کد خبر: ۵۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 12
متخصص اعصاب و روان در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :متخصص اعصاب و روان با بیان این که شکاکیت در روابط زناشویی می تواند طیف گسترده ای داشته باشد؛ هشدار داد: عدم درمان سوءظن نسبت به همسر به طور قطع زندگی مشترک را با مخاطرات جدی مواجه و راه را برای طلاق هموارتر خواهد کرد.

دکتر غلامرضا حاجتی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد:البته شاید شکاکیت در بدو شروع زندگی مشترک ناشی از عدم شناخت کافی و آشنایی با خلق و خو و یا عدم حصول اطمینان کافی زوج نسبت به یکدیگر باشد.اما ادامه این روند همزمان با قدیمی ترشدن زندگی تقریبا یک معضل خواهد بود.


عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: افزایش شک و رسیدن به درجه ای که زن یا مرد بدون استدلال ،طرف مقابلش را به روابط غیر معمول و خارج از عرف زناشویی متهم می کند درادامه  می تواند شکل هذیان به خود گیرد.

Bildergebnis für ‫سوء ظن به همسر‬‎

وی افزود: در این مرحله فرد دچار هذیان، به رغم اعلام از سوی دیگران که همسرت به تو خیانت نکرده؛ بر این بارو است که به او خیانت کرده که در این شرایط تنها راه درمان فرد دچار هذیان دارو است .زیرا با استدلال و روان درمانی نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

حاجتی اظهار کرد: پایه های هذیان پس از 2 تا 3 ماه مصرف دارو سست می شود. بنابراین یکی ازمهمترین راهکارهای  کمک به این بیماران درمان دارویی است.

به گفته وی در صورتی که سوءظن در حد هذیان باشد و  مرد به همسرش شکاک باشد در جوامع سنتی تر زن با محدودیت های جدی مواجه می شود .برای نمونه یکی از مراجعین من به دنبال سوء ظن همسرش 28 سال در منزل خود زندانی بود. به گونه ای که نسبت به کوچه و خیابان محل زندگی اش آشنایی نداشت.

وی ادامه داد: حال اگر زن دچار هذیان باشد منجر به مختل شدن عملکرد روزانه مرد و وقوع جدایی و طلاق خواهد شد در حالی که با درمان به مقع ومنطقی می توان  از بروز طلاق های زیادی جلوگیری کرد.

این روانپزشک تأکید کرد: نکته مهم آن که اصرار و ادامه تأکید یک زن یا مرد به همسرش مبنی بر این که تو به من خیانت می کنی متأسفانه در بسیاری از موارد منجر به طلاق خواهد شد.

وی هشدار داد: اما اختلافات این روزهای همسران بر سرحضورهمسران یاهردونفرشان در شبکه های اجتماعی است.به گونه ای که این روزها زوجین دایم ازهمسرشان  می پرسند چه کسی پیام داد و... که در واقع چنین حساسیت هایی آزاردهنده است و نه بیمار گونه.

به گفته متخصص اعصاب و روان با افزایش شبکه های اجتماعی شاهد افزایش مشاجرات این چنینی میان زن و شوهرها هستیم، البته از میزان این موارد آمار دقیقی در دست نیست در حالی که نیازمند تحقیقات ملی و اطلاع رسانی به مردم دراین باره هستیم.

وی توصیه کرد: افرادی که نسبت به همسرشان دچار سوءظن هستند حتمأ برای درمان و حل مشکل زندگی مشترک کار را به طبیب بسپارند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: