کد خبر: ۵۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 15
متخصص اعصاب و روان در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص اعصاب و روان گفت: طبق آمارهای مختلف ارایه شده در دنیا شیوع ترس از پروازباهواپیما در بین 10 تا 40 درصد افراد جامعه وجوددارد که این امراز درمان های خاصی هم برخورداراست.

دکتر غلامرضا حاجتی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: حدود نصف افرادی که از هواپیما واهمه دارند ترس از ارتفاع را که نوعی فوبیای مرضی است نیز همراه خود دارند.

 وی ادامه داد: سالانه حدود دو تا سه میلیارد سفر هوایی در تمام دنیا انجام می شود و طبق آمارهای مختلف در دنیا شیوع ترس از پرواز بین 10 تا 40 درصد درمیان افراد جامعه مشاهده می شود.

وی تأکید کرد: با توجه به افزایش سفرهای هوایی طی دو دهه اخیر این ترس خودش را بیشتر نشان می دهد.

به گفته این روانپزشک به طور معمول ترس از پرواز و تمام ترس های مرضی مانند فوبیای جانوران بی آزار و... در خانم ها تا 2 برابر بیشتراز مردان است.

درمان ترس از پرواز

 این روانپزشک اصول درمان را مواجه تدریجی و پیشگیری از پاسخ شرطی قبلی یعنی جلوگیری از واکنش اضطرابی دانست و افزود:این ترس طی حدود 10 تا 12 جلسه مشاوره  قابل درمان است اما در دنیا برخی از روش های درمانی به واقعیت مجازی معروف است.

عضو هیئت علمی دانشگاه؛ خاطرنشان کرد: یعنی  برای درمان افراد  شبیه سازی موقعیت هواپیما صورت می گیرد و شخص را داخل آن و به تدریج در موقعیت های مختلف پرواز قرار می دهند که ترس را از وی سلب کنند.

وی بیان کرد: البته این مدل رایانه ای  هنوز در کشور ما ساخته نشده است. اما همان روش های قبلی مبتنی بر حساسیت زدایی تدریجی که جزء درمان های شناختی و رفتاری هستند درکشورما انجام می شود.

حاجتی با بیان این که به طور معمول میزان جوابدهی درمان دراین افراد تا 70 درصد است، اظهار کرد: متأسفانه خیلی از این افراد خودشان را از مسافرت محروم می کنند، برای نمونه بازرگانی که مدام باید سفر کند اما به دلیل ترس از پرواز تن به این کار نمی دهد.

متخصص اعصاب و روان استفاده از روش های ریلکسیشن عضلانی و تمرینات کاهش اضطراب را از دیگر روش های درمانی برشمرد و تصریح کرد: این روش مانند کنترل تنفس بیمار است که به دنبال آن فرد نسبت به واکنش های اضطرابی نیز مسلح خواهد شد.

 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: