کد خبر: ۵۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 09
دبیر اجرایی همایش روز جهانی کلیه:
شفاآنلاین-دبیر اجرایی همایش روز جهانی کلیه با تأکید بر اینکه فشار خون گرفته شده توسط افراد در منزل بهترین ارقام فشار خون است گفت:۸۰ درصد بیماران فشار خون در کشور به درستی درمان نمی‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین،محمدتقی نجفی دبیر اجرایی همایش روز جهانی کلیه در نشست خبری این همایش گفت: بر اساس جدیدترین تحقیقات و مقالات علمی فشار خون‌های گرفته شده در منازل بالاترین اثر و مقبولیت را در بین تمام فشار خون‌های گرفته شده دارند.

وی تصریح کرد: البته این نوع فشار خون گرفتن مضراتی نیز دارد که در این بین می‌توان به استرس ایجاد شده در منزل اشاره کرد ضمن اینکه گرفتن فشار خون در منزل باید تحت قواعد و شرایطی صورت گیرد که یکی از آنها استراحت 5 دقیقه‌ای قبل از این اقدام و در یک راستا بودن دست و بدن است.

نجفی خاطر نشان کرد: در این روش باید 7 روز هفته صبح‌ها قبل از مصرف دارو و شب‌ها قبل از مصرف دارو  و 2-3 دقیقه قبل از خواب فشار خون را در دو نوبت گرفت که بین هر نوبت سه تا 5 دقیقه فاصله باشد و معدل این فشار خون‌ها، فشار خون مناسب و دقیق بدن است.

وی در رابطه با درمان بیماران مبتلا به فشار خون نیز گفت: در آمریکا به عنوان کشوری پیشرفته با نظام سلامت توسعه یافته 80 درصد بیماران مبتلا به فشار خون به درستی درمان نمی‌شوند و قطعاً این رقم در ایران بیش از این مقدار است.

دبیر اجرایی همایش روز جهانی کلیه تاکید کرد: بیش از 12 درصد افراد جامعه به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند که این رقم در ایران بر اساس جمعیت، 10 میلیون نفر است که 9 میلیون این افراد از بیماری خود آگاهی ندارند و ما باید این آگاهی را به مردم بدهیم و ریسک فاکتورها را به مردم گوشزد کنیم.

نجفی خاطر نشان کرد: بیماری‌های کلیوی نه تنها از بابت عوارض بر کلیه اهمیت دارند بلکه بخش‌های دیگر را نیز متاثر می‌کنند چنانکه یکی از مهمترین علل مرگ افراد مبتلا به بیماری‌های پیشرفته کلیوی سکته مغزی است.

وی خاطر نشان کرد: در روز همایش که پنجشنبه همین هفته 7 صبح در پارک لاله برگزار می‌شود شرکت‌کنندگان تا بیمارستان امام خمینی(ره) راهپیمایی خواهند کرد و همزمان با برگزاری سخنرانی علمی دو چادر سلامت برپا شده است که در یکی خانم‌ها و در دیگری آقایان معاینه می‌شوند.

دبیر اجرایی همایش روز جهانی کلیه افزود: در این چادرها همکاران ما سابقه‌ای در رابطه با سبک زندگی سابقه بیماری از بیمار دریافت می‌کنند و با اندازه‌گیری قد و وزن و خونگیری کارکرد اعضای بدن مانند کلیه و فشار خون مشخص می‌شود.

وی افزود: در این چادرها فشار خون نیز گرفته می‌شود و دستگاهی توده بدنی را مشخص می‌کند تا بیمار متوجه شود که نیاز به کاهش وزن دارد یا خیر.

نجفی افزود: ما برآورد کردیم که 300 تا 400 نفر در این چادرها سلامتی خود را مورد معاینه قرار خواهند داد.

وی گفت: این خدمات به صورت رایگان و در مقابل تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و جواب آزمایشها همراه با توصیه‌نامه برای افراد ارسال خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش روز جهانی کلیه گفت: ما در کشور 25 هزار بیمار دیالیزی و 25 هزار پیوند کلیه داریم که متوسط عمر پیوند 5 سال است بنابر این اگر بتوانیم بروز بیماری در هر فرد را 5 سال به تعویق بیندازیم ارزش آن به اندازه یک پیوند است.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: