کد خبر: ۵۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 09
شفاآنلاین-کنکوری‌ها تعطیلات نوروز را روزهای طلایی برای مطالعه نامگذاری کرده‌اند و کم و بیش می‌دانند که برای جا نماندن در این مسابقه نفسگیر، باید لحظه‌های نوروز را قدر بدانند و طوری برنامه‌ریزی کنند که از رقیبانشان جا نمانند.

نوروز براي كساني كه وقت كنكورشان رسيده، تعطيلات متفاوتي است؛ تعطيلاتي كه چندان رنگ و بوي تعطيلي و گشت و‌گذار و استراحت ندارد. يك برنامه‌ريزي دقيق براي مطالعه و استفاده صحيح از تعطيلات نوروز، مي‌تواند سرنوشت و نتيجه آزمون يك كنكوري را طوري رقم بزند كه فقط همين يك سال به او سخت بگذرد و براي سال‌هاي بعد، تعطيلاتي كه واقعا تعطيلات باشد، انتظار او را بكشد. ما اينجا يك راهنما به كمك ميثم رجالي كه خود دانشجوي دكتري پزشكي در يكي از دانشگاه‌هاي دولتي است براي كنكوري‌ها تدارك ديده‌ايم. كنكوري‌ها، خواندن اين راهنما را از دست ندهند.

  • رقبا را در اين فرصت جا بگذاريد

در روزهاي تعطيلات نوروز، به گروهي از رقيبانتان فكر كنيد كه كتاب‌ها را كنار گذاشته‌اند و دارند در مهماني‌ها پسته مي‌خورند و تخمه مي‌شكنند. آنها ميدان را خالي كرده‌اند، پس با سرعت و تا جايي كه مي‌توانيد آنها را عقب بگذاريد. اگر مي‌بينيد كه از برنامه‌هاي درسي جا مانده‌ايد و مباحث مهمي را نخوانده يا يادنگرفته‌ايد، تعطيلات نوروز فرصت مناسبي است كه اين ضعف را جبران كنيد و به رقيبان اصلي خود نزديك شويد. اگر هم بر اين باوريد كه از گروه خوب‌هاي كنكوري هستيد و داريد همراه با بقيه در گروه نخست به سمت خط پايان مي‌دويد، نوروز را دريابيد تا از همين گروه خوب‌ها هم سبقت بگيريد و عده‌اي از آنها را پشت سر بگذاريد. فراموش نكنيد كه رقيبان شما هم در تكاپو هستند و قطعا با دستاني بسته در انتظار عبور شما از كنار خودشان نخواهند نشست.

  • يك گوشه دنج در دنيا بيابيد

نوروز فصل طراوت، ديدوبازديدهاي فراوان و رفت‌وآمدهاي پر سر و صداست و طبيعتا درس خواندن در اين شرايط، چندان آسان نيست. بنابراين به جاي اينكه در‌ها را به روي مهمان‌ها ببنديد و باقي اعضاي خانواده را از داشتن نوروز بازداريد، سعي كنيد يك گوشه دنج براي خود پيدا كنيد. اگر اتاق خود را جاي امن و آرامي براي مطالعه نمي‌دانيد و با فرض اينكه مدرسه‌تان فضايي براي مطالعه در ايام نوروز درنظر نگرفته، به نزديك‌ترين كتابخانه عمومي پناه ببريد. اغلب كتابخانه‌هاي عمومي، ساعت‌هاي كاري خود را متناسب با درخواست مخاطبانشان تعيين مي‌كنند و قطعا كتابخانه‌اي كه فعال و مملو از كنكوري باشد، پيدا خواهيد كرد. امتياز ديگري كه كتابخانه‌ها دارند اين است كه تماشاي رقيباني كه با جديت درس مي‌خوانند، رخوت بهاري را از تن داوطلب به در مي‌كند و او را در يك فضاي رقابتي براي درس خواندن قرار مي‌دهد. پس هرطور هست در خانه نمانيد و اوقات مهماني را با اعصاب خرد و چهره‌اي برافروخته، بر خود و مهمان‌ها تلخ نكنيد.

  • نوروز؛ فرصتي براي استراحت

كنكور يك مسابقه است، مثل مسابقه دو. دونده‌اي كه اندكي از مسير را آرام‌تر بدود، از بقيه جا مي‌ماند. بنابراين در طول مسابقه، نبايد چشم از رقيباني كه دارند نزديك مي‌شوند برداشت اما يك موضوع ديگر هم هست و آن اينكه اين دونده در طول مدتي كه اندكي از سرعتش كم كرده، به ماهيچه‌هايش استراحت ‌داده و وقتي باز با تمام توان شروع به دويدن كند، احتمالا بهتر از رقيبان خواهد دويد. بنابراين استراحت دادن به ماهيچه‌ها ولو اينكه به اندكي جاماندن ختم شود، در آينده نشان خواهد داد كه تصميم درستي بوده. كنكوري‌هايي كه حسابي درس خوانده‌اند و فشار روحي و ذهني مضاعفي را تحمل كرده‌اند، بد نيست كه ايام نوروز را مثل توقف كوتاهي در طول مسير مسابقه بدانند كه آرامش را به سلول‌هاي مغز آنان بازمي‌گرداند و آنان را براي يك آغاز پرانرژي و يك جهش حسابي آماده مي‌كند اما فراموش نكنيم كه اين استراحت، نبايد طوري باشد كه دونده داستان، به آخرين نفر در مسابقه تبديل شود و نكته مهم‌تر اينكه استراحت به ماهيچه‌ها، تنها براي دونده‌اي مجاز است كه موقعيتش در ميدان مسابقه مناسب است. پيشنهاد مي‌كنيم كه يكي، دو روزي را به استراحت بپردازند.

  • در نوروز چه بخوانيم بهتر است؟

هر داوطلب كنكور بهتر از همه مي‌داند كه در چه درس‌هايي لنگ‌مي‌زند. ضعف داشتن در هر يك از منابع آزمون ممكن است صدمه‌اي جدي به رتبه داوطلب بزند؛ بنابراين هيچ‌يك از درس‌ها را ناديده نگيريد و سعي كنيد از روزهاي نوروز براي آموختن آن و رساندن خود به باقي داوطلب‌ها بهره ببريد. حالا كه مدرسه تعطيل شده و مبحث جديدي به شما آموزش داده نمي‌شود، نگاهي به عقب بيندازيد و ببينيد كه در كدام مباحث دچار ضعف هستيد. نوروز بهترين فرصت براي جبران عقب‌ماندگي‌هاست. اگر حس مي‌كنيد كه تمام مباحث را به‌صورت هم‌عرض فراگرفته‌ايد و اشكال خاصي در دروس نداريد، تا مي‌توانيد مرور كنيد و بكوشيد كه مطالب تثبيت شده در ذهنتان را نظم دهيد. هر اندازه كه بيشتر مرور كنيد، مباحث با عمق بيشتري ملكه ذهنتان خواهد شد و فقط در سر جلسه كنكور خواهيد فهميد كه چقدر اين مرور‌ها و ملكه ذهن شدن‌ها به دردتان مي‌خورد. فراموش نكنيد كه مرور تمام‌شدني نيست.

  • برنامه‌ريزي واقع‌بينانه داشته باشيد

يادتان باشد هرچقدر در تعطيلات نوروز درس بخوانيد، غنيمت است. پس به‌دليل كمتر خواندن از روزهاي قبل، خودتان را سرزنش نكنيد. براي هر يك از روزهاي نوروز، برنامه‌اي درنظر بگيريد و يادداشت كنيد. معمولا داوطلب‌ها از برنامه‌ريزي‌هاي خود عقب‌مي‌مانند. بنابراين واقع‌بينانه و مطابق با توانايي‌هاي خود برنامه‌ريزي كنيد تا از آن‌جا نمانيد و دچار تشويش نشويد. واقع‌بين بودن براي داوطلب، يك اصل حياتي است. هر برنامه‌اي كه براي آينده خود مي‌ريزيد، بايد متناسب با توانمندي‌هايتان باشد. طوري برنامه‌ريزي كنيد كه اگر از آن‌جا مانديد، نهايتا با يكي‌دو ساعت مطالعه جبران شود. فراموش نكنيد كه تعطيلات نوروز ۲ هفته است و قرار نيست در آن معجزه كنيد. هرقدر از اين ۲ هفته بهتر استفاده كنيد، 3‌ماه بعدي را با آرامش بيشتري خواهيد گذراند.

  • حواستان به دام‌هاي نوروزي باشد

معمولا حتي براي كساني كه برنامه‌هاي تلويزيوني را كمتر نگاه مي‌كنند، برنامه‌هاي نوروز جذاب است و يكي از دام‌ها براي كنكوري‌ها، همين برنامه‌هاست. فراموش نكنيد كه تماشاي تلويزيون، نبايد اوقات استراحت شما را پر كند، چون تماشاي تلويزيون خودش انرژي‌بر است و البته چشم‌ها را خسته مي‌كند. مسافرت در نوروز هم از آن موارد وسوسه‌انگيز است كه كنكوري‌ها بايد از آن حذر كنند. با فرض اينكه تمام كتاب‌هاي درسي را هم با خود ببريد، قطعا دل به درس نخواهيد داد. چون مسافرت براي يك كنكوري كه ماه‌ها سرش در كتاب و نكته و تست بوده، بيشتر از بقيه افراد جذابيت دارد و به اين ترتيب همه‌‌چيز در سفر هست الا تمركز.

  • درس‌هاي عمومي‌ را فراموش نكنيد

بخش قابل‌توجهي از داوطلب‌هاي كنكور كه خوب خودشان را در درس‌هاي تخصصي آماده كرده‌اند، با ناباوري از جانب درس‌هاي عمومي لطمه مي‌خورند. اين جريان هميشه در تاريخ كنكور وجود داشته و خواهد داشت. پس سعي كنيد در اين جريان قرار نگيريد. هر اندازه هم كه ادبيات سخت باشد و زبان را دوست نداشته باشيد، درس‌هايي هستند كه در كنكور از شما پرسيده مي‌شوند و بايد از سد آنها عبور كنيد. اگر تا امروز درس‌هاي عمومي را كنار گذاشته‌ بوديد، بخش قابل توجهي از تعطيلات نوروز را به آنها اختصاص دهيد و سعي كنيد زيبايي‌هاي دروس عمومي را درك كنيد و از خواندن آنها لذت ببريد.

  • ۳ نكته كنكوري

اسمش را گذاشته‌اند كسالت بهاري و در توضيحش مي‌گويند كه از ديدگاه پزشكي، بيماري محسوب نمي‌شود و كاملا طبيعي است. براي مقابله با كسالت بهاري و تنظيم ساعت بدن با تغييرات فصلي، روش‌هاي زيادي توصيه شده؛ مثل خوردن سبزيجات و خرما. يك روش مؤثر ديگر هم پياده‌روي صبحگاهي است. با اين كار بدنتان شاداب مي‌شود و قدرت بيشتري براي مواجهه با نكته‌ها و تست‌ها مي‌يابيد. خوردن ميوه‌هاي بهاري و پرهيز از خوراكي‌هاي چرب هم خواب‌آلودگي را دور مي‌كند.

كنكوري‌ها معمولا بخش مهمي از تعطيلات نوروز را به تست زدن مي‌پردازند. خود را محك زدن خوب است اما اگر به‌صورت ناصحيح انجام شود، داوطلب را نااميد مي‌كند. به‌خاطر داشته باشيد كه با تست زدن، نمي‌توان درس را ياد گرفت و پيش از تست زدن، بايد حتما به تسلط خوبي در مبحث درسي رسيده باشيد.

توقع نابه‌جا از خود داشتن، تقريبا هرگز كسي را به جايي نرسانده. ۱۲ سال تحصيل در مدرسه به شما نشان داده كه در مقايسه با باقي دانش‌آموزان، كجاي كاريد. بنابراين براي كنكور انتظار شگفت‌انگيزي از خود نداشته باشيد و اگر هميشه شاگرد متوسطي بوده‌ايد، براي برق شريف و پزشكي تهران و امثال آن تلاش بكنيد اما هدف‌گذاري نكنيد. اگر هدف خيلي بزرگ‌تر از توانتان باشد، آن را نمي‌يابيد و احساس شكست و سرخوردگي خواهيد كرد.

همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: