کد خبر: ۵۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 09
شفا آنلاين-ديابت، يكي از پردردسرترين بيماري‌ها به نظر مي‌رسد؛ مخصوصا اگر راه‌هاي مقابله با آن را نشناسيد و ندانيد که چگونه مي‌توان عوارض آن را به حداقل رساند.

به گزارش شفا آنلاين، اين مطلب، شما را با 10 توصيه عملگرايانه در زمينه کنترل ديابت آشنا مي‌کند.



1. برچسب‌هاي غذايي را بخوانيد

دست و پنجه نرم‌كردن با ديابت به اين معني نيست كه نمي‌توانيد غذاي موردعلاقه‌تان را نوش‌جان كنيد، اما بايد بدانيد كه هر انتخاب شما چه تاثيري روي قندخونتان مي‌گذارد. براي اين كار هم مي‌توانيد از پزشکتان كمك بگيريد و هم از متخصص تغذيه تا براي شمارش كربوهيدرات‌ها به شما كمك كند، خواندن برچسب‌هاي روي موادغذايي را ياد بدهد يا اينكه با واحدهاي غذايي آشنايتان كند. در اين صورت مي‌توانيد اوضاع را تحت‌كنترل داشته باشيد و از هر وعده غذايي‌تان لذت ببريد.


2. بشقاب خود را تقسيم‌بندي كنيد

از قاعده سه بخشي براي هر بشقاب غذا استفاده كنيد تا به يك وعده غذايي سالم و خوشايند برسيد. اين روش براي كاهش وزن به شما كمك مي‌كند و باعث مي‌شود كنترل ديابت را نيز در دست بگيريد. راه‌ آن هم ساده است؛ مصرف بيشتر غذاهاي غيرنشاسته‌اي. براي اين كار بايد ابتدا يك خط وسط بشقابتان بكشيد و يک نيمه را با سبزي پر كنيد؛ سبزي‌هايي مثل اسفناج، بروكلي، هويج و لوبيا سبز. در مرحله بعد، نيمه باقيمانده بشقاب را به دو بخش تقسيم كنيد؛ نصف آن را به غذاهاي نشاسته‌دار مثل سيب‌زميني، برنج، ماكاروني و نان‌هايي كه از غلات كامل پخته شده‌اند، اختصاص دهيد. در بخش آخر نيز گوشت يا پروتئين قرار دهيد. در كنار اين بشقاب كامل، مي‌توانيد نزديك به 200 گرم شير كم‌چرب بنوشيد يا نصف فنجان ميوه داشته باشيد. در اين روش، سبزي‌هايي نوش‌جان مي‌كنيد كه تاثير بسيار كمي روي قندخون شما مي‌گذارد. گوشت و پروتئين‌ها نيز اندكي قندخون را بالا مي‌برد، اما غلات و غذاهاي نشاسته‌اي قندخون شما را كاملا بالا مي‌برند.


3. دست به قلم شويد

بهتر است هرچه سريع‌تر اين عادت را در خودتان ايجاد كنيد كه اطلاعات مهم زندگي‌تان را در دفترچه‌اي بنويسيد. اين عادت نه فقط در شرايط عادي زندگي
به شما كمك نمي‌كند، بلكه اصلي‌ترين راه بالا بردن كيفيت زندگي بيماران ديابتي است. بايد سطح قندخون روزانه‌تان را جايي يادداشت كنيد. فعاليت بدني‌تان را ثبت كنيد و داروهايي را كه روي قندخون شما تاثير مي‌گذارد، بشناسيد. اين يادداشت‌برداري به شما و پزشكتان كمك مي‌كند روند درماني‌تان را بررسي كنيد. در همين حال، يادداشت‌برداري باعث مي‌شود هدف‌ها و احساستان هميشه جلوي رويتان باشد و در هر شرايطي بتوانيد از آنها براي زندگي بهتر استفاده كنيد.


4. به روزهاي بيماري فكر كنيد

بيماري‌هاي ساده‌اي شبيه به آنفلوانزا، سرماخوردگي يا اسهال باعث افزايش قندخون مي‌شوند. از سوي ديگر، وقتي با ديابت زندگي‌تان را مي‌گذرانيد، بدنتان براي مبارزه با عفونت به تلاش بيشتري نياز دارد. به همين دليل حواستان به روزهاي بيماري باشد. اگر تنها زندگي مي‌كنيد، هميشه اسنک‌هايي در دسترس داشته باشيد كه هضم آنها سخت نباشد و كربوهيدرات و مايعات كافي به بدن شما برساند. دفعات بيشتري قندخون خود را اندازه بگيريد. حتما به پزشك مراجعه كنيد و از كنار اين بيماري‌هاي ساده به سادگي نگذريد.


