کد خبر: ۵۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 01
شفاآنلاین-هرچند لزوم مشاوره‌های قبل ازدواج از سال‌ها پیش مورد تاکید قرار گرفته است اما، این مشاوره‌ها به دلایل مختلف همچنان فراگیری یا کارایی کافی را ندارند. این درحالی است که در سال‌های اخیر نرخ طلاق در ایران همواره افزایش داشته است و کارشناسان معتقدند مشاوره‌های قبل و حین ازدواج تاحد زیادی می‌تواند به پایداری زندگی‌ها کمک کند.
به گزارش شفا آنلاین،از طرف دیگر این مشاوره‌ها می‌تواند برای پیشگیری از معلولیت‌ها نیز کاربرد داشته باشد. اجباری‌شدن مشاوره‌های قبل از ازدواج یا حداقل بیمه شدن آنها تا حد زیادی می‌تواند به فراگیرشدن این خدمات کمک کند. درحالی که مشاوره فقط ارائه راهکار و مشورت برای انتخاب همسر و راه‌های رسیدن به تفاهم وتعامل در زندگی مشترک زوجین را دربرنمی‌گیرد و تمام مسائل پیش از ازدواج شامل آزمایش پزشکی و نسب‌شناسی را شامل می‌شود؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فراگیر شدن این خدمات از طریق پوشش بیمه خدمات درمانی خبر داده است.
 
به‌تازگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پوشش بیمه‌ای مشاوره‌های قبل از ازدواج خبر داده است. علی ربیعی در ششمین همایش بین‌المللی روز جهانی بیماری‌های نادر گفته است: بسیاری از بیماران به‌خصوص بیماران ژنتیک، درگیر نوعی از عدم زیست اجتماعی مناسب هستند که در این‌باره هم جامعه و هم دولت مسئول است بنابراین باید درباره مسئولیت‌های اجتماعی بیشتر صحبت کنیم. او یکی از کارهای دولت را سهولت کار بیماران دانسته و افزوده است: متاسفانه خانواده‌ها و جامعه هنوز برای زیست بیماران آمادگی لازم را ندارند. .وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به صدور دفترچه بیمه برای افراد فاقد پوشش بیمه‌ای در کشور، به اجرای برنامه غربالگری اشاره کرده و گفته است: باید بیماری‌هایی که شیوع کم ولی مرگ‌ومیر بالایی دارند را تحت پوشش بیشتری قرار دهیم.او با اعلام اینکه ۸۰ درصد علت بروز بیماری‌های نادر مسائل ژنتیکی است، بر گسترش بیمه‌ای آزمایش‌های ژنتیک تاکید کرده و افزوده است: مشاوره‌های قبل از ازدواج نیز به بیمه متصل خواهد شد. مهر نوشت؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به محدود بودن منابع در نظام سلامت، از پوشش بیمه‌ای ۸ میلیون نفر فاقد بیمه در کشور خبر داده و گفته است: بعد از این جهت‌گیری‌‌های ما به سمت پیشگیری از بیماری‌ها خواهد بود. بنابراین، از نهادهای اجتماعی مانند بنیاد بیماری‌های نادر بیشتر حمایت خواهیم کرد تا بیماران راحت‌تر زندگی کنند و افراد کمتر بیمار شوند.
 بهترین زمان برای مشاوره ازدواج 
معمولا مراجعه به مشاوره زمانی که هنوز هیچ صحبتی بین افراد نشده است، مناسب نیست، همان‌طور که مراجعه افراد بعد از مدت‌ها حرف زدن و رابطه داشتن و شکل گرفتن علاقه، تاثیر چندانی ندارد، بنابراین بهترین زمان برای مراجعه به مشاور زمانی است که فرد آمادگی دارد و حداقل 8 تا 10ساعت با طرف مقابل درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرده است. مشاور ازدواج هیچ‌وقت به شما نمی‌گوید که این کار را بکنید یا نکنید. وظیفه مشاور آگاه کردن است. او می‌گوید که نتیجه چنین ازدواجی چه خواهد بود تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید. در واقع آنها با استفاده از تعاریف و فرمول‌های علمی و بررسی مولفه‌های تاثیرگذار در ازدواج، مسائل پیش روی جوانان را به آنان یادآوری و درصد موفقیت یک ازدواج و ریسک‌های آن را گوشزد می‌کنند. مشاوران هیچ‌گاه اطلاعات خصوصی افراد را در اختیار طرف مقابل نمی‌گذارند بلکه دو طرف را متوجه تناقض‌ها می‌کنند. این روزها کارشناسان بسیاری توصیه می‌کنند که زوج‌های جوان قبل از آغاز زندگی مشترک حتما با مشاور معتمد مشورت کنند. این توصیه از آنجا جدی شده که رسانه‌ها در سال‌های گذشته آمار نگران‌کننده‌ای را درخصوص طلاق زوجین به‌خصوص در 5 سال اول زندگی مشترک منتشر کرده‌اند.  
  مشاوره جلو انتخاب هیجانی را می‌گیرد
یک روانشناس در این‌باره می‌گوید: با مشاوره قبل از ازدواج می‌توان تا حدزیادی خطر انتخاب نادرست یا هرنوع رفتارهایی که در آینده می‌تواند مشکل‌ساز شود را کاهش داد. شیوا دولت‌آبادی می‌افزاید: شاید تعداد این جلسات در ظاهر کم باشد و این تصور ایجاد شود که با این تعداد جلسات کم نمی‌توان کاری را از پیش برد اما تجربه ثابت کرده است افرادی که قبل از ازدواج خود با افراد متعهد وآگاه مشورت کرده‌اند تا حد زیادی از مشکلات بعدی و جدایی حفظ شده‌اند. دولت‌آبادی بااشاره به افزایش طلاق در کشور می‌گوید: در کشور ما زوج‌ها خیلی وقت‌ها اطلاع کافی از مشاوره‌هایی که مشاوران دراختیار آنها می‌گذارند ندارند یا گاهی احساس می‌کنند چون به حد مطلوبی از استقلال مالی و خانوادگی رسیده‌اند، می‌توانند بدون مشورت با افراد دیگر بهترین انتخاب را داشته باشند. عده‌ای هم در انتخاب مشاور اشتباه می‌کنند و با مشورت دوستانشان برخی ملاک‌های کلیشه‌ای را برای همسرشان در نظر می‌گیرند و زمانی که دختر یا پسری با این شرایط را پیدا می‌کنند احساس می‌کنند به آن زوج رویایی رسیده‌اند و به صورت هیجانی دست به انتخاب می‌زنند. او می‌افزاید: این ملاک‌ها اگرچه ملاک‌های عرفی جامعه ما هستند ولی در عرف این ملاک‌ها نه به‌صورت جزئی بلکه به صورت کلی مورد توجه قرار گرفته است. درحالی که روانشناس یا مشاور ازدواج، همه این موارد را با فاکتورهای جزئی مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا بتواند شخصیتی درست از زوجین ارائه دهد. 
 مشاور ژنتیک و غربالگری
از سوی دیگر مشاوره ازدواج فقط مربوط به بحث ازدواج وطلاق نیست. درمورد فرزندآوری و ریسک ابتلا به بیماری‌ها ومعلولیت‌ها نیز انجام این آزمایش‌ها در کنار مشاوره ضرورت دارد. کلیه افرادی که قصد ازدواج فامیلی دارند و در خانواده آنان افراد مبتلا به بیماری‌های ارثی وجود دارند و نیز کسانی که در انتظار فرزند هستند یا نگران تکرار یک بیماری ارثی در خانواده هستند لازم است به مشاور ژنتیک مراجعه کنند. به‌علاوه این مشاوره‌ها به افرادی توصیه می‌شود که در غربالگری قبل از ازدواج تالاسمی ناقل تشخیص داده می‌شوند یا به هر دلیل با تشخیص مراکز بهداشتی درمانی در خطر ابتلای نسل بعد به بیماری‌های ژنتیک  هستند.
 باید از تولد فرزند معلول جلوگیری کرد
مددکار اجتماعی و مدیر بنیاد معلولان باور، در مورد ضرورت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج می‌گوید: تا حد زیادی معلولیت‌ها در کشور از این طریق قابل پیشگیری است. سهیل معینی می‌افزاید: به‌ویژه درمورد شهرستان‌ها ونقاط دور کشور برای افرادی که در آستانه ازدواج قرار دارند باید این مشاوره‌ها وآزمایشات اجباری شود زیرا از سویی به دلیل گران بودن هزینه این آزمایشات و از سوی دیگر به دلیل فقدان سواد و آگاهی افراد این کار را انجام نمی‌دهند و باعث می‌شوند خطر تولد کودکان معلول  یا با بیماری‌های نادر در کشور افزایش یابد. معینی با اشاره به قانون اصلاحیه حقوق معلولان که در مجلس مطرح شده می‌گوید: دراین قانون هم لزوم تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفتن این مشاوره‌ها آمده است و باید با ایجاد شرایط پرداخت رایگان افراد را به این امر تشویق کرد.
آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: