کد خبر: ۵۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 10
شفا آنلاين-با نفرت به بینی خودش در آینه نگاه می‌کند و با دست نوک آن را بالا می‌کشد تا چهره خودش را با این بینی جدید تصور کند. سال‌هاست با مادر و بقیه اعضای خانواده سر اینکه بینی خودش را به دست جراحان بسپارد بحث و جدل دارد و بالاخره موفق شده این اجازه را کسب کند در حالی که قرار است هزینه آن را خودش تقبل کند.
هزینه این عمل جراحی معادل سه سال کار کردن بی وقفه او در یک شرکت است. با وجود این، برایش مهم نیست و با جان و دل حاضر است دو دستی این پول را تقدیم کند تا به هدفش یعنی داشتن بینی خوش فرم برسد. بر اساس آمارها تعداد مراجعه افراد در ماه‌های آخر سال برای عمل جراحی بینی دو برابر شده است.
 

به گزارش شفا آنلاين، زیبایی در هر فرهنگی تعریف خودش را دارد و بر اساس شرایط بومی و فرهنگی یک کشور سنجیده می‌شود. این بدان معنا نیست که افراد یک کشور الگوی زیبایی ظاهریشان لزوما همان چیزی است که خودشان یا اطرافیانشان هستند بلکه  بر اساس نظرسنجی‌های مجلات مشهور مد و زیبایی دنیا افراد هر کشور به آنچه خودشان ندارند یا در اطراف خود کمتر می‌بینند بیشتر تمایل دارند. برای مثال در اروپا و کشورهای غربی که اکثر افراد رنگین چشم و مو بور هستند افرادی با ظاهر شرقی و چشم  و ابروی مشکی زیباتر به نظر می رسند و در مقابل در کشور ما که اکثر افراد چشم و موی مشکی دارند چشم رنگی و موهای بور زیباتر به نظر می‌رسد. در ایران گرایش به زیبایی با عمل جراحی بینی شکل می‌گیرد و بر اساس رتبه‌بندی جهانی ایران رتبه کمتر از پنج را در این عمل جراحی در بین کشورهای دیگر به خود اختصاص داده است. در اینکه گرایش به زیبایی در نهاد همه افراد وجود دارد و میلی غریزی است جای تردید نیست اما اینکه چرا این گرایش فقط با انجام این عمل و آن هم با این فراوانی بالا در کشور ما رخ می‌دهد نکته‌ای است که نه تنها پزشکان زیبایی و جراحان بلکه روانشناسان و روانپزشکان را نیز به فکر واداشته است. این در حالی است که هر ساله با نزدیک شدن به سال جدید و تعطیلات نوروزی شاهد افزایش این تقاضا هستیم و تعداد افراد مراجعه‌کننده چند برابر می‌شود.


 تخصص جراحی بینی ندارم

یکی از جراحان عمومی که عمل جراحی بینی را هم انجام می‌دهد به آرمان می‌گوید: در روز سه عمل جراحی انجام می‌دهم. هر روز  بیش از 30 نفر در صف انتظار برای عمل هستند در حالی که من یک پزشک جراح عمومی هستم و تخصص جراحی بینی ندارم. مردانی می‌گوید: متخصصان جراحی پلاستیک، جراحی عمومی، متخصص گوش و حلق و بینی و حتی متخصص زنان این عمل جراحی را انجام می‌دهند و باید پرسید چرا این همه پزشک تخصص و زمینه‌های اصلی شغل خود را رها کرده و درگیر این عمل شده‌اند. پاسخ تنها این است که این عمل ‌ها خیلی بیشتر از هر ویزیت و عمل دیگری که داخل مطب انجام می‌شود برای پزشک درآمد دارد. از سوی دیگر، آن قدر تقاضا برای این کار زیاد است که پزشک خواه، ناخواه به این بازار کشیده می‌شود.