5. فهرست داروهايتان را هميشه همراه داشته باشيد

اگر براي كنترل ديابت بايد دارويي مصرف كنيد يا تزريقي انجام دهيد، بهتر است تمام مواد لازم در 3 روز آينده را هميشه در اختيار داشته باشيد. در همين حال فهرستي از نيازمندي‌هاي بيماري‌تان و داروهايي كه مصرف مي‌كنيد، داشته باشيد. گاهي داروها با يكديگر تضاد پيدا مي‌كنند و همراه داشتن فهرست داروها به شما و پزشكتان براي تصميم‌گيري كمك مي‌كند. حتما وقتي كه داروي جديدي مي‌گيريد يا به دندان‌پزشك مراجعه مي‌كنيد اين فهرست را با خود ببريد.


6. هرگز از درمان نااميد نشويد

زندگي با ديابت مي‌تواند شما را ناراحت و غمگين كند، اما اضطراب ناشي از اين ناراحتي‌ها، نه فقط روي روحيه‌تان تاثير مي‌گذارد، بلكه باعث افزايش قندخون مي‌شود. بي‌حوصلگي و روحيه‌ خراب مي‌تواند انتخاب‌هاي غذايي‌تان را نيز اشتباه كند. براي دوري از چنين موقعيتي، همين اندازه كه شروع به فعاليت كنيد کافي است. فعاليت بدني باعث افزايش سطح مواد شيميايي‌اي در مغز شما مي‌شود كه حالتان را بهتر مي‌كند، اما اگر نمي‌خواهيد براي ورزش به باشگاه برويد، با دوستانتان گروهي ورزشي تشكيل دهيد و تمرين كنيد يا حتي پياده‌روي را در برنامه روزانه‌تان قرار دهيد.


7. ورزش‌ کنيد

ورزش را به زماني دور كه وقت كافي در اختيار داريد، موكول نكنيد. بايد با برقراري حد تعادل ميان زمان ورزش كردن، ورزش‌هاي كششي و ورزش‌هاي هوازي (قلبي)، سطح قندخون خود را كنترل كنيد. فشارخون و سطح كلسترول را كاهش دهيد و استرس را از ميان برداريد.

8. توان بدني‌تان را افزايش دهيد

درست است كه تمام ورزش‌ها براي شما مفيد هستند، اما ورزش‌هايي كه روي قدرت‌بدني كار و شما را مجبور به وزنه زدن مي‌كنند، به اين دليل كه از تحليل عضلاني جلوگيري مي‌كنند، گزينه مناسب‌تري براي شما هستند. در نظر داشته باشيد كه تحليل عضلاني به چاقي نيز ختم مي‌شود و چاق شدن، سم زندگي با ديابت است. تحقيقات نشان داده‌اند كه بلند كردن وزنه مي‌تواند استفاده بدن از انسولين و قند را بهبود بخشد.


9. هر شب پاهايتان را بررسي كنيد

به وسيله يك آينه دستي يا با كمك گرفتن از شخصي ديگر، هر شب روي پاهايتان به دنبال اثري از بريدگي، ورم، يا تغيير رنگ بگرديد. فراموش نكنيد كه ميان انگشتان پا را نيز بررسي كنيد. اگر متوجه بريدگي‌هايي شديد كه بهبود نيافته‌اند يا ديديد پوستتان كمي ورآمده شده، به سرعت به پزشك مراجعه كنيد. رسيدگي به پاهايتان را جزو برنامه‌هاي روزانه‌تان قرار دهيد و آنها را مرتب بشوييد و چرب نگه داريد. ناخن‌هاي پا را نيز هميشه تميز نگه داريد.


10. دور سيگار خط بکشيد

اگر سيگار مي‌كشيد، زماني را براي ترك آن انتخاب كنيد. اين انتخاب زمان به شما كمك مي‌كند نظر رواني براي اين ترك اعتياد آمادگي پيدا كنيد. همچنين به شما فرصت مي‌دهد تا از نظر ذهني و جسمي براي مقابله با اعتياد به نيكوتين آماده شويد. حواستان باشد كه اين کار به اندازه‌اي مهم است كه بايد از هر برنامه حمايتگري كه مي‌توانيد، استفاده كنيد. حضور در چنين برنامه‌هايي احتمال موفقيت شما را بالاتر مي‌برد.




سلامت




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: