کد خبر: ۵۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 09
اقتصاددان؛
شفاآنلاین- استاد اقتصاد دانشگاه تهران، ادامه مذاکرات به صورت فشرده را به لحاظ دیپلماسی و اقتصادی به نفع ایران دانست و افزود: با توجه به نزدیکی به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شرایط فعلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و حل مساله با دمکراتها مناسبت تر از توافق با جمهوری خواهان است.
به گزارش شفا آنلاین،میثم موسایی افزود: در حالیکه کنگره امریکا بر اتخاذ تحریم های جدید تاکید دارد، رییس جمهوری دمکرات آمریکا هشدار داده که تحریم های جدید امکان توافق با ایران را از بین خواهد برد.

وی افزود: با اینکه اوباما امکان توافق با ایران را کمتر از 50 درصد پیش بینی کرده اما هشدار او اعمال تحریم های بیشتر در خصوص به نتیجه نرسیدن مذاکرات؛ حکایت از آن دارد که سیاست آمریکا نیز بر توافق با ایران متمرکز شده، منتهی آمریکا با بازی های سیاسی به دنبال کسب منافع حداکثری است.

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایش تحریم ها در شرایطی که مذاکرات در جریان است، کاهش اعتماد ائتلاف بین المللی به دولت آمریکا را درپی خواهد داشت؛ افزود: براساس توافق ژنو، غرب باید تمام تحریم ها را لغو کند از این رو موضوع تشدید تحریم ها با ادامه مذاکرات در تناقض است.

وی رسیدن به توافق در کوتاه مدت را به نفع ایران دانست و افزود: اگر توافقی حاصل نشود، روند بلاتکلیفی ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین حتی اگر قرار است، توافقی حاصل نشود؛ بازهم باید این رخداد سریعتر اتفاق بیفتد.

موسایی متوقف کردن روند تخریب اقتصاد کشور را یکی از دستاوردهای مذاکرات دانست و افزود: در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات؛ باید سیاست دیگری را در حوزه اقتصاد دنبال کنیم چرا که احتمالا آمریکایی ها، تحریم های بیشتری را اعمال و اروپایی ها نیز به ناچار پیروی خواهند کرد و وضعیت فعلی در حوزه تحریم ها بدتر می شود.

این اقتصاددان؛ تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی، تکیه بر منابع داخلی، سرمایه داخلی، تولیدکننده و نیروی کار داخلی را از جمله راهکارهای بیمه کردن اقتصاد ایران در مقابل شوک های خارجی عنوان کرد.

وی در عین حال گفت: البته تحریم فعلی تا حدودی از اثرگذاری تحریم های بعدی کاسته است به این معنی که ما زیر یک میلیون بشکه نفت بدون میعانات گازی صادر می کنیم که این رقم قابل توجهی در اقتصاد ما نیست و نقش نفت در مقایسه با زمانی که حدود 2.5 میلیون بشکه با قیمت بالای 100 دلار صادر می کردیم، کمرنگ شده و به یک چهارم رسیده است.

این پژوهشگر با بیان اینکه اعمال تحریم های جدید در کوتاه مدت اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، افزود: تنها در شرایطی که غرب به سمت تحریم های همه جانبه حرکت و کل صادرات نفتی و غیرنفتی ما را با مشکل مواجه کند، اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد این شرایط در نهایت، به ضرر غربی ها نیز است، افزود: با توجه به اینکه وضعیت فعلی شامل تعلیق و تحریم جدید و متوقف شدن بخشی از برنامه هسته ای است، این شرایط برای آنها مطلوب تر از انتخاب گزینه های دیگر است.

موسایی افزود: آمریکا هم اکنون در منطقه شرایط خوبی ندارد و در کشورهای یمن، سوریه و عراق به نحوی درگیر است و می داند بدون حضور ایران، مسایل منطقه قابل حل نیست به همین دلیل، به نتیجه رسیدن مذاکرات، موفقیت آمریکا در تمامی عرصه ها را کاهش خواهد داد.

وی با بیان اینکه آمریکا برای اعتمادسازی بیشتر، باید لغو تحریم ها را در دستور کار قرار دهد، افزود: آمریکا هم اکنون سیاست کاهش قیمت نفت را با هدف فشار بیشتر بر ایران دنبال می کند اما با ادامه این رفتار و عدم دستیابی به توافق؛ جامعه جهانی را متقاعد می کند که آمریکا عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات از راه دیپلماسی بوده است.

لازم به ذکر است؛ اندیشکده شورای اطلاعات انگلیس و آمریکا نیز هشدار داده که تحریم های جدید مدنظر کنگره؛ ناقض برنامه مشترک توافق ژنو است چرا که طبق این توافق؛ غرب باید تمام تحریم ها را لغو کند نه اینکه افزایش دهد ضمن آنکه ایران نیز در جریان این مذاکرات بر لغو کلیه تحریم ها طبق برنامه اقدام مشترک پافشاری کرده است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: