقابل پروردگار عالم باحیا هستند و در همه حالات،
ادب و حیاء در مقابل او را رعایت میکنند. قرآن کریم، به طور غیرمستقیم بر
این مسأله پافشاری دارد و میفرماید:«وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ
عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُوْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ
الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»[6]ای
انسان! هرچه میخواهی انجام بده امّا توجّه داشته باش که خداوند متعال،
پیامبر اکرم«صلّیا...علیهوآلهوسلّم» و ائمّه طاهرین«سلاما...علیهم»
حتماً تو را میبینند. حرف «س» در «فَسَیَرَى اللَّهُ»، تحقیقی است؛ یعنی
شک نکن که خداوند میبیند. پیغمبر اکرم و ائمه طاهرین میبینند. آنگاه در
آخرت، آنچه به جا آوردهاید، به شما نشان داده خواهد شد. ترجمان این آیه،
همان سخن استاد بزرگوار ما، حضرت امام خمینی«قدّسسرّه» است که مکرّراً
میفرمودند: «ما در محضر خدا هستیم. عالَم محضر خداست، در محضر خدا معصیت
نکنید.»
روش بازداری از گناه
شخصى خدمت امام سجّاد«سلاما...علیه» آمد و گفت: یابن رسولا...! من به
گناه عادت كردهام و نمىدانم چه كنم؟! امام فرمودند: پنج کار را انجام بده
و پس از آن هرچه خواستی گناه کن. اوّل: روزى خدا را نخور و گناه كن؛ دوّم
از ملک خدا بیرون برو و گناه كن؛ سوّم وقتى مىخواهى گناه كنى، جایى برو كه
خدا تو را نبیند؛ چهارم وقتى كه عزرائیل مىخواهد جانت را بگیرد، او را
دفع کن؛ پنجم هرگاه مالک جهنّم خواست تو را به دوزخ بیندازد، وارد جهنّم
نشو. سائل گفت: هیچکدام نمىشود. حضرت فرمودند: پس در محضر خدا، در ملك
خدا، روزى خدا مىخورى و این قدر هم ذلیل هستى كه اگر بخواهند تو را به
جهنم ببرند، نمىتوانى كارى كنى، پس چرا گناه مىكنى؟![7]متن بخش دوّم این
گفتار اخلاقی که به شرح سایر مراتب اخلاص اختصاص دارد، متعاقباً منتشر
میگردد.