این پزشک که خودش جراح عمومی است درمورد هزینه انجام این عمل می‌گوید: چهار میلیون تومان دستمزد پزشک است که هزینه‌های بیمارستان و موارد دیگر هم با خود بیمار است. او در مورد اینکه چرا افراد در برخی زمان‌ها مانند تعطیلات عید بیشتر برای این کار مراجعه می‌کنند، می‌گوید: بیشتر این افراد چون کار می‌کنند از این فرصت استفاده می‌کنند تا در تعطیلات عید به استراحت بپردازند چون بعد از عمل فرد باید حدود یک ماه در منزل استراحت کند. اما تمایل به زیبایی در زمان‌هایی که بیشتر همه دور هم جمع می‌شوند هم می‌تواند عامل این مسئله باشد. اکثر افرادی که به من مراجعه می‌کنند خانم‌هایی هستند که در آستانه ازدواج هستند و قرار است برای آنها خواستگار بیاید یا قبل از عروسی و برای شب ازدواج این عمل را انجام می‌دهند و فکر می‌کنند با این کار معجزه می‌شود.

این پزشک در مورد یکی از تجربه‌هایش می‌گوید: خانمی هفت سال پیش برای اینکه در شب عروسی‌اش بینی‌اش زیبا باشد به من مراجعه کرد و دو ماه قبل از مراسم ازدواج توانست وقت بگیرد. وقتی عمل جراحی انجام شد باز هم به من مراجعه کرد و گفت بینی‌اش هنوز آن شکلی که می‌خواسته نشده است و می‌خواست به فاصله یک ماه دوباره عمل کند که من این کار را انجام ندادم اما بعدها فهمیدم پزشک دیگری که شرافت کاری برایش اهمیت چندانی نداشته این کار را انجام می‌دهد و باعث می‌شود بینی این خانم دیگر استحکام لازم را نداشته باشد و او الان از پروتز برای فرم دادن به بینی‌اش استفاده می‌کند.

 70درصد ناراضی‌اند

تلاش برای زیباتر شدن با به خطر انداختن سلامت، ساعت‌ها بیهوشی و عواقب بعد از عمل در کنار صرف پول، وقت و هزینه‌های دیگر برای آنهایی که این هدف را دنبال می‌کنند و هنوز به آن نرسیده‌اند هیچ اهمیتی ندارد اما فقط کمی بعد از اینکه این اقدام را انجام می‌دهند این تب فروکش می‌کند و پشیمانی می‌ماند و بینی که به احتمال زیاد به شکل مطلوب نرسیده و پولی که از دست رفته است. این یک واقعیت است که در کل دنیا بر اساس یک تحقیق علمی 70درصد از افرادی که عمل جراحی انجام می‌دهند از نتیجه نهایی راضی نیستند.

یک روانپزشک که درمورد میل به بهتر دیده شدن می‌گوید: میل به دیده شدن زمانی که به درستی و به شکل مطلوب در فرد در جریان رشد شکل نگیرد و فرد نیاموزد از مجرای درست و بر اساس صلاحیت‌های فکری و عملی‌اش خودش را معرفی کند میل به خودنمایی و نمایش جلوه‌های ظاهری جای آن را می‌گیرد و فرد تا جایی در آن افراط می‌کند که بیمار می‌شود. علی صدر می‌افزاید: این یک بیماری است که فرد در حالی که بینی سالمی دارد و فرم آن هم عادی است آن را عمل می‌کند.  

متاسفانه اکثر این افراد به وسواس عمیق فکری و عملی دچار می‌شوند و این کار را بارها انجام می‌دهند یا اگر یک بار هم باشد تا آخر عمردرگیر فرم بینی خود می‌ماند و با آن درگیراست.نمی توان گفت همه افرادی که عمل جراحی زیبایی انجام می‌دهند به لحاظ روانی مشکل دارند اما در اکثر موارد که اشکال بزرگی در میان نیست نوعی وسواس عمیق در کنار میل به دیده شدن دلیل اصلی این گرایش است که تا وقتی که این نیاز برطرف نشود این عمل و هیچ عمل جراحی دیگری نمی‌تواند فرد را به رضایت برساند. صدر در مورد اینکه این میل در زنان بیشتر از مردان است می‌گوید: زنان زیادی این وسواس را دارند افرادی که از یک عمل جراحی کوچک شروع می‌کنند و در نهایت همه صورت یا بدن خود را تغییر می‌دهند در حالی که این افراد به جای تغییر صورت باید فکر خود را عوض کنند. این روانپزشک می‌افزاید: بسیاری از رفتارهای ما که به صورت ناخودآگاه و غیرارادی از ما سر می‌زند ریشه عمیق روانی دارد و با واشکافی آن می‌توان به عمق نهاد فرد و مشکلات او پی برد.




آرمان




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: